Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Månadens print, feb-april 2019

Månadens print, feb-april 2019

Garbergs tar hem förstaplatsen i årets andra omgång av Månadens print. Tätt därefter följer Forsman & Bodenfors, medan tredjeplatsen går till TBWA Stockholm.

Publicerad: 15 Maj 2019, 11:46


Innehåll

NK Matkassen

Kund: Nordiska Kompaniet

Byrå: Garbergs

Våren 2019 var det dags att öppna nyrenoverade NK Saluhall med matentreprenörer som Androuet Ost, Melanders Fisk, AG Kött, Paradiset, Lejonet & Björnen och Dr. Mat. Det unika med just NK Saluhall är att den ligger i Sveriges enda lyxvaruhus i världsklass, ett hus fullt av high end fashion, beauty och accessoarer. Självklart skulle även NK Saluhall ha en high end matkasse. Under öppningsperioden kunde du beställa Sveriges lyxigaste matkasse som innehöll fantastiska råvaror och recept från NK Saluhall i en väska från ett av NKs lyxvarumärken. Priset för matkassen låg mellan 5 500 kr – 17 099 kr.

– Vi är jätteglada för vinsten i månadens kampanj som är resultatet av ett perfekt samarbete mellan Garbergs Sthlm och Malmö-kontoret. Eftersom NK är Sveriges mest moderiktiga varuhus, så var det en självklarhet att applicera en hög modegrad i kampanjen för Saluhallens nyöppning, säger Matte Dahlqvist, art director på Garbergs.

– Och en exklusiv NK-variant av de stora matkedjornas ”matkasse-tjänster” visade sig gå hem i NKs målgrupper väldigt väl, en McQueen-väska för 18 lax. Tjänsten togs givetvis fram med glimten i ögat och var i första hand till för att skapa publicitet vilken den lyckades jättebra med.

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
Underbar idé i sann Harvey Nichols anda. Fint att man tagit idén hela vägen och erbjuder kunden möjligheten att beställa hem kassen på bilden. Svårt att gå tillbaka till sin gamla Lina-kasse när man fått smak på livets goda. Bon apetit!

Lina Södergren, grafisk formgivare, Saatchi & Saatchi
Att "skämta med klass" är något de lyckats med i denna print, och det passar NK som handen i handsken (eller kräftan i väskan?). Den som har ett öga för detaljer får sig även ett litet skratt i texten. Jag hoppas innerligt att kassen går att beställa på riktigt, någon som har en liten slant över som vill testa?

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
Den är snygg, den är välgjord, den går i sann NK-anda. Med en precis lagom dos av humor får den här printen betraktaren att stanna upp. Jättekul att kassen går att beställa på riktigt också! En solklar vinnare!

Cyndie Vintilescu, planner, McCann
Det är en utsökt print med en lyxig knorr. Älskar "...så länge lagret räcker!" En klar favorit och värdig vinnare.

NK: Pia-Maria Falk, Kampanjansvarig, Ellen Karlsten, Marknadskoordinator
Klara Bodinsson, Marknadskoordinator, Kristina Westerlind, Projektledare PR, Alva Forsberg Fierro, Content Manager, Greta Månsson Lokrantz, Marknadskoordinator Digital Content SoMe, Daniel Stipich, Marknadschef. Garbergs: Mehrnaz Bejne, Projektledarem, Birgitta Bergström, Produktionsledare, Rebecca Lundin, Planner Malin Wikerberg, Copywriter, Malin von Werder, Art Director, Mattias Dahlqvist, Art Director, Lowe Steiner, Formgivare, Jessie Salomonsson, Formgivare/Original, Carola Edlund, Original, Najeb Albakar, Motion graphic creator, Anna Hugosson, Editor, Pål Allan, Fotograf/LundLund, Martin Bergström, Matstylist/Skarp, Lisa Lindqvister, Modestylist/LundLund, Brita Lund, Producent/LundLund, Linjepunkt, Repro & final retusch, Scream, mediebyrå, JoAnn Tan Studio,Varuhuskommunikation, Bonn, Contentbyrå, Bindefeldt AB, Event&PR

Ett osynligt problem

Kund: Västtrafik

Byrå: Forsman & Bodenfors

Sällan har det pratats mer om miljön än nu. Och ett av de största problemen är luftföroreningar, som tar miljontals liv globalt varje år. Kollektivtrafiken råkar vara en viktig del av lösningen – för miljön i allmänhet och luftkvaliteten i synnerhet. För luften i Göteborg ser ren ut, men det är den inte. Det är inte lika illa som i många storstäder i världen, men faktum är att över 300 personer dör i förtid varje år på grund av luftföroreningar – bara i Göteborg. Så varför bryr vi oss inte? Skulle vi agera annorlunda om vi såg problemen? För att sätta fokus på frågan lade vi ett smog-filter över staden. Och genom att erbjuda provåkning gav vi folk chansen att ändra ett invant mönster.

Cyndie Vintilescu, planner, McCann
Man har på ett skickligt sätt både lyckats visualisera och kommunicera ett verkligt osynligt problem. Den smärtsamma sanningen bidrar till att jag kippar efter luft medan jag läser samtidigt som de rafflande lokala siffrorna skaver i ögonen.

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
Tänk vad vilken skillnad riktigt bra copy kan göra. Älskar rubriken och att brödtexten balanserar på gränsen till torr faktatext. Trots detta behåller man intresset för att läsa klart. Det årligen återkommande erbjudandet om gratis provåkning har aldrig tidigare fångat mitt intresse men detta är en ny vinkel. En vinkel som vi tidigare varit blinda för. Tack Västtrafik för att ni får oss att se problemet.

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
Smart tänkt och väl genomfört. Stark rubrik som laddar upp inför en gripande läsning ihop med en minst sagt annorlunda vy av Göteborg. Stark!

Lina Södergren, grafisk formgivare, Saatchi & Saatchi
Jag tycker om att texten är så varm istället för anklagande "Kanske vi kan ställa bilen några dagar i veckan? Eller åtminstone någon." Och på slutet kommer en liten belöning för de som läst hela vägen, en lösning. Bilden är vacker samtidigt som det är smogg över hela staden. Allt detta tillsammans med en mjuk font gör att printen känns odramatisk och lugn samtidigt som den har ett dramatiskt budskap, vilket gör att man inte ryggar tillbaka, utan snarare tar tills sig informationen.

Forsman & Bodenfors: Greger Andersson, Projektledare, Helen Johansson, Produktionsledare, Lars Jansson, Art Director, Pontus Caresten, Copywriter Christoffer Persson, Designer, Robert Johnsson, PR, Moa Bertelsen, Research
Is This It, Produktionsbolag, Västtrafik: Susanne Eriksson, Uppdragsgivare

3,1 sekunder

Kund: Audi

Byrå: TBWA Stockholm

När man har en annons i Connoisseur vill man gärna hålla sig borta från de allra klyschigaste flygplatsreklamlösningarna. Så vi lät folk slösa bort 3,1 sekunder på ett riktigt tråkigt framgångsord.

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
Att sälja en sportbil med 0-100 vinkeln känns väldigt 90-tal. Kul att man här hittat en lite ny vinkel i kontrasten mellan arbetets tristess och livsnjutning. Synd att ersättningen för en reklamochkommunikationsjurytyckare inte ens räcker till en bussresa.

Cyndie Vintilescu, planner, McCann
En stilren print som flörtar med sin målgrupp. Den är snabb på sak utan en massa biltjafs. Det är en kittlande dramatisering av bilens acceleration.

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
Välförtjänt tredjeplatsbidragsinskicksplacering. Träffsäker på målgruppen!

Lina Södergren, grafisk formgivare, Saatchi & Saatchi
Jag är inte i målgruppen och tycker oftast att bilreklamer mest är tråkiga. Men denna fastnade jag för. Till och med jag får lust att, i en snajdig outfit glida ut från porten och på 3,1 sekunder, eller a, en redovisningskonsultsverksamhetsplaneringssekund accelerera iväg.

TBWA: Johannes Ivarsson, Copywriter, Alexander Fredlund, Art Director, Nasim Kabiri, Produktionsledare, Ingrid Wallmark Hjerpe, Formgivare, Linn Arwidson, Produktionsledare, Per Olholt, Projektledare, Audi: Madeleine Kjessler, Head of Marketing, Carola Klingvall, Brand Marketing Manager.

Tala ur skägget

Hockey-VM spelas just nu i Slovakien. Man blir tagen av hur monotona kommentarerna från spelarna är. Det är som att de spelar upp förinspelade svar och mimar till ljudet. Hur är det möjligt? De har precis gjort mål i världsmästerskapen och adrenalinet borde pumpa. Själv hade man ju grinat, men ändå lyckas de svara som att en avlägsen släkting frågar vad du ska göra efter studenten. Därför ska jag försöka tala ur skägget nu när jag lämnar mina kommentarer kring denna omgångs vinnare.

Högst på prispallen hamnar NK:s svindyra matkasse. On brand, sa någon. Kul, sa någon annan. En unisont omtyckt idé där man förvisso kan diskutera ifall det är själva printen i sig som är bra, eller om det är initiativet i stort. Men det är svårt att inte le när man ser denna annons. Dum-kul överklassnonchalans med glimten i ögat. Det glädjer mig att se att så starka varumärken faktiskt vågar ha lite självdistans. Det värsta som kan hända är att varumärket kanske blir lite mer omtyckt.

Vidare till silverplatsen. Jag fick höra att Västtrafik gör detta initiativ varje år, att de som vanligtvis åker bil kan ansöka om två gratisveckor hos Västtrafik. Man kan ju börja att poängtera att detta är ett otroligt fint erbjudande. Men här hade man kunnat se att Västtrafik skulle kunnat vilja kommunicera detta mycket rakare: "Ansök och få två gratis veckor!"-ish. Pang bom och en URL i sidfoten. Istället gör de detta, och tack gode Gud för det. En stor eloge till Västtrafik och arbetsgruppen att hitta en så emotionellt stark vinkel för att informera att man nu kan ansöka om gratisveckor, något som också förpackas i starkt hantverk i både skrift och bild.

Det är en svår uppgift att behöva innovera "0-till-100"-begreppet i bilreklam år 2019. En sak som är säker är att jag inte trodde att det skulle involvera redovisningskonsultsverksamhetsplanering. Men tji fick jag. Tredjeplatsen knips av Audis roliga och sekundsnabba annons.

Grattis alla vinnande branschkollegor!

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.