Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Månadens Print, Mars-April 2017

Månadens Print, Mars-April 2017

Garbergs står som segrare i senaste omgången av månadens print, med Scouternas bänkvärmare. Tvåa är Saatchi & Saatchis Bananas för Gainomax och trea blir Åkestam Holst och Audis pragmatism.

Publicerad: 1 Juni 2017, 12:42


Innehåll

Vår enda bänkvärmare

Kund: Scouterna

Byrå: Garbergs

Hos Scouterna får alla vara med och alla är lika viktiga. Det är utgångspunkten i Garbergs printannons för Scouterna, som gick som helsida i några av Sveriges största tidningar.

– Två bra grejer med Scouterna är att de är ute i naturen mycket och att alla får vara med på lika villkor. Lägerelden som den enda bänkvärmaren är ett sätt att berätta båda de grejerna på, säger Per Forssberg, copywriter på Garbergs.

"En gåva till Scouterna är ett bidrag till ökad integration och bättre sammanhållning i samhället", skrev ni i beskrivningen till inskicket. Hur märks det i annonsen?
– I många ungdomsverksamheter, till exempel många idrotter, så finns det en viss utslagning. Alla får vara med, men det är ändå tydligt att det är de som är bäst på att sparka boll eller göra volter premieras. I Scouterna är verkligen alla med på lika villkor, oavsett bakgrund, härkomst och mentala eller fysiska förutsättningar. Ingen som blir fast i avbytarbåset, ingen som blir petad, alla platsar.

Vilken känsla ville ni förmedla med annonsen?
– Vi ville att annonsen skulle vara rak och fin. Det är i första hand en insamlingsannons så då är det bra om den går att koda av direkt.

För barn är det generellt inte lika accepterat att gå med i Scouterna som att spela hockey ... Hur tacklar man den utmaningen i kommunikationen?
– Genom att vara modern, intressant och fokusera på vad som gör Scouterna unika. Scouter lär sig att bli självständiga, att leda andra och att hantera oväntade utmaningar.

Julia Elfgren, copywriter på Ruth: Under min uppväxt, eller ja, jag tror även det gäller ända sedan mina föräldrars uppväxt har ju scouting aldrig ansetts som coolt. Även om allt de lär sig och gör är så jävla ballt. Med rubriken "Vår enda bänkvärmare" känns det som om scouting skulle vara ett alternativ till fotboll. Att man inte behöver gå på en sport för att röra sig. Annonsen känns varm och härlig, även om den där brasan är inte känns 100%ig.

Tove Andersson, art director på DDB: Sympatiskt skojig print som genom en klassisk demonstration av art-möter-copy får mig att gilla Scouterna lite mer.

Anna Jansson, copywriter på Zellout: För målgruppen föräldrar tror jag att den här träffar rätt bra i magen. Jag fattar vad Scouterna bidrar med och det känns, ja mysigt.

Petter Ödeen creative director, Per Forssberg copywriter, Ellinor Ekström och Jacob Frisk art directors, Beatrice Sztanska formgivare, Jan Lindforss projektledare, Anna Alfonzetti produktionsledare, samarbetspartners Ruggi Maramotti fotograf.

Bananas!

Kund:  Gainomax

Byrå: Saatchi & Saatchi

Saatchi & Saatchi fortsätter med manéret "Bananas are for monkeys" för Gainomax. Annonsen gick i Utemagasinet.

Julia Elfgren, copywriter på Ruth: Som annons i ens flöde på Facebook: Ja. Som printannons: nej. Jag vet inte, men det är inte så kul längre. Under vår genomgång så funderade vi över hur många år det har tagit för gänget på Saatchi & Saatchi att komma på en annons med ordvitsen "Bananas". Tydligen många. Eller har de sparat på det?

Tove Andersson, art director på DDB: BANANAS!

Anna Jansson, copywriter på Zellout: Snabb och kaxig i sin enkelhet. Men pallplats?! Bananas.

Alexander Rehnby och Lisa Engardt art directors, Fanny Svensson copywriter, Maria Wester designer, Fellow Designers illustration, Gustav Egerstedt creative director, Ebba Jander projektledare, Marie Nodbrink produktionsledare.

Pragmatism

Kund: Audi

Byrå: Åkestam Holst

"Köp inte en cab. Den är så opraktisk." En hyllning och ett hjälpande argument till alla dem som på våra breddgrader går emot strömmen och köper en livsbejakande cab, enligt många den mest opraktiska bil man kan ha.

Julia Elfgren, copywriter på Ruth: Resterande jurymedlemmar kommer gilla mig mindre för det här: jag tycker om den här mer än vad som är rimligt. De har lyckats att få en cab att framstå som en familjebil. Jag kan ändå se föräldrar med utflugna barn bli lite mer sugna på en cab med ungarna istället för en fet jeep. Like.

Tove Andersson, art director på DDB: YES! Äntligen en bil kompatibel med giraff. Älskar giraffer!

Anna Jansson, copywriter på Zellout: Ett opraktiskt praktiskt tips för en opraktisk bil är kul. Men idén slarvas bort i genomförandet. Hade gärna sett en rubrik som pratar sommarbil, eller vad som helst utom exakt det jag ser i bilden.

Eva Wallmark, Jeremy Phang och Michal Sitkiewicz art directors, Adam Reuterskiöld och Rickard Beskow copywriters, Magnus Jakobsson creative director, Olov Öqvist original, Petrus Olsson fotograf, Jennie Strinnhed produktionsledare, Simon Stefansson planner.

Jonas Frank: ”En välbehövlig printpaus”

Vi blåser av för halvtid i Månadens Print. Det är en välbehövlig sådan. Det har inte varit en farlig målchans under hela första halvlek. Det är inget fel på spelarna. Jag vet att de kan bättre. Vad är då felet?

Det finns fortfarande många miljoner människor som älskar att läsa tidningar och magasin. Det var bättre förr får vi ofta höra. Så klart det var det, då fanns ju inte internet.

Jag ser tydligt hur sociala medier färgat många av bidragen som skickas in till Månadens Print. Många av bidragen fungerar utmärkt som inlägg på Facebook eller Instagram. Det är saker som är snabba, lite buskis och väldigt enkla i sin form. Men de borde också ha stannat vid just ett inlägg på Insta.

Men på reklambyråerna tror jag att det låter annorlunda. Ungefär så här: "Vad många likes vi får, det är en fet klickbomb! Vi borde försöka få ut den även som en print. Har vi någon på jobbet som kan fixa ett gratis införande i någon tidning? För ni vet, det är jäkligt enkelt numera att vinna i Månadens Print eller åtminstone hamna bland topp 3."

Tråkigt, men jag tror att det kan vara så i många fall. Eller att man tjatar på sin kund om att få köra ett införande i Södermalmsnytt så att byrån kan tävla med det. Kunden säger okej eftersom de slipper betala.

Vad är då felet? Ja vad tror du? Ta en funderare så ses vi efter sommaren. Ha det så bra och njut av ledigheten.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.