Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print, December-Januari 2017

Månadens Print, December-Januari 2017

Delicato skarvar på sanningen – vilket ger vinst till DDB Stockholm i senaste omgången av Månadens Print. På en andra plats kommer Le Bureaus gratulation för Stockholms filmfestival och trea blir Ellermore för Keolis skitannons. Yasmine Winberg

Publicerad: 1 Mars 2017, 08:45


Innehåll

Alternativa fikafakta

Kund: Delicato

Byrå: DDB Stockholm

Efter Donald Trumps installation i början på året spreds bilder som visade att det var mycket färre människor närvarande än när Barack Obama svor presidenteden. Trots bevisen hävdade Donald Trumps pressekreterare Sean Spicer att Trump hade den största publik som någonsin bevittnat en installation.

Dagen därpå populariserade rådgivaren Kellyanne Conway begreppet “alternativa fakta”, då hon hävdade att det var just det Sean Spicer gjort. Givit “alternativa fakta” till mediernas rapportering.

Delicato var inte sena på bollen. I en samtidskommentar valde godistillverkaren att presentera egna fakta på hur mycket chokladbollar vi svenskar äter, vilket de hävdar är 13,2 miljoner stycken.

I samband med att ni släppte annonsen digitalt sa du att Delicato är ett varumärke som kan skämta om sådant som alla andra varumärken inte kan skämta om. Hur menar du?
– Mina begåvade kollegor har tagit fram ett koncept där Delicato tillåts vara ett tramsigt andrum i vår gravallvarliga samtid. Både vad gäller världsnyheter och livets riktigt stora frågor. Exempelvis lät man ju begrava en person i en dammsugare i en av Delicatos reklamfilmer, säger Petter Dixelius, copywriter på DDB Stockholm.

Är det för lite skämt i svensk reklam?
– Ja.

Annonsen släpptes digitalt innan den gick i print. Hur stor spridning har den fått?
– Stor. Den hade en räckvidd på 633 492 personer.

Hur kommer det sig att ni valde att köra den även i print?
– För att vi hittade rätt titel för den och hade lite tur med att utgivningsdagen låg så nära inpå Vita Husets utspel.

Hur tänkte ni kring valet att köra den i Fokus?
– Fokus är ju lite utav Sverige Time Magazine, så vi tänkte att deras läsare gillar den här typen av humor.

Ni har gjort en hel del lyckade blixtkampanjer på DDB den senaste tiden. Vad krävs för att de ska bli bra, enligt dig?
– Förutom självklarheten med tajming och att känna sina följare så gäller det att ha rätt tonträff. Oftast känner man på sig om det kommer att landa väl eller inte.

Oskar Pernefeldt, ad på Volt:
Snyggt utförd i all sin enkelhet. Extra eloge självklart för att de var snabba på (choklad)bollen kring alternativa fakta.

Anna Jansson, copy på Zellout:
Tajming, twist och trovärdighet. Här lyckas Delicato med det många företag suktar efter, nämligen att rida på ett aktuellt fenomen och samtidigt göra historien till sin egen. Idén går helt i linje med det redan inarbetade konceptet.

Ida Jagerfelt, copy på Graviz:
Supersmart och kul sätt att omsätta samtiden! Känns som en relevant och underhållande ton för just Delicato och som ett väl valt spår att fortsätta bygga rolig kommunikation kring.

Julia Elfgren, copy/student på Berghs:
Snabb, enkel och nutida. Den här bevisar att Delicato kan använda sig av det som är i hetluften. En vinnare!

Henrik Ljungström, copy Masscreation:
Att Delicato vann den första omgången med över 750 000 poäng talar sitt tydliga språk. Samtidsrelevans och påhittighet i ljuv kombination!

Arbetsgrupp: Martin Lundgren och Petter Dixelius copywriters, Olle Langseth och Fredrik Simonsson creative directors, Anna Olivemark social media manager, Olle Johanson Bergholtz grafisk designer, Sofia Björkman business director.

Congratulations, Mr. Coppola

Kund: Stockholms filmfestival

Byrå: Le Bureau

Annonsen är en hyllning till Francis Ford Coppola och hans bronshäst för Lifetime Achievement från Stockholms internationella filmfestival. I samband med prisutdelningen var regissören själv på plats i Stockholm för en specialvisning av Gudfadern.

Oskar Pernefeldt, ad på Volt:
Elegant bildlösning. Man fattar galoppen

Anna Jansson, copy på Zellout:
Priset är en häst och Coppola är vinnaren, hade det gått att göra annorlunda? Snygg men lite för enkel lösning när målgruppen är filmfantaster.

Ida Jagerfelt, copy på Graviz:
Filmfestivalens hyllningsannons känns väldigt slagkraftig eftersom den tar spjärn i en av de mest ikoniska filmerna genom historien. Kanske hade man kunnat vara lite smalare med tanke på att man talar direkt till införstådda filmnördar.

Julia Elfgren, copy/student på Berghs:
Rubriken behövs inte! Den hade kunnat bakas in i brödtexten, och så hade alla plötsligt sett affischen i alla vita hem på Hemnet. Så sjukt snygg och smart!

Henrik Ljungström, copy Masscreation:
Hästen av brons blev till silver. Möjligtvis att annonsen hade varit ännu lite vassare utan den (för oss cineaster) övertydliga rubriken.

Arbetsgrupp: Ellen Hymér produktionsledare, Claes Kjellström strategy, Anna Kask art director, Martin Johansen copywriter, Toni Donnelly projektledare, Veronica Sokolow original, Andreas Lindström retusch, Daniel Uppling 3D, Richard Hagberg producent, Sebastian Bäckman foto, Calle Strand marknadsansvarig, Linnea Åberg marknadskommunikatör.

Biogas

Kund: Keolis för Stockholms Lokaltrafik

Byrå: Ellermore

Keolis ansvarar bland annat för busstrafiken i Stockholms innerstad. Bussarna drivs med förnybara drivmedel, som till exempel biogas. En betydande del av drivmedlet kommer från toalettbesök. Det tyckte Keolis var värt att berätta i en helsidesannons på nyårsafton.

Oskar Pernefeldt, ad på Volt:
Trots att biogas är rätt uttjatat lyckas denna annons kittla smilbanden lite. Snyggt!

Anna Jansson, copy på Zellout:
Om biogas är jättetråkigt blev det precis lite roligare. Jag önskar att dom vågat tagga ner på bajssnacket i brödtexten men gillar anslaget i kategorin miljövänlighet. Och så klart att den är så aktuell.

Ida Jagerfelt, copy på Graviz:
Keolis driver sina bussar på våra toalettbesök och vill berätta detta på ett humoristiskt sätt. Denna copystarka annons känns lite rolig och intresseväckande dock hade kanske brödet vunnit på att kokas ner till en konkret skrytig mening.

Julia Elfgren, copy/student på Berghs:
Om jag ska vara helt ärlig: det är väl en fyndig rubrik, men det känns inte så nytt. Tycker nyheten att bussarna i stan kör omkring på min nyårsspya känns som en annorlunda take på ämnet "drivmedel av avloppsvatten". Det hade varit kul! Men självklart värda en pallplats för att de lyckas göra en tråkig grej lite lustig.

Henrik Ljungström, copy Masscreation:

Omgångens bronsbidrag visar hur en ljuvlig rubrik ger oss energin som krävs för att orka läsa brödtexter om rötslam och lantbruksrestprodukter.

Arbetsgrupp: Patrik Spång copywriter, Mattias Frendberg art director, Åsa Wallin orginalare, Beatrice Åberg produktionsledare, Johan Good creative planner, Johan Lundgren projektledare.

Printen lever.

Så satt vi där juryn i Månadens Print. Det kom upp en väldigt intressant frågeställning om huruvida några foton kan vara den bärande idén? Eller behövs det en finurlig rubrik för att det ska lyfta? Säger inte en bild mer än tusen ord? Och på tal om bilder. Det var väldigt få bidrag som använde sig av en riktigt bra bild. Jag kan se en tydlig utveckling nu när budgeterna bara blir mindre och mindre. Finns de ens kvar?

En tydlig trend är att använda sig av en bild antigen från kundens egen bildbank eller att den som har en bra kamera på byrån får ta bilden inhouse. Tror det är en väldigt farlig utveckling. Och illustration ska vi inte ens prata om. Inte ett av bidragen använde sig av illustration. Men kanske kan det också vara lite bra att du och din kreativa partner sitter i ett par sköna fåtöljer, formgivna av Giò Ponti och inköpta på 80-talet, och bara ha ett typsnitt att förhålla er till och en på förhand bestämd färgpalett? Och ett införande i Östermalmsnytt om ett par dagar.

En bra idé behöver inte sminkas om den är riktigt jävla bra och smart som omgångens överlägsna vinnare. Här förstår man att byrån har ett väldigt bra samarbete med kunden, om de kan få ut en print på så kort tid. Det ser jag också som en kommande trend, att göra realtidsreklam. Det har varit snack om det länge. Tror att vi kommer få se väldigt många sådana lösningar 2017.

Vad pratade vi mer om i juryn då? Jo att Östermalm är kul att skoja om. Och i synnerhet att skoja med överklassen. Och det gamla vanliga, att det är svårt att sluta röka. Alkohol diskuterades också likaså filmkunskap och att det har stor betydelse i vilket tidning annonsen gått. Någon tyckte att anfangen med det lilla utedasset kändes överarbetat.

Jag tror printen kommer starkt 2017. Det är något som känns rimligt att investera i, nu när kundernas budgetar bara krymper och krymper. Det kostar inte så mycket för en helsida i DN idag. Bara runt 10.000 kronor*

Vänligen, Jonas Frank Art Director

*Alternativ fakta.

Dela artikeln: