Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print, Maj-Augusti 2017

Månadens Print, Maj-Augusti 2017

King vinner månadens print för sin känslosamma kampanj för Childhood. Tvåa kommer Åkestam Holst med "Rena grekiskan" för Apotek Hjärtat och bronset går till Malmöbyrån Few för deras arbete för Panduro. Thomas Nilsson

Publicerad: 19 September 2017, 13:49


Innehåll

"Childhood"

Kund: Childhood

Byrå: King

Enligt en undersökning från Stiftelsen Allmänna Barnhuset utsätts var femte barn i Sverige för sexuella övergrepp någon gång under sin barndom.
Sedan 1999, då World Childhood Foundation grundades av Drottning Silvia, har stiftelsen jobbat för att värna om barns rätt till en trygg och kärleksfull barndom fri från våld och sexuella övergrepp.

Kings kampanj för Childhood är den första sedan byrån förra året tog över uppdraget. Enligt Linnea Gardefjord, art director för kampanjen, hade de helhjärtat stöd från Childhood efter att ha presenterat idén.

– Det är vårt första projekt för Childhood där uppdraget är att försöka förtydliga vad de jobbar med, vilket är våld och sexuella övergrepp mot barn. Det är ett otroligt svårt ämne att ta sig an rent kreativt då det finns sjukt mycket tabun. Mycket kring det Childhood jobbar med går inte att visa i bild så vi tänkte väldigt mycket i metaforer. Just målarboksbilder är något de flesta känner till och då blir det effektfullt om man kan koppla något obehagligt till det, berättar hon.

Childhoods kampanj förlorade nyligen i Reklamcupens semifinal mot den slutgiltiga vinnaren, Jeep från Saatchi & Saatchi, men gick vinnande mot densamma i månadens kampanj. Ett tecken på att tävlingar i kreativitet inte alltid har en given utgång.

– Frågan om våld och sexuellt våld är fortfarande ganska outforskad för oss som kreatörer. Det känns väldigt viktigt att få jobba med en så allvarlig fråga som det pratas så lite om, avslutar Linnéa Gardefjord.

Dan Göransson, copywriter på Ruth

"Ett svårt ämne att tala om, därför är det skickligt hur den på samma gång lyckas vara subtil och skapa en klump i magen av ångest. Bra reklam skapar känslor, och det gör den med råge."

Creative Director: Frank Hollingworth
Copywriter: Hedvig Bruckner
Art Director: Linnéa Gardefjord
Illustratör: Julius Tuvenvall
Account Supervisor: Sunit Mehrotra
Account Director: Pernilla Berg
Account Manager: Lena Ivarsson
Advertiser's Supervisor: Paula Guillet de Monthoux
Original/Crosby

"Rena grekiskan"

Kund: Apotet Hjärtat

Byrå: Åkestam Holst

Att handla medicin på semestern kan vara lite trixigt. Att handla medicin innan man reser iväg är lite lättare kanske. Tanken med annonsen var enligt Åkestam Holst att fånga folk i för-semestertider.

Dan Göransson, copywriter på Ruth

"Inte bara smart och kul, den kan nog faktiskt ha gett effekt och resulterat i att en och annan utlandsresenär köpte på sig nässpray och Ipren innan de lämnade Sverige."

Karl Wikström, Planner
Sara Clevemar, Projektledare
Jennie Strinnhed, Produktionsledare
Lisa Vaccino, Art Director
Daniel Vaccino, Copywriter
Oskar Pernefeldt, Art director
Linus Bronge, Art director
Magnus Jakobsson, CD
Lotta Person, Grafisk Formgivare
Retusch: B Smart

"Vi hade i alla fall otur med vädret"

Kund: Panduro

Byrå: FEW

I år visade sig den svenska sommaren från sin värsta sida. Då var Panduro inte sena med att gå ut och säga att otur med vädret kan vara en bra sak. I alla fall ger det en chansen att sitta inne och göra en printannons i skala 1:1 av endast pärlor. Cirka 5000 pärlor för att vara exakt.

Dan Göransson, copywriter på Ruth

"Fint hantverk men lite sliten ordlek. Jag blir sugen på att pyssla!"

AD: Mikael Thurban
CD: Gustaf Hultberger
Copy: Julia Ahlm
Final Art: Christofer Nordström
Foto: Martin Juul
Projektledare: Fredrik Byrfors

En reklamtävling har aldrig en given vinnare

En jury kan beroende på sammansättning tycka helt olika en annan jury kommer fram till. Som Resumé jämfört med en annan jury jag deltog i under sommaren.

Det bidraget som den andra juryn tyckte var en självklar vinnare var inte ens på tropp tio i denna resumé jury. Sådant kan tyckas vara märkligt. Märkligt ja. Men framförallt något mycket intressant som jag ska fördjupa mig i personligen. Jag har redan en del funderingar varför det kan vara så. Men det tar vi en annan gång.

Denna omgång kom vi fram till att Childhood var det starkaste bidraget. Den vann överlägset. Tvåa kom Apoteket Hjärta som var finurlig med sin rena grekiskan idé. Jag har tänkt mycket på den sedan jag såg den för första gången i somras. För mig är det helt tvärtom. Jag vill köpa saker på utländska apotek. För då blir man frisk. Visst man vet inte riktig vad man stoppar i sig. Men frisk det blir man jäkligt snabbt.
För ni har säkert som jag varit i London och druckit den där rosa vätskan i den lilla flaskan som gjort att magen blivit frisk på nolltid. Och jag vet inte hur många liter Clear Eyes jag droppat i mina ögen genom åren.
Trea blev Panduro med en trevlig och gullig pärlprint. Ni som gjorde den, hur lång tid tog den att göra? Kan ni inte maila till frankartdirection@gmail och berätta? Så att jag får veta.

Några sista ord. Att inte vinna i Månadens Kampanj under ett helt år kan ge ett Guldägg. Tänk på det. För en jury är som röven på ren Skånska. Delad.

Bra kämpat alla ni som skickade in bidrag. Fan vad duktiga ni är!

Jonas Frank

Dela artikeln: