Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print, mars-maj 2018

Månadens Print, mars-maj 2018

Är det rimligt att kvinnor med mens tvingas betala 25 procent moms på tamponger? Det tycker inte Åkestam Holst som för Apotek Hjärtats räkning rabatterade priset på mensprodukter. Det ger dem en solklar vinst i senaste omgången av Månadens print.

Publicerad: 20 Juni 2018, 11:29


Innehåll

Har du moms, eller?

Kund: Apotek Hjärtat

Byrå: Åkestam Holst

Ett beslut från 2016 ger medlemsländer i EU rätten att själva reglera momsnivån på bland annat hygienartiklar. Trots det ligger Sveriges så kallade tampongmoms kvar på 25 procent, medan den i Frankrike, exempelvis, sänkts till 5,5 procent.

Det är inte rimligt, anser Apotek Hjärtat och Åkestam Holst. I ett politiskt utspel sänker de därför priset på sina egna mensskydd så att kunden ”slipper moms” när de handlar.

– Det var en idé som växte fram i takt med att vi tog del av, och blev förbannade på, den rådande debatten om moms på hygienartiklar. Det är helt orimligt att våra beslutsfattare inte kommit framåt i frågan. Och därför kände vi att det var rimligt, att Hjärtat gjorde något åt saken, säger Lisa Vaccino, art director på Åkestam Holst.

Prissänkningen gäller på drygt 30 av Apotek Hjärtats egna produkter. Ett kännbart intäktstapp för vilken handlare som helst.

Hur svårt eller lätt var det att få med Apotek Hjärtat på banan?
– Lätt och svårt. Alla var omedelbart 100 procent med på idén. Men sen var det en hel del jobb att implementera de nya priserna i kassasystem, hos personalen, med mera. Rabatten gäller på över 30 produkter i nästan 400 apotek, så det var lite fix. Hjärtat var måna om att det skulle bli på riktigt, och inte bara ett reklamjippo. Dom är otroligt bra att jobba med.

Momsrabatten ska vara avdragen på "obestämd framtid". Hur lång tid är det?
– För alltid. Eller i alla fall tills politikerna kommer ikapp vår rabatt.

Har Apotek Hjärtat fått fler kunder efter kampanjen?
– Alla pilar pekar uppåt, så mycket kan jag säga. Försäljningen på de moms-fria produkterna har ökat 10 procent men det är förstås också en varumärkeskampanj, som visar vad Hjärtat tror på och står för.

Några jurymedlemmar diskuterade om och hur ni försökt skapa debatt kring detta för att påverka beslutsfattare. Hur har ni tänkt där?
– Det blev en hel del debatt både i insatta kretsar och hos kvinnor i allmänhet som applåderade initiativet i olika sammanhang. Hade vi kunnat sänka momsen själva hade vi gjort det såklart. Men nu är vi ett apotek, och vi gör det vi kan för att knuffa dialogen åt rätt håll.

Vad har ni fått för respons?
– 99.99 procent positivt både i sociala medier och i apoteken. Vi jobbar med en uppföljning till kampanjen nu, för att pusha upp det till 100.

Mats Åstrand, copywriter på Ord & Bild: Ett viktigt budskap, snyggt förpackat. Bra gjort av Apotek Hjärtat att reglera denna moms-orättvisa och förhoppningsvis fortsätter de med det.

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi: Gillade annonsen redan första gången jag läste den i DN. En idé med stort hjärta och en väldigt fin tonträff.

Rachel La Chenardière, kreatör på M&C Saatchi: Rak och enkel kommunikation av en rättvis prissänkning. Vet inte om idén till rubriken eller rabatten kom först, men hur som helst är det kraftfullt att annonsen går hela vägen från rubrik till handling.

Sanna Hansen och Fredrik Kullberg, uppdragsgivare Sara Clewemar projektledare , Jennie Strinnhed produktionsledare, Lotta Persson formgivare, Lisa Vaccino AD, Daniel Vaccino copywriter, Karl Wikström planner, Magnus Jakobsson CD.

Tack för att du reser tillsammans

Kund: Västtrafik

Byrå: Forsman & Bodenfors

Göteborg är inne i sin största utvecklingsfas någonsin. Byggperioden kommer innebära stora utmaningar, med bland annat avstängda vägar och köbildning i rusningstrafiken. Västtrafik ville prata om problemen och visa att de erbjuder en del av lösningen.

Mats Åstrand, copywriter på Ord & Bild: Tänk om det fanns ett smart sätt att undvika trafikproblemen i Göteborg. Jamen, det finns det ju. Snygg och effektfull annons som gör jobbet oavsett om man viker den eller ej.

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi: Årets svulstigaste lokalannons. Lite som om Christopher Nolan skulle ha regisserat ett avsnitt av Goda grannar. Älskar att Västtrafik tutar och kör på sådana här idéer.

Rachel La Chenardière, kreatör på M&C Saatchi: Även om det krävs en del av mottagaren för att få ihop annonsen, så gör det fantastiska hantverket den värd mödan när man lyckats. Som göteborgare förundras jag över att man lyckats skapa en påhittad miljö som känns så naturlig.

Greger Andersson projektledare, Lars Jansson art director, Pontus Caresten copywriter, Helen Johansson produktionsledare, Christoffer Persson designer, Robert Johnsson pr, Thomas Feiner illustration.

Nästa station: Skärgården

Kund: SL/Waxholmsbolaget

Byrå: Ehrenstråhle

SL ville öka antalet resenärer med Waxholmsbolagets båtar under lågsäsongen på våren. För att göra detta kommunicerades att SL-kortet även gäller på Waxholmsbolagets båtar. Detta gjordes genom att använda klassiska utrop från tunnelbanan, omstöpta med sjöfartstema. Under kampanjperioden fördubblades antalet resenärer jämfört med samma period förra året.

Mats Åstrand, copywriter på Ord & Bild: Gillar rubrikens lek med kända pendlartermer men brödtexten hade nog kunnat kastas över bord.

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi: En jättebra annons. Lite kladdig och övertydlig brödtext kan jag tycka, men den finurliga rubriken säger allt och ger oss pendlare ytterligare ett argument för att fylla på månadskortet

Rachel La Chenardière, kreatör på M&C Saatchi: Gick inte igång lika mycket på den kollektivtrafiks-politiska aspekten av denna annons som ett par andra jurymedlemmar gjorde. Men det är en smart och sympatisk rubrik som med ganska enkla medel gör mig sugen på att åka båt.

Joakim Estemar copywriter, Jakob Elmgren art director, Mattias Hjelm planner, Anna Lennström projektledare, Markus Bjurman creative director, Åsa von Yxkull produktionsledare, Lars Carlsson final art.

Gäsp-och-snark-omgången

Håller för ögonen som emoji-apan här, pga att jag även denna gång inte lyckades vara på plats i mötet. Praised be, för genial jury som plockade russinen ur print-kakan, och som jag får äran att sammanfatta.

Om förra Månadens Print visade på en välgörande vitamininjektion till mediet kändes det lite som om printgubben gått och tagit en eftermiddagslur den här omgången.

En hel del gäsp-och-snark-bidrag helt enkelt. Vad det beror på får de lärda tvista om, själv funderar jag på om det har varit något av en mellanperiod på året. En uppladdning inför sommar och VM.

Men nu ska vi koncentrera oss på guldklimparna. För de fanns sannerligen, även om de var lite färre, och kanske lite ödmjukare i sitt uttryck.

På 1:a plats!
Apotek Hjärtat, "Har du moms, eller?"
Juryns solklara favorit, och det grundat på många variabler. Kanske det enskilt största – det här med att det har blivit ok att prata mens. Sakta men säkert bryts ett gammalt trist och förlegat tabu ner till vardagligheter man kan skoja med. Kanske man tom lyckas påverka vardagssamtalet. Yay! Förutom att kommunicera detta är rubriken både kort, snajdig och informativ. Det här med moms på mensskydd är inte något var man har koll på. Annonsen lyckas således med konststycket att skapa en varumärkesbyggande och relationsnära vara-pris-kommunikation. Fint!

På 2:a plats!
Västtrafik, "Tack för att du reser tillsammans"
Som många gånger när det gäller prispallsbidrag gick åsikterna i juryn åt olika håll. Det fanns inget tvivel om ett härligt foto och hantverk, medan idén i att vika en printsida kändes gjord, och gjord förut. Det skavde lite här och där både i copy och i den orealistiska bildidén. Vi kom ändå överens om att man hade tagit sig tiden att vika sidan om man haft den framför sig, och att den så sett med bravur gjorde sitt jobb, samtidigt som den stod ut visuellt.

På 3:e plats!
SL/Waxholmsbolaget, "Nästa station: Skärgården"
Det här var en sån där annons, ni vet. En som man vill ha gjort själv. När en enkel idé fungerar perfekt, några få ord som säger så många fler. Vi inte bara läste den, vi hörde den i våra huvuden. Rubriken var så stark att den klarat sig bättre utan brödtexten tycktes det. Bara bilden till hade räckt och gjort en självsäkrare och renare kommunikation.

Så. Nu kan ni återgå till att scrolla bilder på Insta från när Åkestam vinner guld i Cannes, och våndas över hur det ska gå i Sverige-Tyskland-matchen.

Up your pipe, semesterfirare!

Dela artikeln: