Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Månadens Print, September 2016

Månadens Print, September 2016

King knep sin första vinst för året i print med vanlig vegetarisk mat för Ica. En solklar vinst före M&C Saatchis pixlade Hemköpsbananer och Åkestam Holsts skrivkrampsannons för Papercut, tyckte juryn. Julia Lundin

Publicerad: 1 November 2016, 12:40


Innehåll

Inget vegetariskt alternativ

Kund: Ica

Byrå: King

Tiden är förbi då vegetarisk mat var ett alternativ. Ica Gott livs nya vegetariska sortiment är helt enkelt god mat. Punkt. För att inspirera gjorde King för Icas räkning annonsen "Inget vegetariskt alternativ" som gick i svensk dagspress.

Juryn tyckte bland annat att King gjorde en smart vändning på trista begrepp och fördomar.

Vad säger ni på King?
–Ja, begreppet "vegetariskt alternativ" är ju ett tydligt exempel på ordets påverkan, hur en sådan fras rätt omedvetet upprätthåller normer – normer som inte tillför något positivt för någon. Vegetarisk mat är inte ett alternativ, utan en hel matkultur där fantastiska matupplevelser väntar. Det var något vi ville ta vara på, säger Pontus Thorén copy­writer som satt med i arbetsgruppen.

Varför är det viktigt att inte leverera vegetariska alternativ?
– Vems mun vattnas det i när man hör frasen "vegetariskt alternativ"?

Ica satsar liksom konkurrenten Coop på vegetariskt. Varför just nu?
– Fler vill äta mer vegetariskt av olika skäl, men är kanske lite ovana. Ica vill vara en positiv inspiratör. Vad Coop håller på med vet jag faktiskt inte, det får du fråga Björn Larsson om.

Finns risken att bläddra snabbt och tro att annonsen är för kött?
– Snabbläddrare är svåra att fånga, det var därför vi anlitade fotograf Pelle Bergström och matstylist Victoria Nordström för att få en fantastisk bild på hamburgaren som skulle få läsaren att fastna och sedan vara snabba att förklara "twisten" i rubriken, säger Pontus Thorén.

null

Arbetsgrupp: Frank Hollingworth cd, Adam Gäfvert och Emelie Jinhee Johnsson ad:ar, Pontus Thorén och Martin Sööder copy, Peter Preisler projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Sunit Mehrotra kundansvarig.

Internetbanner

Kund: Hemköp

Byrå: M&C Saatchi

Vid lanseringen av Hemköps nya e-handel togs konceptet Internetmat fram. I olika enheter presenterades några av de bäst säljande varorna i butik, vid sidan om dess digitala kopia, för att visa att Internetbananer har samma pris som i butik.

null

M&C Saatchi.

Jag ville inte skriva denna annons

Kund: Papercut

Byrå: Åkestam Holst

Papercut har en lång historia av att publicera episka, mångfaldigt belönade copyannonser om livets vedermödor och gyllene stunder. Nu verkar copyn bakom alla annonser ha fått skrivkramp, något som i denna annons ventileras i ännu en episk annons.

null

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson copywriter, Joakim Kouhry art director.

Kött, vegoburgare & lågupplösta bananer!

Jag älskar den här juryn! Ja jävlar. Schyst stil, bra inställning och genuint intresse för printmediets till synes oändliga flora av möjligheter. Nåväl, nog med kärlek och raskt över till just den här månadens Månadens print. Inhuserade i Saatchi & Saatchis prisvinnartuffa lokaler, samlades vi för att diskutera sju värdiga finalbidrag som hade kvalat vidare från en dessförinnan rätt lång lista med bra skit.

Åsikterna haglade i vanlig ordning, alltjämt med positiva tongångar och en "fria-hellre-än-fälla"-mentalitet. Men ändå med sylvass kritik emellanåt. Ingen detalj lämnas odebatterad i detta forum. Det ska ­reklamgudarna veta. Diskussionen kretsade av naturliga skäl mycket kring kött och vegetariska alternativ, då i princip halva startfältet var bidrag som på ett eller annat sätt hade en åsikt om vad mänskliga varelser borde äta.

Solklar vinnare blev Icas vegoburgare, som hyllades för sin lättsamma ton och smaskiga bild. Enkelt, kul och bra = allt gott. Många byråer hade för övrigt skickat in ganska lågupplösta bilder med pixliga brödtexter, vilket var synd. Men ändå passande på något vis, eftersom den pixligaste av alla kom tvåa. Bra jobbat Hemköp!

På tredje plats hamnade Papercut med en vatten­delar-meta-skrivkramps-annons. Vissa orkade inte läsa hela. Själv läste jag den med glädje. Janne C fick ju en gång i tiden frågan, om folk verkligen läser brödtexter. Hans svar: "Ja, folk läser till och med böcker." Boom. Peace out. Vila i frid.

Dela artikeln: