söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

Oatly tog hem Månadens Print-vinst: ”Ville göra något som stack ut”

Oatly tog hem Månadens Print-vinst: ”Ville göra något som stack ut”

I december stod det klart att Oatly vann Månadens Idé när ett korsord i tidningen Buffé vann juryns hjärtan. Nu vinner Oatlys marknadsavdelning även Månadens Print med annonsen ”Glad påsk!”

Publicerad: 10 januari 2023, 11:15

Ämnen i artikeln:

Månadens PrintNyheterOatly

Innehåll

Briljant, underbart, smart och enkelt. Lovorden haglade över Oatly när de tog hem sista omgången av Månadens Print. För Oatly var det en ”god jul”-annons som stack ut.

– Idén från början handlade nog mer om att göra något som stack ut från alla andras God Jul-iga annonser i en tid där godjulighet brukar vara överrepresenterat, säger Björn Lindén, då art Director på Oatly department of mindcontrol och numera på Åkestam Holst.

Ida Backman, copywriter på Oatly fyller i:

– Jag tror att vi lyckades, vi har några kollegor som inte hade koll på att vi hade gjort den här annonsen och såg rubriken och tänkte ”fan, nu har det blivit fel någonstans”. 

Jobbar ni mycket med humor i era annonser och hur viktigt är det?
– Alla vill väl vara skojiga och underhållare om tillfället tillåter. Sen är det ju bra om det är fler än en själv som också tycker det är kul. Inte minst juryn i månadens kampanj, säger Björn Lindén

Varför tror ni själva den här annonsen, och Oatly-annonser generellt, är populära och uppskattade? 
– Kanske för att vi inte uttrycker oss som i traditionell matreklam, och för att vi kanske har lite självdistans? Vår havregurt naturell till exempel. Oerhört tacksam att dissa. Sen är det säkert många som tycker våra annonser är tramsiga, och inte-roliga också. Det är ok, alla kan inte älska allt. Speciellt inte havregurt naturell, säger Ida Backman.

1. Glad påsk!

Kund: Oatly

Tävlande byrå: The Oatly Department of Mind Control

Creative Director: Martin Ringqvist, Johan Olivero

Art Director: Björn Lindén, Julius Tuvenvall

Copywriter: Ida Backman

Designer: Fredrik Nilsson

Production Manager: Fanny Ericsson 

 

Så tyckte juryn:

Enkel och smart kommunikation från Oatly i vanlig ordning. Det går fort när det är kul!
Elin Enström, copywriter Acne

Kanske är man redan trött på julen. Kanske är det så enkelt att det bara krävs en sekund för att fatta. Kanske är det bara sådär klassiskt Oatly-kul. Kanske är det bara bra för att det är det. Kanske – är det ett guld!
Jonas Eriksson, Head of content, Abby world

Enkelt, briljant och alldeles underbart!
Linda Lundgren, Art director, Forsman & Bodenfors

Smart, dumt, enkelt och kul. Som man blivit så bortskämd med när det gäller Oatly. Kanske inte det bästa de gjort, men ändå så mycket bättre än så mycket annat.
Petter Nylind, Senior copywriter och partner, Åkestam Holst NoA

2. Lusten ser inga hinder

Kund: RFSU & Funktionsrätt Sverige

Lena Levin, Projektledare, RFSU

Hanna Öfors, Projektledare, Funktionsrätt Sverige

Ulrika Hammar, Kommunikatör RFSU

Jeanna Isacson, Projektkoordinator, Funktionsrätt Sverige

Tävlande byrå: M&C Saatchi

Projektledare: Therese Krupa 

Strategi: Mounes Zandi

Produktionsledare: Daniel Sundin

Kreatörer: Robin Wiman, Andrea Andersson & Christoffer Dymling

Studio: Anton Hååg

Foto

Produktionsbolag: Skarp Agent

Fotograf: Faramarz Gosheh

Producer: Andrea Hasselrot

Fotoassistent: Angelique Johner

Make up artist: Linnea Hellbom

 

Så tyckte juryn:

Finurlig copy tar en annars enkel print till en andraplats. RFSU & Funktionsrätt Sverige lyckas få fram ett viktigt budskap om inkludering. 
Elin Enström, copywriter Acne

Tydligt och viktigt. Här är det rubrikerna som kammar hem silvret. 
Jonas Eriksson, Head of content, Abby world

Älskar den starka copyn som verkligen väcker känslor, inte helt övertygad över bildvalet dock.
Linda Lundgren, Art director, Forsman & Bodenfors

Fint och lite lagom finurligt. Inte min favorit den här omgången, men en fin kampanj i sin helhet, helt klart
Petter Nylind, Senior copywriter och partner, Åkestam Holst NoA

3. Känsligt innehåll

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden

Marknadschef: Lennart Schultz

Campaign Manager: Adrienne Heurlin

Content Manager: Gabriella Matheny

Uppdragsgivare: Reportrar Utan Gränser

Ordförande: Erik Halkjaer

Verksamhetsledare: Katarina Carlsson

Tävlande byrå: Åkestam Holst

Kreatörer: Linus Bronge & Ivan Trip

Planner: Patrik Lundberg

Produktionsledare: Bella Lagerquist

Projektledare: Lisa Voltaire

Originalproduktion: BKRY NoA

Mediebyrå: Carat

 

Juryns kommentarer:

Kul med någon som får censur-manéret att faktiskt funka i print! Fint och påhittigt av Pressbyrån och Reportrar Utan Gränser.
Elin Enström, copywriter Acne

Finns det något bättre än när element från sociala medier får leva i det fysiska formatet – och inte tvärtom? Inte om du frågar mig! 
Jonas Eriksson, Head of content, Abby world

En smart och intressant lösning om ett viktigt ämne som pressfrihet.
Linda Lundgren, Art director, Forsman & Bodenfors

Läs krönikan för omgången

Långt når högt, kort når längst och gjort går bort 

Joakim Wedholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev