01. 4 mm
Byrå: Åkestam Holst NOA
Kund: Apotek Hjärtat
Det enda som behövdes var en rejält inzoomad bild på en persons hud och med puttenuttetexten:
”Det är svårt att se något som är 4 mm stort”.
Ja, reklamen för fästingmedel och fästingvaccin var minst sagt smart och kul. Alla vet hur svårt det är att upptäcka fästingar och hur de vägrar släppa taget. Att involvera mått i annonserna för Apotek Hjärtat verkar vara ett bra koncept. Sommaren 2020, när pandemin hade klorna i oss, gjorde de en print för kondomer där de skrev att ”Glöm inte att hålla 0,06 mm avstånd i sommar.”
Caroline Andersson är art director på Åkestam Holst och en av de som ligger bakom kampanjen.
– Alla i arbetsgruppen var väl rörande överens om hur obehagligt det är att fästingar som är så jäkla små kan vara så farliga. Det i kombination med printmediet kändes kul att leka med, eftersom man oftast vill att folk skall kunna läsa det man skriver i en annons. Nu fick man helt enkelt anstränga sig lite extra, vilket underströk budskapet på ett effektivt och kul sätt, säger hon.
Jag tänker så här att samtidigt som man säkert hajar till, är inte risken också att man bläddrar förbi annonsen och inte hinner ta in vad som står? Med tanke på hur många annonsbudskap man bombas med varje dag.
– Den risken finns ju tyvärr alltid när det kommer till annonser i tidningen, och på andra ställen också för den delen, därför är det extra viktigt att ha en annons med kreativ höjd som sticker ut lite extra. Det tycker vi ändå att vi har lyckats med här. Man måste inte alltid skrika högst för att höras.
Ni verkar ha en förkärlek för mått. Även denna annons innehöll ett mått för Apotek Hjärtat. Är det här en grej just för Apotek Hjärtat och får vi se fler såna?
– Det stämmer. Just denna gång var det bara en trevlig slump, men visst finns det andra mått vi kan ta upp i andra annonser. Midjemått kanske? Får lämna det osagt dock.
Vilka är de viktigaste beståndsdelarna för en framgångsrik print enligt dig?
– Jag vill säga hög läsbarhet, men då säger jag emot mig själv med tanke på just den här annonsen. Annars tycker jag relevans. Ta inte upp folks tid i onödan, då spär vi bara på den här reklamtröttheten som det tjatas om.
Arbetsgrupp:
Caroline Andersson, AD
Michal Sitkiewicz, AD
Stephanie Moradi, Copy
Rickard Beskow, Copy
Jaqueline Hellstedt, Copy
Lina Engler, Projektledare
Camilla Ryttare, Produktionsledare
Lotta Person, Grafik formgivare
Så tycker juryn:
Josefin Thor, Stendahls
Visuellt stark idé, som tvingar dig att leta efter svaret, fångar exakt vad det handlar om.
Oskar Ferm, Ehrenstråhle
En minimal rubrik som skapar maximalt intresse! Riktigt finurlig och stilren annons. Snyggt jobbat alla inblandade.
Erik Bejmar, Group M
Tydlig och rak idé som gör jobbet. Schysst grepp att vända något härligt och somrigt till något helt annat. Ingen pallplats för mig men absolut en bra annons.
02. En flagga värd att försvara
Byrå: Nord DDB
Kund: Förvarsmakten
Försvarsmakten gjorde denna annons för Prideveckan som fick väldigt mycket uppmärksamhet, bland annat i form av att utrikesministern tweetade om den och att ledare och krönikor skrevs. Printen gick på Svenska Dagbladets etta.
Så tycker juryn:
Josefin Thor, Stendahls
Stark bild och relevant budskap. Saknar möjligtvis det kreativa skavet vi blivit bortskämda med från Försvarsmakten.
Oskar Ferm, Ehrenstråhle
Omgångens snyggaste print. Fint hantverk i kombination med ett budskap som sticker ut och skapar debatt. Försvarsmakten fortsätter göra riktigt bra kommunikation.
Erik Bejmar, Group M
Försvaret försvarar en pallplats även denna månadens i en fråga de kanske inte helt bottnar i. Allt är som vanligt.
03. Rattsnooze
Byrå: Forsman & Bodenfors Daily
Kund: Circle K
Circle K ville uppmärksamma alla som bilade i Sverige under sommaren på det farliga med att inte ta pauser när man kör långt. Den vanligaste orsaken till singelolyckor är nämligen att förare somnar bakom ratten. Med den här printen förvandlas orden ”somnar” till något suddigt som ska representera att det är dags att stanna till på macken. Annonsen gick på helsidor i DN under sommaren.
Så tycker juryn:
Josefin Thor, Stendahls
Stor igenkänning efter en sommar av mycket bilkörande. En extra poäng när jag tillslut upptäckte sista ordets förvandling.
Oskar Ferm, Ehrenstråhle
Tydlig och rak idé som gör jobbet. Schysst grepp att vända något härligt och somrigt till något helt annat. Ingen pallplats för mig men absolut en bra annons.
Erik Bejmar, Group M
Vaknade absolut till av detta gedigna samspel mellan art direction och copy. Blev också plötsligt väldigt sugen på en french hot dog vilket kanske säger en hel del. Om mig och mina cravings för vitlöksdressing.