Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Månadens Print, Oktober 2016

Månadens Print, Oktober 2016

Volt tar plats bredvid F&B i månadens kampanjs historiebok genom att vinna både första-, andra- och tredjeplats i samma omgång. Det gör de med annonser för Spädbarnsfonden, Försvarsmakten och Situation Stockholm. Yasmine Winberg

Publicerad: 17 November 2016, 08:31


Innehåll

En tung annons

Kund: Spädbarnsfonden

Byrå: Volt

Julen 2004 satt Jörgen Berglund, i dag ad på Volt, som så många andra svenskar och följde nyhetsrapporteringen om flodvågskatastrofen i Asien. Alla de tiotusentals döda hade svepts in i påsar. Jörgen Berglund fick syn på en svensk hjälparbetare som blev intervjuad i tv.

– Då sa han att det är de minsta påsarna som är tyngst att bära. Det var så fint sagt. Den meningen etsade sig fast i mitt huvud som meningar gör ibland, säger Jörgen Berglund.

När han året därpå gick ut skolan skrev han om den korta men ack så innehållsrika copyn. Då fanns det ingen uppdragsgivare, så annonsen hamnade i portfolion. Sedan gick det tio år.

– I portfolion gjorde den inte särskilt mycket nytta. Men så kom jag och tänka på den, började leta efter en uppdragsgivare och hittade Spädbarnsfonden. De blev superglada, och svarade i vändande mejl att de var väldigt intresserade.

Spädbarnsfonden har inskrivet i sina stadgar att alla pengar de får in måste gå till deras kärnverksamhet – att arbeta för en bättre vård- och livssituation för dem som mister ett litet barn. De stödjer också forskning för att förhindra att fler ofödda och nyfödda dör som spädbarn. Eftersom pengarna inte får gå till marknadsföring har de svårt att nå ut. De får inte ens gå till köpt media.

Med hjälp av Volt lyckades Spädbarnsfonden hitta sätt att nå ut med annonsen, som gått i Kvällsposten, Expressen och GT.

– Nu har de som jobbar ideellt med Spädbarnsfonden dragit i fler kontakter. Jag vet att den gick i en lokaltidning i dag och en annan har lovat att de ska publicera den hela nästa år när de har platser över.

Vad blir nästa steg för ert samarbete med Spädbarnsfonden?
– Kommer vi på fler sätt som kan hjälpa dem är det klart att det kan bli en fortsättning, om också de är intresserade av en sådan. Ämnet berör många. Även om man inte varit i situationen själv, är det många som känner någon som varit det.

Till sist: Ni kammade ju hem samtliga tre pallplatser den här print-omgången – det har bara hänt en gång tidigare att någon gjort det.
– Ja, det känns helt magiskt faktiskt.

Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi:
”En blytung rubrik som inte går att värja sig från. Magklump deluxe. Kudos till den lättsamma formgivningen som gör budskapet än starkare.”

Axel Lokrantz Månson, art director på King:
”Spädbarnsfonden lyckas på ett värdigt och enkelt sätt prata om ett svårt ämne och är därför också en värdig vinnare av denna omgång.”

Arbetsgrupp: Jörgen Berglund och Petter Nylind copywriters, Jörgen Berglund art director, Åsa Stjärnquist formgivare, Caroline Sjöström projektledare, Daniel Vaccino creative director.

Du nya, du fria

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Volts första kampanj för Försvarsmakten resulterade bland annat i tre printar under parollen ”Du nya, du fria”. Syftet var att lyfta fram Försvarsmakten som en aktör i tiden.

Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi:
”Hoppfullt och stolt, en efterlängtad ton i en värld som ofta målas upp som att den hör hemma i obs-klassen. Väldigt trevlig layout.”

Axel Lokrantz Månson, art director på King:
”Med den här mer humanistiska tonen känns Försvaret som en myndighet i tiden.”

Arbetsgrupp: Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Lisa Vaccino, Linus Bronge och Oskar Pernefeldt art directors, Daniel Vaccino cd och copywriter, Tomas Lilja och Erica Knutsson Thelin planners, Åsa Stjärnquist originalare, Staffan Kjellvestad retusch, Brendan Austin fotograf (agent bauer).

Följ en verkligare verklighet

Kund: Situation Stockholm

Byrå: Volt

På Situation Sthlms Instagram-konto visades en del av staden som gav en skarp kontrast till de vanliga barn-, mat- och gymbilderna i det vanliga flödet. Det blev även budskapet i printannonserna.

Alexander Rehnby, art director på Saatchi & Saatchi:
”Ytterligare en fin idé och avskalad annons från Situation Sthlm som ger oss precis så mycket information vi behöver för att fatta galoppen.”

Axel Lokrantz Månson, art director på King:
En print som i all sin enkelhet lyckas sätta vår vardag i perspektiv.

Arbetsgrupp: Petter Nylind, Kristoffer Wernald och Johan Sundberg copywriters, Karl Andersson art director, Susanna Svedjeholm produktionsledare, Malin Almqvist projektledare, Åsa Stjärnquist original, Daniel Vaccino cd.

Kyligt i USA – men varmt & vackert i print

Juryn träffades samma dag som presidentvalet. Ännu hade han inte vunnit, den utkomsten var väl ändå omöjlig? Men samtidigt blåste det kalla vindar och kanske gjorde det juryn än mer positiva till det varma, humana och vackra i bidragen som slutligen tog hem segern.

Mest diskuterade vi Försvarsmaktens "Du nya du fria". Friska värderingar som står i kontrast till de inskränkta som tar alltmer plats. Prideflaggan vajar från balkongen. Den blå himlen berättar om frihet och allas lika värde. Det tyngsta bidraget blev ändå Spädbarnsfondens. Ibland kan vissa känslor bli så starka att man vill slå dem ifrån sig. Spädbarnsdöd. Känn på det ordet. Varsam form och skicklig copy gjorde det brutalt tunga budskapet möjligt att ta till sig.

Situation Stockholm skapade delade meningar bland juryn vad gäller utformningen – varför valde man inte att efterlikna ett Instaflöde? Personligen tycker jag att det är en styrka att behålla den välkända formen och lämna över bildskapandet till mottagaren.

Dagen därpå vaknar vi upp till en helt ny värld. När världens mäktigaste politiker heter Donald Trump känns det lite naivt att tro att de goda värderingarna och de goda människorna kommer att vinna. Tänk om världen kunde vara lika varm, human och vacker som utgången av oktobers omgång av Månadens print.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.