Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

Nord DDB:s Döda minnen tar hem förstaplats i Månadens Print

Publicerad: 11 oktober 2022, 07:22

”Till minne av minnen” Nord DDB och Hjärnfonden vann omgång tre i Månadens Print.

Foto: Pressbild

Kampanjen vann guld i Dagens Nyheters ”Reklamcupen”. Av 32 bidrag blev det Nord DDB:s annons om Alzheimers som tog hem priset. Nu kniper den också förstaplatsen i Månadens Print.

Ämnen i artikeln:

Månadens PrintAnnonsKampanjNyheter

JW


För en dryg månades sedan vann Nord DDB och Hjärnfonden guld i ”DN:s Reklamcupen” med annonsen ”Till minne av minnen”. Då berättade Frida Siversen Ljung, copywriter på Nord DDB och del i arbetsgruppen, hur arbetet gått till för att ta fram kampanjen:

– Vi hade en öppen brief där Hjärnfonden ville lyfta Alzheimers, där en av insikterna kring sjukdomen var att personligheten försvinner innan livet gör det. Därifrån föddes tanken med runorna, sen satt jag mest och testade om det gick att göra detta utan hamna fel i tonen. Det var lite balansgång förstås, det fanns ju en risk att det skulle bli för grovt eller smetigt, sa hon då till Resumé.

Även i Månades Print gjorde annonsen succé. Den knep förstaplatsen i tredje omgången och hyllar av juryn.

”Minnen är det vackraste vi har och att förlora dem sakta men säkert är tufft både för den drabbade och för de anhöriga. Detta är en oerhört stark annons som verkligen berör”, kommenterar jurymedlemmen Linda Lundgren på Forsman & Bodenfors Daily.

Annonsen fick dessutom stor spridning i sociala medier och enligt Frida Siversen Ljung fick kampanjen också ta mot ”idel lovord och fina kommentarer”.

– Den verkar ha berört en hel massa människor, vilket vi är väldigt tacksamma över. Alzheimers är ju en allvarlig sjukdom som drabbar väldigt många, sjuka som anhöriga. Ämnet är ju också litet tacksamt på så vis, om man jämför med att väcka känslor kring en sladdlös dammsugare till exempel.

Hur ser du på print som mediekanal i dag?

– Jag tycker print är toppen, det är så tydligt och bra och begränsat. Och man slipper hålla på och göra casefilm också.

Arbetsgrupp

Nord DDB

Anna Salonen, creative director

Hanna Stenwall, creative director

Frida Siversen Ljung, copywriter

Caroline Wetterholm, projektledare

Carin Lagergren, produktionsledare

Patrick Emt, grafisk designer

Hjärnfonden

Karl Skoog, marknadschef

Lisa Kopp, varumärkesansvarig och projektledare

Anna Ökvist, neurovetenskapligt sakkunnig

Så tyckte juryn om vinnarbidraget:

Linda Lundgren, Art Director, Forsman & Bodenfors Daily:

Minnen är det vackraste vi har och att förlora dem sakta men säkert är tufft både för den drabbade och för de anhöriga. Detta är en oerhört stark annons som verkligen berör.

 

Jenny Lindgren, Copywriter, Markus Reklambyrå:

Älskade den här. Insikt, utformning, kanalval, copy – allt är väldigt välgjort. Märks hur varje liten del har hanterats med så mycket värme och noggrannhet, hur ingenting slarvats igenom. Efter varje minne jag läst hoppar jag ivrigt vidare till nästa tills jag tagit mig igenom hela sidan – kanske bästa betyget för en sådan texttung annons.

 

Lina Bergman, Copywriter, Garbergs

Dödsannonser hade kunnat bli så fel, men känns så rätt. Snyggt att minnena fick en uns vardagsrealism. Det balanserar det annars nattsvarta temat. Favorit!

Andraplacering: Klimatångestdämpande

Byrå: 

Forsman & Bodenfors

Arbetsgrupp:

Kundansvarig SJ: Marknadschef Maria Höglund,

Copywriter: Fredrik Jansson

Art Director: Julia Holtback Yeter, Staffan Lamm, Nina Friman

Designer: Christopher Ek, Chanelle Kazemi

Account Director: Ann Spennare Bengtsson

Account Executive: Anneli Kjellander

Illustratör: Thomas Feiner, Feinerarts

Tredjeplacering: Elkontakten

Byrå:

Forsman & Bodenfors

Arbetsgrupp:

Advertisers Supervisor: Susanne Eriksson

Account Supervisor: Greger Andersson

Account Manager: Helen Johansson

Art Director: Axel Tagg

Copywriter: Pontus Caresten Lychou

PR-strategist: Julia Samuelsson

Designer: Christopher Ek

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev