Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Månadens Print, sep-nov 2018

Månadens Print, sep-nov 2018

Garbergs vinner guld i årets sista omgång av månadens print. Motivet är något annorlunda än vad vi är vana att se i en julkampanj.

Publicerad: 17 December 2018, 10:21


Innehåll

Skingra julens mörker

Kund: Bris

Byrå: Garbergs

Julen är en av de svåraste tiderna på året för barn som upplever bråk, våld och missbruk hemma. Det märker Bris som ser hur antalet barn som vänder sig till dem ökar för varje jul.

Eftersom Bris är beroende av gåvor för att hålla sina kommunikationsvägar öppna, tog de fram en kampanj som de hoppas ska bidra till mer pengar. I en serie printar gestaltades helt enkelt barns upplevelser, oro och rädsla i form av hotfulla och skrämmande orosmoln.

Juryn hyllade ju, som framgår av vinsten, bidraget unisont. Men någon kallade printarna advertising by fear. Hur tänker ni kring det?
– Det är meningen att kampanjen ska väcka ett visst obehag då de är formade utifrån utsatta barns perspektiv. Men vi får inte glömma att avsändaren står för hopp och så länge kampanjen skapar en förståelse och ett incitament att stötta Bris viktiga verksamhet så får man kalla anslaget vad man vill, säger Mattias Alfborger, art director på Garbergs.

En annan kommentar var givetvis "superfint hantverk". Hur jobbades motiven fram?
– Motivens ursprung är från leken där man tittar på moln som antar olika bekanta former på himlen. Om man har ett bagage av mörka upplevelser så tenderar formerna att bli hemska och läskiga. Rent praktiskt så skissade vi med penna papper och hade sen en tight dialog med gänget på Goodbye Kansas.

Hur valde ni motiven?
– Motiven representerar de ämnen som barnen pratar mest om med Bris. Och sedan måste de ju vara så enkla att de är lätta att läsa av.

Vet ni något om resultatet för kampanjen? Är ni nöjda med det?
– Vi får inte ge några konkreta siffror då det är lite känsligt i relation till andra organisationer. Däremot kan vi säga att kampanjen går bra och att vi har fått mycket fin respons i våra kanaler. Det är helt klart ett ämne och en kampanj som engagerar givare. Nyligen fick vi höra en varm berättelse från T-banan där en flicka på 8-9 år och hennes mormor börjat prata om en av våra skyltar på ett mycket fint, försiktigt och förklarande sätt. Det är precis den effekt som vi önskade att kampanjen skulle skapa. Sen avslutade de med att tillsammans Swisha en gåva.

Mats Åstrand, copywriter på Ord & Bild
Julen borde alltid vara barnens högtid, men för många barn väntar bara oro och ångest. Det fångar Bris ruskiga kampanj på ett starkt sätt.

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi:
Tycker egentligen att den är bäst som utomhusenhet. Men det är en väldigt fint utförd idé som jag hoppas ger Bris ett rejält tillskott i jul.

Jeanette Ramnitz projektledare kommunikation och Sofia Gezelius ansvarig privat insamling på Bris, Petter Ödeen creative director, Pia Hjelt, projektledare, Anna Alfonzetti produktionsledare, Mattias Alfborger art director, Hampus Mattsson copywriter, Emanuel Batali formgivare, Carol Edlund original, Anna Hugosson DoP & film editor, Robin Lidbom motion creative, Goodbye Kansas Animation, BT Repro, Haytouch Production retusch.

Det dyslektiska alfabetet

Kund: McDonald’s

Byrå: Nord DDB

Sedan 2001 har McDonald's i samarbete med Läsfrämjandet sett till att över 15,5 miljoner barnböcker nått nya läsare via Happy Meal. I år har en av böckerna, Bråkiga Bokstäver, dyslexitema. Boken handlar om en liten pojke som har svårt att lära sig läsa och ger läsaren en förståelse för hur det är att växa upp och leva med läs- och skrivsvårigheter. Briefen var att få McDonald's gäster att uppmärksamma både diagnosen och boken.

Mats Åstrand, copywriter på Ord & Bild
Från E till Ö med bokstäver i fel ordning. Bråkigt. En fin illustration av hur Dyslexi kan kännas.

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi:
De är listiga de där McDonalds. Låter begåvade människor göra så här fina annonser.

Lina Gooch business director, Jeanette Ytterman account director, Stina Nyberg account manager, Petter Dixelius copywriter, Joel Ekstrand art director, Jesper Andersson planner, Tor Westerlund graphic designer, Susanne Johansson PR, Louise Lyth account manager, Elise Kylberg junior designer.

Adam Berit

Kund: Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer-förbundet

Byrå: Åkestam Holst & ANR BBDO

Syftet var att lyfta jämställdhet och representation på agendan. Att få upp dessa viktiga frågor i ljuset, eftersom de alltför ofta hamnar långt ner i debatt- och mediebruset.

Mats Åstrand, copywriter på Ord & Bild
Även det här alfabetet kan nog av vissa uppfattas som bråkigt. Men jämställdhet är inget som sker av sig själv. Påminnelser behövs. Tyra Adam Cesar Khaled.

Erik Wingfors, copywriter på Saatchi & Saatchi:
Äntligen! Och nästa Nobelpris i litteratur bör naturligtvis gå till Nina Bouraoui.

Åkestam Holst & ANR BBDO

Tyra, Adam, Cesar, Khaled

För någon vecka sedan träffades vi för sista omgången av Månadens Print 2018. Vi har under året samlat ihop en skara helt magiska annonser, stött och blött dem, beundrat och ifrågasatt. Vissa har vi inte gillat alls, men som en jurymedlem så bra uttryckte det; "Den saknar mycket, men jag är glad att de gjorde den". Så har det känts, glädje över alla som tar i och försöker och lycka över de som tar det hela vägen in i mål. Tacksam att få ha varit där och fått inspireras.

Denna rundan var jämn, men med tydliga vinnare. När förra mötet hade en DN-cupen bakom sig hade denna runda ett val. Det hade ju kunnat vara en bra sak, men nu blev det inte så. Inte en enda valannons tog sig in på listan. Är det möjligen därför vi inte har någon regering än? Troligen! Annars var en väldigt stor del av alla bidrag copybaserade. Längre texter, färre bilder. Vi saknade det lite, samspelet mellan bild och ord när det sitter.

Riktigt fina printar fanns det ju ändå i vår stora hög av halvbra. Där idéerna var starka och tydliga, orden distinkta och hantverket genomtänkt. Dessutom tog alla tre pallplatserna upp viktiga och mänskliga frågor. Allt ingredienser till ett underbart printrecept.

På första plats, Garbergs och Bris
Den här säger jag ingenting om pga jäv. Men glad för förstaplatsen!

Andra plats, DDB Nord och McDonalds
Bokstäver som bråkar. Om man inte upplevt det är det svårt att sätta sig i hur det känns. På fint barnmanér med en twist kändes det. Vi föll för det indragande, tydliga och det grundligt detaljerade uttrycket i bokstävernas personlighet och utformande (kolla bara A-elefantens trumpna min).

Tredje plats: Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer-förbundet, Åkestam Holst, Adam Berit
Bidraget har kallats vattendelare på många håll. För oss var det inte så. Vi var helt enade i att annonserna var värdiga en vinnarplats (Det hade ju varit bra om det inte funnits luckor i det praktiska användandet av vissa namn, men vi ser fram emot ett fixande av detta och en uppföljning av implementering i praktiken.) Grafiskt snygga, grymma rubriker och ett budskap som inte kommer en dag för tidigt.

Tack igen för detta året. Jag önskar er alla en fin start på nästa.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.