Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Skulle hjälpa Situation Sthlm i tuffaste tiden någonsin – tar hem Månadens print

Skulle hjälpa Situation Sthlm i tuffaste tiden någonsin – tar hem Månadens print

Hummingbirds annons för Situation Sthlm imponerade på juryn i Månadens print.

Publicerad: 29 September 2020, 10:00

Ämnen i artikeln:

Månadens PrintSituation Stockholm

Innehåll

01. Vi jobbar hemifrån

Byrå: Hummingbirds the Hybrid Agency

Kund: Situation Sthlm

Under coronakrisen såg Situation Sthlms säljare en markant minskad försäljning. Syftet med kampanjen var att sätta fokus på den nya möjligheten att köpa Situation Sthlm digitalt. 

Juryn pratade om storheten i det enkla vad gäller den här printen. Hur föddes idén?
– Många av oss som arbetar med Situation Stockholm rör oss i stan och i dessa miljöer dagligen, och har så gjort på ett eller annat sätt även sedan Covid bröt ut. Det blev påtagligt tydligt att det som för många tycktes som en omställd vardag med platser som upplevdes som öde och med mindre människor i rörelse, också blev den nya verkligheten för dem som säljer Situation STHLM. Det vi valde att göra var att visualisera det och gestalta precis det på ett ofiltrerat sätt, säger Peder Westerberg, creative director på Hummingbirds. 

Vad har ni fått för reaktioner på kampanjen?
– De som återkopplat en reaktion har påtalat tydligheten i kampanjen och att den staraka känslan upplevs som genuin. 

Hur har det varit för er att samarbeta med Situation Sthlm nu under coronapandemin?
– Det har känts bra då vi vet att vi bidragit till att göra skillnad. Dessvärre räcker detta inte hela vägen, utan det behövs fortfarande ett ökat stöd. Så vår uppmaning till vår omgivning är att fortsatt köpa Situation Stockholm, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Arbetsgrupp

Team Hummingbirds 

Johan Töpel, fotograf

Pia Stolt, uppdragsgivare Situation Sthlm

Så tyckte juryn: 

Edvin Holm, art director, Knak
”I dessa tider anspelar många budskap på rådande pandemi. Högt och lågt och ganska intvingat i många fall. Här har man lyckats förmedla en stark känsla och sätter perspektiv på situationen. Värdig förstaplacering och helt klart omgångens bästa bidrag”.

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Det är lätt att förlora relevansen när man försöker rida på coronavågen, men den här printen träffar helt rätt, tycker jag. Viktigt budskap, smart insikt och vackert hantverk”.  

Katharina Sand, strateg och grundare, Peachy
”En otroligt talande kampanj i sin enkelhet. Snyggt hantverk och en viktig påminnelse att vi kan köpa Situation Stockholm digitalt nu när vi jobbar hemifrån”.

Missa inte krönikan om Månadens utomhus

Jesper Pålsson: ”Likväl ansluter sig denna omgångs vinnare till trenden”

02. Skumannonsen

Byrå: Nord DDB

Kund: Garant

Det är inte jättemånga som är intresserade av hur ett varumärke har tagit fram sin nya produkt, oavsett hur ekologisk eller allmänt härlig den är. Garant ville få fram att deras nya havredryck går bra att att skumma, men också berätta en hel del andra grejer. 

Arbetsgrupp

Andreas Dahlqvist, CEO/ECD 

Frida Siversen Ljung, copywriter 

Daniel Mencak, art director 

Johan Ljungman, projektledare 

Jennie Körnung, projektledare 

Beata Mollberg-Fagring, produktionsledare 

Elin Wiger Fengnell, grafisk designer

Så tyckte juryn: 

Edvin Holm, art director, Knak
”Vid en första anblick for tankarna till det ständigt pågående 'mjölkbråket'. Här kommer en lång utläggning tänkte jag. Så var inte fallet. finurlig i sin enkelhet. Väldigt fint hantverk, i synnerhet typografin”.

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Produktfördelen kopplas till utförandet på ett kreativt sätt, utan att det känns krystat. Den här printen gjorde mig glad – ett betyg så gott som något”. 

Katharina Sand, strateg och grundare, Peachy
”Rolig och smart copy när den är som bäst. En flirt med reklamtrötthet som uppskattas, samtidigt som den längre texten ger dig all information du kan behöva på ett snyggt förpackat sätt”.

 

03. Polestar 2 – 100 % Electric

Byrå: Acne

Kund: Polestar

Nu i sommar levererades de första bilarna till beställare, men många måste vänta ännu längre tills de får sin. Målet med kampanjen var att påminna blivande ägare och fans att den helelektriska Polestar 2 snart är här.

Arbetsgrupp

Acne:

Johan Bello, executive creative director 

David Aronson, creative Lead 

Jonas Frank, senior art director 

David Klagsbrun, client director 

Patrik Gullbert, final art 

Elin Gummesson, account manager 

Polestar:

Nils Rylén, nordisk marknadschef 

Viktor Vahl, creative director 

Åsa Borg, chief marketing officer

Så tyckte juryn: 

Edvin Holm, art director, Knak
”Självsäkerhet, enkelhet, nyfikenhet. Den som fattar den fattar och gör man inte det så vill man veta mer. Mycket bra!”.

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Kaxigt grepp, men frågan är om folk förstår den”.  

Katharina Sand, strateg och grundare, Peachy
”Ett kreativt sätt att marknadsföra en elbil på. Bildvalet är oväntat och något vi tidigare inte sett i bilsammanhang, men som på ett tydligt sätt förklarar produktfördelen – utan att ens visa bilen”.

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.