Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print, Oktober-November 2017

Månadens Print, Oktober-November 2017

Två starka ord räckte för att Kärnhuset och Fonus skulle ta hem månadens kampanj print i oktober/november-omgången. Silvret gick till Saatchi & Saatchis parodi på "Min helg" för Jeep medan bronsplatsen kneps av Oatly Department of Mind Control / Forsman & Bodenfors för Oatlys senaste känga mot mjölkindustrin. Thomas Nilsson

Publicerad: 24 November 2017, 13:39


Innehåll

Säg det.

Kund: Fonus

Byrå: Kärnhuset

Syftet med Kärnhusets varumärkesstrategi för Fonus är att göra begravningsbyrån mer omtyckt. Ett utmaning med tanke på att de flesta vill ha så lite att göra med en begravningsbyrå som möjligt.

– Det kräver en väldigt exakt tonträff för att fungera. Ett litet steg åt ena hållet kan göra att kommunikationen känns kletig och sentimental. Ett steg åt andra hållet kan göra att den upplevs kylig, eller kanske ännu värre, smart och reklamig, berättar Annica Hedin, copywriter på Kärnhuset.

Med målet att vidga associationerna till Fonus och göra begravningsbyrån relevant inte bara för de som ska begrava någon landade Kärnhuset i kampanjen "Säg det." Kampanjen tar avstamp i att sex av tio svenskar önskar att de oftare sa "Jag älskar dig" till sina nära.

– Våra budskap måste både kunna nå dem som känner sig rätt odödliga, utan att samtidigt uppröra någon som kanske just då är i akut sorg. Det går inte att närma sig ämnet på något annat sätt än helhjärtat. Döden är på riktigt. Det är rätt terapeutiskt att jobba med Fonus. Vi pratar mycket om döden och livet på byrån. Det är en bra sak med döden. När man tänker mycket på den, blir livet ännu mer värdefullt, fortsätter Hedin.

Kampanjen, del av konceptet "Alla andra dagar ska vi leva", har gått i kollektivtrafiken, i magasin och utomhus. Lustigt nog har den i tunnelbanan blivit interaktiv då många skrivit egna budskap på affischerna.

Hur tänker du som copywriter kring korta, kärnfulla texter som "Säg det." – vari ligger utmaningen i att få dem att flyga?

Jag tycker att alla texter vinner på att rensas från fluff och överflödiga ord. Kombinationen med en kortfattad, nästan karg, formulering och ett emotionellt budskap blir ofta bra, avslutar Annica Hedin.

Tove Andersson, art director, Nord DDB

"Säg det. Ett budskap vi möts av så gott som dagligen, men som fylls av en helt ny tyngd när det kommer från begravningsbyrån Fonus. Enkelt och starkt. Stort grattis Fonus! "

Anna Jansson, copywriter, Zellout

"Två ord räcker för att jag ska fatta och känna. Undersökningen de hänvisar till känns helt onödig i sammanhanget, alla har något de vill säga. Tycker att Fonus hittat ett intressant koncept och den här annonsen är skitbra bara."

Oskar Pernefeldt, art director, Åkestam Holst.

"Svårt uppdrag att göra kommunikation kring begravningar. Ändå lyckas byrån hitta en fin och relevant vinkel."

Arbetsgrupp:

Hela Kärnhuset

"Min helg"

Kund: Jeep

Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

En parodi på Perfect Guides Min helg-format där kända människor berättar om sina perfekta helger. I denna skruvade tappning får läsaren möta varumärkeskonsulten Walter Månzon som byter fredagsmyset i Bromma mot en helg i vildmarken.

Tove Andersson, art director, Nord DDB.

"Bäst copy, skrattar högt när jag läser! Beviset på att det är helt ok att leverera kvantitet så länge man levererar den med kvalitet. Snyggt Jeep!"

Anna Jansson, copywriter, Zellout.

"Att driva med ett tydligt format och en förlegad mansroll för att sälja bilar? Ja varför inte. Det blir kul i alla fall."

Oskar Pernefeldt, art director, Åkestam Holst.

"Viktig påminnelse att bilreklam inte alltid måste vara en snygg bil plåtad i kargt naturlandskap."

Kund: Jesper Albansson, Sophie Theder
Kundansvarig: Jonas Björlin
Projektledare / Planner: Peter Bergendahl
Copywriter: Erik Wingfors
Art Director: Alexander Rehnby
Produktionsledare: Louise Persson

Sex av tio

Kund: Oatly

Byrå: Oatly department of Mind Control/ Forsman & Bodenfors

Oatly har länge jobbat för att döda myten kring hälsoeffekterna av mjölkdrickande. Lobbyarbetet har renderat i en fällande dom där Marknadsdomstolen förbjöd Oatly att använda sig av marknadsföring där de misskrediterar mjölken. Sedan dess har man valt en lite mindre aggressiv strategi men med samma fiende – mjölken.

Tove Andersson, art director, Nord DDB.

"Fyndigt Oatly!"

Anna Jansson, copywriter, Zellout.

"Jag gillar att Oatly håller i och ångar på. Men det känns som att jag redan sett det här och att de skulle må bra av något nytt, när de håller i."

Oskar Pernefeldt, art director, Åkestam Holst.

"Gång på gång lyckas Oatly hitta roliga ingångar i den ständiga mjölkkampen. Sen är jag också förtjust i Oatlys genomgående art direction."

Kreatörer: John Schoolcraft, Ida Backman, Björn Lindén, Lars Elfman, Martin Ringqvist
Projektledare: Amanda Lindblom, Lena Olander, Jennie Östholm, Emma Bratthäll
Produktionsledare: Rebecca Uhrbom
Mediaspecialist Andreas Granath
Social Media & Commercial PR-manager:Sara Hansson
PR: Robert Johnsson
Planner: Tobias Nordström
Researcher: Anita Rafiei
Digital Innovator: Stefan Thomson
Agency producer: Åsa Hammar
Original: Petra Hassler, Robert Lindblom, F&B Factory

Tankar från juryordförande Jonas Frank

Okej då, det är väldigt kul att sitta i jury för reklam.

Jag snackade ju förra gången om hur olika jurys tänker olika beroende på sammansättning och så.

Något som vinner i den ena jurygruppen kanske inte alls gillas i den andra. En tanke jag fick efter vårt senaste möte i månadens kampanj var att det vore roligt att prova en sak. För så här går det till när vi i juryn röstar. Vi sitter först hemma på vår kammare och tittar på alla bidragen på datorn. Där väljer vi själva det vi tycker är bra och sätter olika poäng. När vi ses har det tagits fram en shortlist som vi diskuterar flitigt och sätter nya poäng. För mig personligen brukar jag alltid sakna något bidrag jag tyckt varit bra men som inte tog sig in på shortlist. Därefter räknas allt ihop och vi får en vinnare. Tänk om det vore så att vi i juryn inte fått se bidragen i förväg. Första gången vi såg alla bidrag var ihop på ett möte. Hade vi då fått fram samma vinnare? Jag tror inte det. För då hade alla inskickade bidrag fått en chans att bli diskuterade. Så klart skulle mötena bli längre. Men vadå. Det här är jäkligt viktiga saker.

Denna månad vann Fonus överlägset med sin Säg det.

Bra jobbat alla ni som skickade in. Vi ses och hörs.

Dela artikeln: