Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

Volt vinner, typiskt!

Volt vinner, typiskt!

Typiskt Volt, sa en jurymedlem om annonsen för Försvarsmakten. Rakt på sak utan konstigheter och starkt genomslag.
Det är sånt som ger seger i Månadens kampanj print.

Publicerad: 2 juni 2021, 09:37

Ämnen i artikeln:

Volt

Innehåll

 

01. Typiskt tjejer

Byrå: Volt.
Kund: Försvarsmakten.

Kamouflageklädd, sotig i ansiktet, långa fläta och ett gigantiskt vapen på axeln. Typiskt tjejer.

Mer behövde inte sägas från Försvarsmakten på den internationella kvinnodagen den åttonde mars.  

Printannonsen som gick i morgonpress var en av Volts sista insatser för Försvarsmakten. Byrån förlorade den senaste, och prispressade, upphandlingen mot Nord DDB. Så byrån lämnade Försvaret med flaggan i topp så att säga. 

LÄS OCKSÅ krönikan från Stephanie Moradi: En omgång full av fördomar

För det blev en klar vinst i Månadens kampanj print. En omgång med bidrag från Oatly och Forsman Bodenfors för Coop som alltså fick se sig besegrade. Juryn var inte överväldigad av Volts annons men tyckte den gjorde jobbet. ”Alltid välgjort, bra bild, bra rubrik men känns inte jätteny”, sa en jurymedlem med någon annan sa ”En bra habil försvarsmaktenenhet”. 

Upplägget är dock inte nytt, avslöjar Jörgen Berglund, creative director på Volt. Idén togs fram för några år sedan för en annan kampanj för Försvarsmakten som vid det tillfället valde ett annat spår och idén hamnade i byrålådan.

– Så när Försvarsmakten ville ha en annons till Internationella kvinnodagen kunde vi plocka upp det här från byrålådan.

Annonsen är okomplicerad och bygger på kontraster i innehållet. Det var egentligen ingen diskussion om utgörningen. Inte heller produktionen.

– Vi åkte ut till ett kompani och tog bilden. Det är nästan dokumentärt.

 

Arbetsgrupp

Volt

Sofia Heinig, produktionsledare

Daniel Jakobsson, copywriter

Petter Nylind, copywriter

Anton Holmstrand, art director

Johanna Johansson, art director

Toni Donnelly, projektledare

Rebecka Gustafsson, planner

Jörgen Berglund, creative director

Elisabet Fischer, creative director

 

Försvarsmakten

Anders G Jansson, projektledare

Johan Landeström, marknadschef

 

Fotograf Johanna Kassel, Söderberg Agentur

 

Så tyckte juryn: 

Patricia Miodek, art director, Familjen
”En kaxig print som både är visuellt snygg och har en rubrik som får mig att stanna upp. Med en skicklig övergång i brödet har man lyckats beskriva det självklara. Bra jobbat!”

Erik Bejmar, copy, frilans
”Typiskt Försvarsmakten att lyckas med sin kvinnodagsprint. Enkel och tydlig.” 

Lisa Granberg, art director, TBWA
”Intressant, provokativ och välgjord. Om det räcker för att vinna månadens print? Absolut.”

02. Snillen Spekulerar

Byrå: Forsman & Bodenfors.
Kund: Coop.

Hållbarhetsdeklarationen är en app där användaren kan kolla över 10 000 varors hållbarhetsavtryck genom att scanna varornas streckkoder. I printannonsen påpekas det att vanligtvis är det framsidan av produkterna som visas upp men numera finns det mycket spännande på baksidan (där streckkoden är placerad) också. För att förtydliga fram-– och baksidan gick annonsen på höger- och vänstersida.

Arbetsgrupp

Coop - Advertisers Supervisor: Linda Klar och Johan Öhlin

Account Supervisor: Leif Sorte

Account Manager: Lena Grundström

Art Director: Johan Eghammer

Copywriter: Pontus Thoren, Joel Lundblad, F&B Daily 

 

PR-strategist:

Designer: Axel Söderlund

 

Planner:

Agency Producer, Film/Digital: Jens Odelbring

Media/PR agency (inkl. adress etc): Scream

 

Så tyckte juryn: 

Patricia Miodek, art director, Familjen
”Äntligen är det någon som utnyttjat printmediet på ett kreativt sätt! En enkel idé med en tydlig avsändare. Sen hade kanske baksidan klarat sig själv, men nej, det hade inte blivit lika finurligt då.” 

Erik Bejmar, copy, frilans
”Personlig favorit. Kreativ användning av mediet med två prints som tillsammans gör helheten.”

Lisa Granberg, art director, TBWA
”Bra idé, men personligen hade jag velat skippa framsidan med insikten och istället gått direkt på baksidan med den faktiska lösningen. Hade varit gott så.”

03. Help-dad.com

Byrå: Oatly Department of Mind Control
Kund: Oatly

Med kampanjen ”Pappahjälpen” utrustade Oatly unga vuxna med en arsenal av tips, råd och knep – för att kunna vinna över pappor till vego-sidan. Vidare research avslöjade att brittiska pappor är - om möjligt - ännu sämre än svenska, vilket inspirerade oss att lansera en engelsk motsvarighet av kampanjen. 

Arbetsgrupp

Tinny Ohlsson, Project Manager.

Michael Lee, Creative Director.

Daniel Vaccino, Copywriter.

Ida Backman, Copywriter.

Lisa Vaccino, Art Director.

Björn Lindén, Art Director.

Lars Elfman, Design Director.

Peter Andersson, Production Manager.

Isabel de Jounge, Designer.

Petra Hassler, Designer.

Kristoffer Hiller, Designer.

Helen Bromley, UK Head of Marketing.

 

Så tyckte juryn: 

Patricia Miodek, art director, Familjen
”Fantastiskt skriven med en otroligt bra balans mellan humor och fakta vilket gör att jag trots antalet tecken tar mig igenom denna print med ett konstant leende på läpparna. Hoppas medelåldersmännen där ute blivit övertalade, och tonåringar, ge inte upp!”

Erik Bejmar, copy, frilans
”Kul användning av uppslag med varsin sida för förälder och tonåring – men orkade jag läsa så mycket text i gymnasiet? Orkar jag det som medelålders? Orkar jag det nu?” 

Lisa Granberg, art director, TBWA
”Älskar maffiga uppslag som en bara inte kan bläddra förbi, precis som detta. Jag hoppas dock att rubrikerna räcker för att övertyga de brittiska papporna, för åtminstone jag hade lite svårt att ta mig igenom all text.”

Billy Andersson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.