Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print, Februari 2017

Månadens Print, Februari 2017

Heter det gulebøjer eller heter det banan? Oavsett vilket vinner Saatchi & Saatchi förstapris i senaste omgången av månadens print, för sin norska tolkning av Gainomax klassiska slogan. Tvåa blir Oatly och trea kommer Volts printar för Försvarsmakten.

Publicerad: 30 Mars 2017, 12:47


Innehåll

Gulebøjer

Kund: Gainomax

Byrå: Saatchi & Saatchi

I Nöjesguidens första nummer 2017 förekommer en intervju med den norska artisten Gabrielle som fått ett rejält uppsving genom succé-serien Skam. På en helsida bredvid intervjun placerades en klassisk konceptannons för Gainomax, som precis som resten av Sverige numera pratar låtsasnorska.

Juryn pratade en hel del om placeringen. Hur lyckades ni få den placeringen?
– Vi gjorde först ett inlägg med Gulebøjer-rubriken på sociala medier då det slog oss att det hade varit toppen om den gick att placera bredvid något redaktionellt innehåll med Skam-tema. Vi kontaktade Nöjesguiden och inte helt otippat skulle nästkommande nummer innehålla en artikel om serien. De var snälla och lät oss få platsen bredvid. Voilà, säger Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi.

Hur kom ni på idén?
– Min kära copywriter Fanny Svensson skickade ett sms. I bland behöver det inte vara så krångligt.

📷

Vad har ni fått för reaktioner på annonsen?
– Projektledaren på vår pr-byrå tyckte att den var bra.

Har det norska temat även gått i andra kanaler, bortsett från Nöjesguiden?
– Japp, även på Facebook och Instagram. Den kommer även dyka upp igen i nästa nummer av Nöjesguiden. Stay tuned!

Till sist: Vad är det bästa med Skam?
– Alla kan relatera till det och att Norge helt plötsligt seglade upp som popkulturens högborg.

null

Alexander Rehnby och Lisa Engardt art directors, Fanny Svensson copywriter, Maria Wester designer, Gustav Egerstedt creative director, Ebba Jander projektledare, Marie Nodbrink produktionsledare.

Årets hållbara artist

Kund: Oatly/Grammis

Byrå: Oatly Inhouse

När Sveriges musikelit samlades på Grammisgalan passade Oatly och Grammis på att uppmärksamma dem på att det nu finns en utmärkelse som inte enbart har med musik att göra. Nämligen Årets Hållbara Artist, ett stipendium instiftat av Grammis och Oatly.

null

John Schoolcraft cd, Ida Backman copy, Björn Lindén art director, Sara Hansson och Emelie Nyman projektledare, Fredrik Nilsson original, Andreas Granath media specialist. Projektledare: Emma Bratthäll Projektledare: Jennie Östholm

Lätt att försvara

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Försvarsmakten gör rekryterande nedslag i diverse kanaler utspritt över året. Dessa tre printar tar avstamp i kampanjen "Du nya, du fria" som lyfter Sverige som ett progressivt land, som självklart är värt att försvara.

null

Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Lisa Vaccino, Linus Bronge, Oskar Pernefeldt & Jörgen Berglund ad:ar, Petter Nylind copy, Daniel Vaccino cd/copy, Tomas Lilja & Erica Knutsson Thelin planner, Åsa Stjärnquist original, Staffan Kjellvestad retusch.

Är en artist som tar tåget en hållbar artist?

Möte nr två. Det är väldigt trevligt att ses igen, känner nog alla i juryn.

Vi blir fint mottagna av Tove på DDB. Alltså inte vd-Tove, utan den andra Tove. Det slår mig redan i hissen att DDB minsann har något speciellt. Hissen är helt röd och väldigt liten, om man ser till hur många som faktiskt jobbar där.

Jag känner mig hemma direkt när jag kommer in och får sätta mig i en fåtölj, designad av någon som jag nu inte kommer på namnet på. Men modern, tänk Elle interiör, i färgen rosa. Lite fluffig. Rosa är också något som DDB liksom jag målat på väggar och effektfullt även i tak där hemma. Jaja, nog om detta.

Vi kom för att rösta på Månadens Print. Gainomax vann enkelt med sin roliga Skam flört. Smart också att den var placerad intill en artikel om Skam. Tvåa kom Oatly Inhouse, Grammis/Oatly som hade en del finurliga rubriker om hållbarhet. Vi diskuterade om hur det kan vinnas ett pris i hållbarhet som artist? Är det att ta tåget för artisten? Möjligt att de var några för många enheter. De borde sållat ut de bästa.

Försvarsmakten, "Lätt att försvara" kom på en hedrande tredjeplats med ett bra hantverk där Vi söker dig som vill försvara extrema värderingar var den vassaste enheten.

Dela artikeln: