Månadens print
Triss i vinst för The Moldy Whopper – Ingo tar hem Månadens print
För tredje gången i den här rundan av Månadens kampanj tar Ingo hem förstaplatsen med Burger Kings mögliga burgare.
Publicerad: 25 maj 2020, 06:40
Juryn i Månadens print hyllar Burger Kings mod.
01. The Moldy Whopper
Byrå: Ingo
Kund: Burger King
The Moldy Whopper, den mögliga burgaren som ska illustrera hur Burger King tagit bort alla artificiella konserveringsmedel, färgämnen och smakförstärkare från sitt sortiment, har redan gett Ingo förstaplatsen i årets andra omgång av Månadens utomhus och Månadens film. Nu fortsätter succétåget när juryn i Månadens print ger kampanjen guld.
Max Hultberg och Magnus Ivarsson, ad respektive copywriter på Ingo, berättar hur idén föddes:
– Just idén började vi faktiskt prata om vid en av 1600-talsstugorna på Skansen. Den kändes självklar direkt när vi började diskutera den. Vi la dock mycket tid på hur vi skulle göra den och hur den skulle se ut. Sen var det en lång period där vi mest väntade på att burgarna skulle bli ”klara”. Pål Allan, vår fotograf, hade ett berg av möglande hamburgare i sin studio.
Reaktionerna på kampanjen beskriver de som ”lite mer än väntat”.
– Vi förväntade oss kanske inte att Linkedin skulle vara en kanal. Eftersom idén var att gå emot regler kring hur man bör visa mat och så - förväntar man sig ju lite reaktioner från folk som tycker att regler är viktigt. Däremot hade kampanjen testats på alla sätt och vis innan den gick live, så vi var var någorlunda trygga.
Vilka insikter har ni gjort i arbetet med The Moldy Whopper som ni kommer ta med er in i andra projekt?
– Hur det är att jobba tillsammans med andra byråer i vårt nätverk. Bara musiken för filmen skickades fram och tillbaka mellan oss och DAVID Miami i ett antal veckor innan den verkligen satt.
Max Hultberg och Magnus Ivarsson hoppas att The Moldy Whopper kommer leda till att fler av Ingos kunder vågar bryta lite regler då och då.
– Även om vi är medvetna om att Burger King som globalt brand gjort förarbetet för att kunna göra såna här kampanjer.
Arbetsgrupp:
Ingo:
Björn Ståhl, ecd
Max Hultberg, ad
Magnus Ivansson, copywriter
Simon Stefansson, planner
Rickard Allstrin, projektledare
Stefan Kindgren, tech director
Mia Melani, produktionsledare
Åsa Eklund, final art
Alexander Lundvall, final art
David:
Pancho Cassis, CCO
Fernando Pellizzaro, group creative director
Jean Zamprogno, group creative director
Camilo Jiménez, art director
Sergio Takahata, art director
Stefane Rosa, projektledare
Carlos Torres, producent
Colony:
Markus Ahlm, regissör/producent
Erik Ögnelooh, fotoassistent
Viktor Kumlin, DOP
Jenny Steggo, producent
Lena Von der Burg, producent
Pål Allan, fotograf
Anna Lindblad, matstylist
Burger King:
Fernando Machado, global chief marketing officer
Iwo Zakowski, vd Sverige
Daniel Schröder, marknadschef Sverige
Så tyckte juryn:
Pernilla Lundmark, art director, Reform Act
”Modigt att driva ett rationellt argument med ett motiv knappast tilltalar vårt emotionella system. Ändå kan jag inte få nog av bilden, och det är mer än hantverket som är härligt! I en tid då syntetiska tillsatser ifrågasätts alltmer vill jag tro att en stor grupp konsumenter är attraheras av detta. Väcker omedelbart minnet av burgaren från deras konkurrent som knappt åldrades alls på 10 år”.
Edvin Holm, art director, Knak
”Mycket fint hantverk. Att få förruttnelse till ett vackert stilleben är sannerligen en konst! Modigt också att presentera sin hero-produkt på det här sättet”.
Katharina Sand, pr-rådgivare och grundare, Peachy
”Att lyckas göra något så äckligt vackert kräver stor hantverksskicklighet. Dessutom lyckas kampanjen förklara budskapet på ett enkelt och väldigt tydligt sätt”.
Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Modigt grepp och grymt hantverk. Också imponerande att något äckligt kan bli så vackert”.
02. Oatly Glass
Byrå: Oatly Departement of Mind Control
Kund: Oatly
Arbetsgrupp:
Martin Ringqvist, creative director
Björn Lindén, art director
Lars Elfman, design director
Amanda Lindblom, project manager
Kristoffer Hiller, graphic designer
Petra Hassler, graphic designer
Fredrik Nilsson, graphic designer
Anna Grahn, social media coordinator
Anni Tjebbes, project manager social media
Peter Andersson, production manager
Fanny Ericsson, production manager
Andreas Granath, media strategist
Michael Lee, creative director
Alice Schoolcraft, photographer
Erica Lowe, digital & social media manager
Sheena Pun, digital media specialist
Maria Timander, copywriter
Maria Bergqvist Vårdstedt, creative manager
Så tyckte juryn:
Pernilla Lundmark, art director, Reform Act”
”Wow! Oväntat, annorlunda och obegripligt på ett sätt som bara klassens queen kan bära upp. Borta är den käcka underdogen, här solar sig ett varumärke som inte längre behöver ta spjärn mot mejerijättarna i sin egen glans. Ändå dryper de vackra bilderna, med sin udda mix av realism och romantik, av en triumferande fuck off-estetik”.
Edvin Holm, art director, Knak
”Trevligt att se den här typen av grepp på print. Bilderna berättar något jag inte riktigt förstår vilket skaver på ett härligt sätt. Det gör att jag vill veta mer och blir då väldigt nyfiken vad som händer på webbadressen som är det enda som står utskrivet”.
Katharina Sand, pr-rådgivare och grundare, Peachy
”Otroligt tilltalande bildspråk. Användningen av äldre modeller är kul och sticker ut från vad man kanske tänker på som Oatlys målgrupp. Väldigt fin kampanj”.
Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Älskar det här. Fantastiskt fint foto. Oatly har verkligen hittat sitt sätt att kommunicera och de här bilderna hade jag velat sätta upp på väggen”.
Bild 1/3
03. Ingen vanlig påsk
Byrå: Familjen
Kund: 1177 Vårdguiden & Region Stockholm
1177 Vårdguiden och Region Stockholm ville nå invånarna i Stockholms län för att få dem att stå ut med att stanna hemma, även under påsken. Denna högtid då många egentligen hade planer på att träffa släkt och vänner. Vetskapen om att dagarna under den här pandemin känts väldigt annorlunda för de allra flesta, och de kanske uppfattats som lite långtråkiga, var viktig att nå ut med. Och det var just ur detta, den allmänna känslan av frustration, som idén hämtades. Man ville kommunicera vikten av att ändå fortsätta att stanna hemma – även under påskledigheten som så många längtade efter.
Arbetsgrupp:
Familjen:
Frida Omsén, senior copywriter
Patricia Miodek, art director
Hanna Ternström, client director
Victor Forsberg, client manager
Elin Eskilsson, designer
Anders Wikström, graphic designer
Henrik Berglund, digital producer
Scream:
Marie Ros, projektledare
Leo Genberg, print/OOH-planerare
Region Stockholm:
Katarina Winell, kommunikationsdirektör
Maja Tibblin, projektledare invånarkampanjer
Så tyckte juryn:
Pernilla Lundmark, art director, Reform Act”
”Precis den typ av kollektiva igenkänning och glimt i ögat som vi behöver just nu. Mätta på rekommendationer, begränsningar och varningar är det nog sådant som når fram allra bäst. Fint balanserad humor med en avsändare som associeras till det allvarligaste av det allvarliga”.
Edvin Holm, art director, Knak
”Briljant i all sin enkelhet. Information och kommunikation om corona i dessa tider kan tendera att flimra förbi bruset. Här lägger man det på en smart nivå som talar på ett sätt som är enkelt att relatera till”.
Katharina Sand, pr-rådgivare och grundare, Peachy
”Den här kampanjen informerade om vikten av att följa riktlinjerna samtidigt som den på ett lite humoristiskt sätt spelade in i vad vi nog alla kände - att dagarna halvt isolerade hemma känns väldigt långa. Snyggt grepp på ett laddat ämne”.
Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Enkel, rak och smart”.
Missa inte krönikan om Månadens print
Jesper Pålsson: ”Snyggt, snabbt, pricksäkert och relevant”