Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

“Sälj alltid in idéer på fredagseftermiddagar!”

“Sälj alltid in idéer på fredagseftermiddagar!”

Spooky-känsla och tajming var vad som krävdes när Familjen Sthlm plockade hem segern i årets sista omgång av Månadens print.

Publicerad: 17 december 2021, 15:27

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjPrintMånadens PrintStockholms lokaltrafikFamiljen

En av de vinnande printarna.

Innehåll

 

01. Återuppståndelsen

Byrå: Familjen Sthlm
Kund: Trafikförvaltningen Region Stockholm

SL, Waxholmsbolaget och Region Stockholm ville uppmärksamma stadens invånare på att kollektivtrafiken nu var tillbaka i sin forna skepnad – efter 1,5 år av begränsat resande på grund av covid-19. Kampanjen lanserades med hjälp av Familjen Sthlm under Halloween-högtiden med budskapet ”Vi kommer för att hämta dig” och inspiration hämtades från den berömda schackscenen ur Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet.” Tajmingen var klockren här, tyckte juryn.

AD:n Hedda Hyland och copyn Ulf Paulsrud-Sirbäck på Familjen Sthlm berättar mer om utförandet.

– Vi bara satt och pratade om uppkommande Halloween och vad det är man egentligen firar. Samtidigt så hade SL nyligen gått ut med att alla resenärer var välkomna tillbaka. Då slogs vi av tanken att SL återuppstår från döden på ett sätt. Och det tyckte vi kändes kul. Och vips så hade vi en idé.

”Återuppståndelsen” togs inte bara ut i print, utan även utomhus och i sociala medier under två veckor.

Vad sa uppdragsgivaren, krävdes det någon övertalning?
– Det kändes som att stjärnorna stod rätt den där dagen. Vi fick idén, gjorde några snabba skisser och fick det godkänt samma dag. Man ska alltid sälja in idéer på fredagseftermiddagar!

Hur viktigt är det att ha tajming för att sådana här jobb ska slå igenom?
– I den här idén var ju timing såklart A och O. Vi känner att den bästa reklamen ofta är kopplad direkt till vad människor går igenom i sina liv, då blir vi relevanta väldigt snabbt. Om man gör det på rätt sätt.

Responsen på just den här kampanjen har varit bra, berättar de ansvariga.

– Ja, den har varit otrolig. Vilket såklart känns fint. Vi är ju precis lika ängsliga och bekräftelsesökande som alla andra som jobbar med detta.

Vilka är de viktigaste beståndsdelarna för en framgångsrik printannons, enligt er?
– I vårt fall så blev väl receptet kvickhet, oväntat och en relevans för andra skeenden i samhället. Men lyssna inte på oss.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Trafikförvaltningen:

Thomas Hansen Marknadschef

Arbetsgrupp Familjen Sthlm:

Hedda Hyland Art Director

Ulf Paulsrud-Sirbäck Copywriter

Hanna Ternström Client Director

Johan Helander Creative Director

Alma Sunnemark Account Manager

Johan Olsson Graphic Design

Arbetsgrupp Art of Brand:

Carl-Johan Ekberg Fotograf

Så tycker juryn:

Oskar Ferm, BBDO Nordics
En omgång med väldigt många bra annonser men där ”Återuppståndelsen” ändå lyckades sticka ut. Perfekt tajming, fint hantverk och en tydlighet gjorde den till en klar vinnare. Snyggt jobbat alla inblandade!

Linnéa Björkman, OKTO
Kul samspel mellan copy och bild med timingen som utgångspunkt. Aktuell, smart och snyggt genomfört.

02. Sea Level Re-boot

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Tretorn

Enligt IPCC kommer havsnivån stiga med 26 centimeter till 2050. Ett faktum som är svårt att greppa. För att tydliggöra klimatkrisens effekter och lyfta vikten av förändring placerades en mätsticka på Tretorns mest ikoniska produkt – gummistöveln. Bakom initiativet stod Forsman & Bodenfors. All vinst från försäljningen gick till Sea Life Trusts arbete för att skydda världens hav och marina ekosystem.

Så tycker juryn:

Oskar Ferm, BBDO Nordics
En riktigt fin idé och visuell annons. Jag får både ont i magen av budskapet och blir samtidigt avundsjuk att man inte kom på den här själv.

Linnéa Björkman, OKTO
Viktigt budskap som också uttrycks på många nivåer; text, bild men också produkt! Gillar att de verkligen gör ut storyn så ordentligt genom en limited edition för det man vill lyfta med sin kampanj. Tycker dock att hierarkin är lite svår att tyda då jag inte vet vad som är – produkten, rubriken eller brödtexten.

Patricia Miodek, Familjen Sthlm
En fantastisk idé och en väldigt snygg print. Här känns hantverket rakt igenom och på ett naturligt sätt har man lyckats gifta ihop varumärket med en så viktig fråga.

03. JA MÅ DOM LEVA

Byrå: B-Reel
Kund: Rädda barnen

Den 20 november var det World Children’s Day, en dag som är ämnad för att uppmärksamma och fira barns rättigheter till få leva och veta att de har en framtid. Samtidigt dör miljontals barn av orsaker som faktiskt går att förhindra, där en av de största katastroferna är barn som dör av svält innan de fått chansen till att fira sin femårsdag. Därför valde vi att använda den traditionella födelsedagslåten ”Ja må dom leva” för att nyansera låtens betydelse när det handlar om barn som behöver vår hjälp, och på så vis rikta uppmärksamhet och engagemang till barnen på deras dag.

Så tycker juryn:

Oskar Ferm, BBDO Nordics
Brödtexten känns nästan helt överflödig i denna annonsen. Det tycker jag tydligt visar vilken stark och träffande print detta är.

Linnéa Björkman, OKTO
Tycker framför allt att kombinationen av ”ja må dom leva” och rädda barnen som avsändare i all sin enkelhet är väckte känslor och tankar, hos mig men säkert även hos målgruppen.

Patricia Miodek, Familjen Sthlm
Aj. Denna kändes rakt in i hjärtat. Enkel och tydlig med två kontrastfulla tonlägen på rubriken. Jag trillar inte av stolen rent visuellt men det gör inget. Mer behövs egentligen inte.

Julia Lundin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.