Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print, November 2017

Månadens Print, November 2017

Genom att anspela på den osäkerhet som kan uppstå när vi svenskar besöker internationella apotek tar Åkestam Holsts kampanj för Apotek Hjärtat hem månadens kampanj print. Silvret knips av Acnes blixtkampanj för IKEA medan bronsplatsen går till Volt och Försvarsmakten.

Publicerad: 13 December 2017, 10:25


Innehåll

"Handla innan du reser"

Kund: Apotek Hjärtat

Byrå: Åkestam Holst

För många svenskar innebär jul- och nyårsledigheten en resa till varmare breddgrader, inte sällan till Thailand. Väl på plats är det säkert många som irrat omkring i diverse apotek och nervöst fingrat på burkar med obegriplig text i jakt på en ersättning till det som glömts hemma. Den osäkerheten har Åkestam Holst och Apotek Hjärtat tagit tillvara på i en rad printkampanjer. Inför sommarens presenterade visade de upp en liknande printannons, den gången riktad mot Greklandsresenärer.

Genom att återskapa den typ av generiska läkemedelsreklam som ofta synts utanför Sverige vill de få svenska resenärer att tänka efter före. Medan Greklands-uttaget gav gav ett silver, slagen av Childhood/King, tar Thailands-versionen hem förstapris i novemberomgången av månadens kampanj print.

Oskar Pernefeldt är en av tre art directors från Åkestam Holst som varit med och jobbat på projektet. I arbetsprocessen gick de igenom mängder av internationell läkemedelsreklam för att hitta den rätta tonen.

– Att Apotek Hjärtat har relativt öppna briefer är vad som möjliggjorde det här projektet från första början. Det ger oss en frihet att se ett behov på marknaden och skapa kommunikation utifrån det. Vår planner Karl Wikström har varit väldigt involverad i projektet från scratch och bidragit med olika insikter. I de första uttagen, precis innan sommarledigheten, fokuserade vi på Grekland medan blicken nu inför jul riktar sig mot Thailandsresenärer, berättar Pernefeldt.

Visa av egen erfarenhet kände arbetsgruppen trygghet i att även andra skulle känna igen sig i känslan av att vara förvirrade på internationella apotek. Den thailändska och grekiska copyn i uttagen berättar egentligen om ett avmaskningsmedel.

– Jag tror att de flesta som varit ute på resa kan känna igen sig i den förvirring som uppstår när man ska köpa läkemedel på plats. Själva uttagen är ett hopkok av de internationella exempel vi tittade på under arbetsprocessen. Det skulle egentligen kunna vara vilket läkemedel som helst, säger Pernefeldt.

Fotnot: På grund av många sena avhopp närvarade endast tre ledamöter vid månadens jurymöte. Resumé valde att genomföra mötet av respekt för de närvarande. För fullständig transparens redovisar vi detta.

Apotek Hjärtat står som solklar vinnare av årets sista printomgång. Snabb och smart lösning som får mig att känna mig lika osäker som Neo i Matrix kring vilket piller jag ska ta.

Axel Lokrantz Månson, art director, King.

Karl Wikström, planner
Sara Clevemar, projektledare
Jennie Strinnhed, produktionsledare
Lisa Vaccino, art director
Oskar Pernefeldt, art director
Daniel Vaccino, copywriter
Magnus Jakobsson, CD
Lotta Person, Grafisk Formgivare
Retusch: B Smart

"IKEA's response to Da Vinci"

Kund: IKEA

Byrå: Acne

Under många år rådde oklarheter kring huruvida Leonardo Da Vinci faktiskt var upphovsmannen till tavlan Salvador Mundi. När det väl var fastslaget har konstverket kommit att byta händer två gånger. Den andra försäljningen, vid auktionsverket Christie's, ledde till att tavlan blev den dyraste någonsin med ett pris på 450 312 500 dollar.

Precis som när många andra exklusiva varumärken gjort stora satsningar såg IKEA en chans att göra en blixtkampanj för sin tavelram Virserum.

I linje med hur IKEA tidigare flörtat med bland annat Balenciaga fortsätter företaget kommentera vår absurda samtid på ett lekfullt sätt i sann IKEA-anda. Kul!

Axel Lokrantz Månson, art director, King

Creative Director IKEA Creative Hub: Morten Kjær
Creative Director ACNE: Johan Bello
Creatives ACNE: Tiago Pinho, Isaac Bonnier, Joel Lindblad
Producer ACNE: Maria Widemar
Producer ACNE: Niclas Bergström
Project Leader ACNE: Lovisa Friman Bendz
Photographer ACNE: Anders Kylberg
Social media manager ACNE: Rebecka Hoffmann
Assignment Leader IKEA Creative Hub: Louice Alvarsson

Client IKEA:
Jeroen Hubert
Jovana Basrak Keric
Sanne Esseveld

"Vi låter Sverige vara i fred"

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Försvarsmakten har i kampanjen "Vi låter Sverige vara i fred", framtagen av Volt, jobbat med att förtydliga det arbete de gör i det tysta. Det arbete som gör att vår vardag kan rulla på. I de här uttagen, som synts i både dagspress och magasin, ville de ge en djupare inblick i hur de jobbar och lyfter därför fram de internationella samarbeten Försvarsmakten genomför.

En serie printannonser som gör sig bra som komplement till de resterande enheterna i kampanjen. På egna ben står den sig något svagare och tenderar att bli för tung på information för att nå mig ända in i hjärtat.

Axel Lokrantz Månson, art director, King

Art Directors: Jörgen Berglund och Johanna Johansson
Copywriters: Petter Nylind och Daniel Jakobsson
Projektledare: Malin Almqvist
Produktionsledare: Camilla Ryttare
Strateg: Henrik Stampe
Planners: Cornelia Wangel och Erica Knutsson Thelin
Originalare: Åsa Stjärnquist

"Kunden har köpt en helsida också"

Det händer igen, någon frågar resten av gruppen om vi ska fokusera på idén i det övergripande konceptet eller på just den där enheten. Och alla vet att det är den där annonsen som ska bedömas. Och alla vet att det gör diskussionen lite sämre.

Visst, print är inte vad print var. Men det är fortfarande en del i kanalstrategin, uppenbarligen. Så var är idéerna, kreativiteten? I en idé längre bort? Ja, ofta. I den aktuella annonsen? Oftast inte. Den tydligaste gemensamma nämnaren den här omgången, hela året faktiskt, är att bra idéer inte tas om hand när de ska bli print. Det kanske inte är konstigt eller förvånande med tanke på medielandskapet, men det är synd. Jag menar att när en tryckt annons kommer på tal ska vi vårda den kanalen precis som alla andra, vårda idén i den kanalen. Annars ska vi inte vara där. Jag vill att människor ska gilla reklam. Underhållas, känna något, få en tankeställare. Eller slita av håret som en matador. Jag vill inte att de ska passa på att kissa en gång till eller klicka på krysset så fort det bara går.

Det har dykt upp goda exempel det här året. Jag minns Delicatos fake news, jag minns Fonus med Säg det. Den här omgången vanns av Apotek Hjärtat på thailändska och det är välförtjänt. Men för mig är det mest talande i årets sista runda en annons om varför reklam är bra. Sveriges Annonsörer köpte en helsida i Dagens Nyheter för att berätta varför det var så många reklamavbrott i den avgörande matchen mellan Sverige och Italien i VM-kvalet. Den saknar idé. Sa ni att reklam är bra? Okej. Är det inte mer effektivt att få mig att känna det?

Jag vet inte hur länge printen lever, det jag vet är att den är en lösning i sin renaste form. Ord och bild som (oftast) jobbar tillsammans. Snabbheten. Känslan när allt sitter. Det är inte lätt, det är skitsvårt att göra en riktigt bra tryckt annons. Frågan är om vi ska bli fler som antar den utmaningen eller fler som helt enkelt låter bli. Men vi kan väl säga hej då till vänsterhanden?

Dela artikeln: