Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens sociala medier

Använde gamingplattform för att nå tonåringar med hudvård – prisas

Använde gamingplattform för att nå tonåringar med hudvård – prisas

Två kampanjer på gamingplattformar hamnar i topp i årets första omgång av Månadens sociala medier.

Publicerad: 27 Februari 2020, 13:31


Innehåll

01. ”Skin for Skin”

Byrå: Wenderfalck
Kund: Apotek Hjärtat

Arbetsgrupp: Fredrik Jerresand kundansvarig, Petter Rudwall creative director, Sara Wikberg projektledare. Anna Åkerblad projektledare, Nils Nyebølle produktionsledare, Urban Wirdheim copywriter, Josefin Torenfält copywriter, Philip Bratt art director, Ellie Ekström art director, Joel Klasén designer, Nathalie Folkeryd mediespecialist, Jonas Axblom social/contentstrateg, Isabella Rönnmark pr-ansvarig, Anna Mossklint projektledare.

10 000-kronorsfrågan som många marknadsavdelningar tampas med är hur man når tonåringar. Det var målgruppen när Apotek Hjärtat ville nå ut med sin nya hudvårdsserie anpassad för tonårshy: Spot Stop.

I en tid av adblockers bestämde sig Apotek Hjärtat och byrån Wenderfalck att leta efter okonventionella kanaler och fastnade för gaming-plattformen Steam. För spelare är så kallade ”skins”, alltså föremål som utrustar karaktärerna, en viktig accessoar och det utgör i dag en mångmiljonindustri eftersom folk är villiga att köpa dessa skins.

Apotek Hjärtat skapade så en profil på Steam där gamers kunde byta in skins mot Spot Stop-produkter. På så sätt kunde Apotek Hjärtat dema sina produkter i en målgrupp de inte annars når. Enligt tävlingsinskicket hamnade ROI:n för denna kampanj på 300 procent.

– Idén är sprungen ur ett kollektivt brinnande intresse för spelet Euro Truck Simulator 2, parat med en kulturell planning som dels visade att vissa människor bryr sig mer om hur de ser ut in-game än i verkligheten, samt att man över tid samlar på sig en massa skins och items som man inte behöver. Vi la ihop alla delar, skakade runt, och ut kom idén, säger Petter Rudwall, creative director på Wenderfalck.

Hur många bytte in sina skins?
– Väldigt många. Produkterna tog slut efter några dagar, så vi ersatte produkterna med discount codes på Apotek Hjärtats e-handel istället, då communityt ville fortsätta byta in skins, vilket var väldigt uppskattat. Vi maxade den fysiska gränsen för antalet friends och items på Steam flertalet gånger, inboxen glödde.

Varför tror du att så få varumärken hittills finns i spelkanaler?
– Delvis på grund av kräsen och selektiv målgrupp – trampar man fel som varumärke blir man lätt ett meme och skrattad åt, ”How do you do, fellow kids?” etcetera. Sen börjar ju fler och fler hitta in i gamingvärlden på rätt sätt – Ingos ”Craft a western Whopper” är ju väldigt bra, likaså Wendys ”Keeping Fortnite Fresh”. Fortnites affärsmodell bygger delvis på reklamsamarbeten, som exempelvis de med Samsung, Nike och Avengers. vilket kan bli inkörsporten för tyngre samarbeten framåt. Kolla på Louis Vuitton X League Of Legends. Vi kommer se betydligt mer framåt.

Nån i juryn sa att ni här verkligen har förstått målgruppen - att skins är jättepopulärt och att ni ändå tillför mycket med er närvaro. Hur tänker ni kring nyttan här?
– Vi hade ett tydligt value proposition som bevisligen var helrätt för målgruppen. Vi tänkte värde från början – att faktiskt sätta produkten i målgruppens händer, klassisk sampling, för att driva sälj. Fast på ett helt nytt sätt för att skapa den kommunikativa spetsen som når människor. Vi gör reklam för människor som inte gillar reklam.

Så tyckte juryn:

Zeynep Sahin, kreatör, Ehrenstråhle
Roligt med en smart idé som både breddar begreppet sociala medier och visar hur långt man kan komma genom att verkligen förstå sig på den man talar med. Extra plus för ett fint idénamn.

Johan Gustafsson, art director, Volontaire
Relevant, välplacerad, och smart. Jag begär inte så mycket mer av en vinnare i Månadens kampanj. Det är sånt här som minskar reklamtröttheten med några promille.

Mimmi Jostell, copywriter, B-Reel
Fint att se hur ett nytt ”medium” inte används bara för att man kan. Apotek Hjärtat har en given anledning att möta ungdomarna på deras egen plattform och de gör det på ett smart, fyndigt och hjärtvärmande sätt.

LÄS OCKSÅ KRÖNIKA FRÅN ORDFÖRANDEN: Hedvig Hagwall Bruckner: Intressanta jobb i en miljö översvämmad av skit

***

02. ”Leg Shot Discount”

Byrå: Nord DDB
Kund: Elgiganten

Arbetsgrupp: Svante Pårup copywriter, Anton Bolin art director, Andreas Dahlqvist cco, Malin Marklund client director, Tina Munck client manager, Simon Higby creative lead.

När det går dåligt i spelet Counter-Strike är det aldrig ens eget fel. Det är såklart ens värdelösa utrustning man skyller på … och har sönder. Det är ett faktum i spelvärlden. Det tog Nord DDB och Elgiganten tillvara på och instiftade ett tröstpris till den som spelat sämst i varje match. Kampanjen gick på E-sportal, nordens största plattform för Counter-Strike. 

Så tyckte juryn:

Zeynep Sahin, kreatör, Ehrenstråhle
Sympatisk idé att vända något så neggigt som fails och gamer-rage till en möjlighet till belöning.

Johan Gustafsson, art director, Volontaire
En trevlig och generös pik till mindre träffsäkra spelare.

Mimmi Jostell, copywriter, B-Reel
Jag är svag för klockrena målgruppsinsikter, det är något väldigt sympatiskt över att låta kränkta game:are skylla på utrustningen och erbjuda dem rabatt på ny. Kul, som reklam ska vara.

***

03. #SelfieForSafety

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Volvo Cars

Arbetsgrupp: Uppdragsgivare: Auste Skrupskyte, Dominique Amkell art directors: Karl Risenfors, Leo Dahl, Sophia Lindholm copywriters: Hampus Elfström projektledare: Magnus Wretblad produktionsledare: Katarina Klofsten pr: Bjarne Darwall planner: Trine Keller-Andreasen media & some adviser: Sara Björnung web design: F&B Inhouse artwork: Martin Joelsson, Christian Sundén, media agency: Mindshare, director: Marcus Ibanez, producer: Dea Saracevic, production company: New Land D.O.P: Jake Hunter Executive, producer: Sophie Tamm Christensen, online: Chimney, online post-producer: Moa Looft @ Chimney STILLS: photographer: Therese  Öhrvall, music composition: Pierre Riddez, performed by: Pierre Riddez, master rights owned by: Pierre Riddez, publishing rights controlled by: Pierre Riddez.

Det finns ett stort forskningsgap när det kommer till hur säkerhetsbältet påverkar vid en bilolycka. Selfie for safety är en kampanj som syftar till att förbättra bilars säkerhet genom att ta selfies i en parkerad bil. Efter att bilderna hade publicerats och taggats med #selfieforsafety analyserades de av säkerhetsavdelningen på Volvo Cars. Lärdomarna kommer att användas för att göra alla bilar säkrare i framtiden och forskningen finns att ladda ner på Volvos sajt.

Så tyckte juryn:

Zeynep Sahin, kreatör, Ehrenstråhle
Äntligen selfies som gör någon nytta här i världen. För både dem som deltog i kampanjen och för resten av oss.

Johan Gustafsson, art director, Volontaire
Jag gillar att Volvo gör något användbart av vår ytlighet. Men det är kanske en väl genomförd informationskampanj snarare än banbrytande forskning? En säker trea.

Mimmi Jostell, copywriter, B-Reel
En kampanj som verkligen utnyttjade ett allt för välkänt beteende på sociala medier, om faktan och slutsatserna däremot kom genom folks selfies kan debatteras. Men Volvo får fram sitt budskap om säkerhet i de sociala kanalerna.

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.