Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print jun-aug 2018

Månadens Print jun-aug 2018

Åkestam Holst tar hem Månadens Print med sin annons "Välkommen hem" för Pressbyrån. Tvåa blir Volt med ”We Don't Always March Straight” för Försvarsmakten och trea Perfect Fools med ”Kronans Apotek – Ibiza 2018” för Kronans Apotek. Julia Lundin

Publicerad: 26 September 2018, 15:48


Innehåll

”Välkommen hem”

Kund: Pressbyrån

Byrå: Åkestam Holst

Copyn sitter som en smäck när Åkestam Holst får dig att drömma dig bort till sommarens Italien-resa när du smakar Pressbyråns kaffe. Printen med italiensk rubrik vinner nu Månadens kampanj.

Med en fångande berättelse och vemod ska Åkestam Holst få dig att längta till en varm kaffe på Pressbyrån. De lyckas, visar det sig. Juryn för Månadens Print har nu röstat fram annonsen till vinnare i kategorin.

Annonsen gick i magasinet Filter med målet att fånga upp konsumenterna efter semestern och att de alltid kan känna sig ”välkomna hem” till Pressbyråns bryggkaffe.

– Tanken med annonsen är att möta människor i den bekanta känslan när man kommer tillbaka från semestern. Drömmen om ett annat liv, önskan om att leva någon annanstans. Då kan man ibland behöva något som skakar om en lite grann, säger Filip Laurent, copywriter på Åkestam Holst, och en del av arbetsgruppen.

Varför valde ni att endast gå i Filter?
– Skrivandet i vardagen kan stundtals kännas aningen fragmenterat. Att låta en text få bre ut sig över en helsida då och då känns inte bara som en befrielse, utan är också helt rätt för en läsande målgrupp i tidningen Filter.

Ni har jobbat med Pressbyrån sedan 2009. Hur ser samarbetet ut?
Vi är en tajt grupp som i princip arbetat med uppdraget sedan starten, både på byrån och på Pressbyrån. Det har gjort att vi kunnat bygga upp en nära relation som bygger samarbete, tillit och respekt för varandras kompetenser.  Och inte minst en övertygelse om att kreativ reklam som sticker ut också ger bäst effekt. Många kunder kan säkert skriva under på samma sak, men Pressbyrån har svart bälte i grenen och vi pushar varandra hela tiden lite till – det ger resultat, säger Filip Laurent.

Lars Elfman, F&B
Elegant sätt att lyckas göra mig sugen på en riktigt tråkig kopp slentrian-kaffe.

Erik Wingfors, Saatchi & Saatchi
Jag gillar den här annonsen väldigt mycket. Underhållande, träffsäker och sällsynt begåvat skriven.

Mats Åstrand, Ord & Bild
Precis så där är det ju. Och det har Pressbyrån fångat på ett lysande sätt med en snygg och välskriven annons. Blev sugen på svart kaffe i pappmugg.

Filip Laurent och Julia Sebesteny copywriters, Johan Landin och Erik Nordenankar art directors, Sara Bellafesta creative designer, Lina Engler projektledare, Bella Lagerqvist produktionsledare, Karl Wikström planner, Lennart Schultz och Madeleine Berglund Pressbyrån

”We Don't Always March Straight”

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Volts Pride-kampanj för Försvarsmakten nådde internationella höjder. På fotografiet syns en man och en kvinna som istället för den karaktäristiska kamouflagemålningen har Pride-flaggans färger i ansiktet. Målet är att stå upp för människors lika värde – oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.

Lars Elfman, F&B
Riktigt bra rubrik till helt ok bildlösning. Nästa år skulle jag dock vilja se en Pride-kampanj utan regnbågar. Det hade känts uppfriskande.

Erik Wingfors, Saatchi & Saatchi
Urstark manifestation, med bild och rubrik som tar tag i en. Men jag saknar fördjupningen. Brödtexten hänvisar mig till hemsidan där jag snöar in på Nordic Battlegroup och samverkan inom kompetensförsörjning. Denna fina annons är värd mer än ett kraftfullt anslag.

Petter Nylind, Åkestam Holst
Fint foto, men det är rubriken som sticker ut och lyfter den här tycker jag. Supervärdig pallplats.

Mats Åstrand, Ord & Bild
Färgstark och viktig annons för Försvarsmakten som fortsätter sin marsch framåt för att försvara vår frihet och hur vi väljer att leva.

Jörgen Berglund och Johanna Johansson art directors, Daniel Jakobsson och Christian Heinig copywriters, Henrik Stampe strateg, Sofia Heinig produktionsledare, Malin Almqvist projektledare, Åsa Stjärnquist original, Cornelia Wangel planner, Nemo Stjernström projektledare/strateg, Robert Forss marknadschef Försvarsmakten, Martin Lidell fotograf Agent Molly

”Kronans Apotek - Ibiza 2018”

Kund: Kronans Apotek

Byrå: Perfect Fools

Perfect Fools uppdrag för kunden Kronans Apotek var att öka medvetenheten kring solfaktor och riskerna med solande, samt stärka bilden av apoteket som en destination för att få hjälp med att skydda dig mot solen. Resultatet blev en print som känns i magen när svenskarna pressar som allra mest. Annonsen gick på helsida i Dagens Nyheter.

Lars Elfman, F&B
Funkis! Har aldrig varit mindre sugen på en solsemester som nu.

Erik Wingfors, Saatchi & Saatchi
En smart printlösning det här. Men måste det vara en blek technobritt på bilden? Kanske. Jag har aldrig varit på Ibiza. Det kanske är genialt?

Petter Nylind, Åkestam Holst
Trodde faktiskt inte den här skulle hålla för topp tre den här väldigt jämnstarka omgången. Men det var ett av de mest diskuterade bidragen, och det har absolut något. Årets helt klart största logga till exempel.

Mats Åstrand, Ord & Bild
Aj som fan! En annons som gör ont att titta på och det är bra. Logotypen hade dock inte behövt vara stor som Grönland.

Ebba Körlof Sundberg copywriter, Nayeli Kremb art director, Klas Lusth och Patrick Dry creative directors, Ann Ystén client lead, Charlotte Zetterström senior producer, Antonino Ognissanti designer

Print med extra kärlek

Tredje omgången i år av Månadens print, och en superkul sådan! Det hade ju varit DN-cupen och fotbolls-VM sedan förra omgången så det låg en hel drös med annonser som hade fått lite extra kärlek, mod och jäklar anamma. Det stacks ut hakor, gavs käftsmällar och kramades hjärtan till höger och vänster. Samtidigt kändes det också lite apart och rätt märkligt här och där, som om avsändarens relevans hade fått ställa sig lite i skuggan av Den Stora Idén. Men det var överlag.

I topp tre vilade det inga sorger och bedrövelser över något av bidragen.

Såhär trevligt blev det.

På första plats, Åkestam Holst och Pressbyrån
Vi tyckte så väldigt mycket om denna geniala lilla historia som i sin enkelhet och rätt okrusidulligt fick oss att känna igen oss så. Du har ju hela Italien i dig. Jodå.

Inga gapskratt, bara väldigt härlig och underhållande hela vägen rakt igenom. Fin form också den, i sin enkelhet och tydlighet. Och ytterligare en annons som visar var skåpet kan stå när det gäller vara/priskommunikation. Grazie mille!

Andra plats, Volt och Försvarsmakten
We don't always walk straight. Nä, men den här printen gjorde det, i marschtakt rakt fram till andra plats med bestämda steg. Och det är ju inga konstigheter, det är fantastiska annonser där allt sitter. Idé, utförande, foto, copy - allt starkt. Att försvara rätten till att kunna leva sitt liv som man väljer att leva det gav en ny dimension till Försvaret. Himlans bra. Eller hur!

Tredje Plats, Perfect Fools med Kronans Apotek
Här hade vi lite delade meningar och en längre diskussion. Vilket ofta utmärker en bra annons, att man ifrågasätter. För oss aningens mindre kunniga i den spanska övärldens geografi gick det lite förbi att det var formen av Ibiza där, födelsemärket.

Och vi tyckte lite synd om den där ryggen, för för den var det ju redan försent, det kändes lite taskigt. Men den drog sannerligen blickarna till sig och det var för en bra sak, solskyddsprodukter, så vad tusan. Det var definitivt en bra annons som stack ut ur mängden.

Till nästa gång, inspireras av ovan och håll printfanan högt!

Dela artikeln: