Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens sociala medier

Djuränklingars kontaktannonser en hit

Djuränklingars kontaktannonser en hit

När människor dör behöver deras djur ett nytt hem. Den insikten gav Fonus med byrån New Normal en första plats i senaste omgången av Månadens sociala medier.

Publicerad: 26 Maj 2020, 07:12

Ämnen i artikeln:

LogitechFonusVolkswagen

Innehåll

01. Djuränklingar

Byrå: New Normal
Kund: Fonus

Arbetsgrupp: New Normal A very cool place Linda Ljunggren Syding Fonus marknadschef, Peter Göransson Fonus kommunikationschef.

Några av inläggen i sociala medier.

En tredjedel av alla svenska hushåll har husdjur. Därför finns det många som berörs av, och undrar kring, vad som händer med ett djur när dess husse eller matte dör. Djuränklingar kom att lösa två problem. Dels hjälper det Fonus och Djurskyddet att hitta nya hem åt djuren vars husse eller matte gått bort, dels lindrar det problemet med ensamhet.

I sociala medier utformades kampanjen som kontaktannonser, där djuränklingarnas historia lyftes fram samt vilket typ av hem de sökte.

– Den största utmaningen när man jobbar med ett varumärke som är synonymt med döden är att få folk att gilla en. Folk är nämligen inte så förtjusta i att tänka på att man en dag ska gå bort. När vi jobbat med Fonus har vi sett att vi måste ligga tillräckligt nära döden för att vara relevanta men också tillräckligt långt bort för att inte skrämma bort någon. Så när vi i arbetsgruppen började prata om att våra husdjur får hemlagad mat och spabehandlingar, insåg vi att de kunde bli en väg in för att våga prata om döden. Människor älskar sina husdjur och ofta räknas även dom som närmast anhöriga, vilket gör att den dagen döden knackar på blir de en del av Fonus största fokus. Så plötsligt fanns där änkor, änkemän och djuränklingar, säger Hannah Bengtsson, kreatör på New Normal.

Juryn skönjde en liten humoristisk touch i filmerna, men kunde inte bestämma sig för om ni medvetet försökt skapa humor eller inte. Hur är era tankar bakom detta?
– Japp, det är meningen. Eftersom döden själv lyckas ganska bra med att vara både allvarlig och lite obehaglig, behöver man ge plats åt livet och lite humor så folk inte tittar bort. Vi ville också få fram djurets personlighet, vilket faktiskt inte blev så svårt eftersom djur mest är som djur är och inte har helt lätt att följa manus, säger Ivo Lundin Hatje, kreatör på New Normal.

Det var också flera som pratade om själva kontaktuppgifterna och utformningen av dem. De är inte så ”reklamiga” det vill säga ganska ”hemmatagna” bilder med mycket text. Hur resonerade ni kring dem?
– Det här är ju egentligen ingen kampanj på det sättet, utan en produktutveckling. Eftersom det är på riktigt, riktiga djuränklingar och riktig saknad och sorg, var det viktigt för oss att det verkligen kom fram. Och så här ser det ut när man ska adoptera ett djur, att ta en extra fin bild eller skriva en säljtext kändes bara oärligt och märkligt. 

Hur många djur är det som fått nya hem?
– Av dem vi förmedlat är det ungefär hälften som hittat nya hem i dagsläget. Vi fortsätter uppdatera webben och sociala medier med nya djur hela tiden. Djurskyddet ser också en tydlig ökning av adoptioner som skett direkt via deras lokala föreningar. 

Är djuränklingar ett permanent inslag på Fonus sociala medier eller är det tillfälligt?
– Det här är ingen kampanj utan en utveckling av Fonus kunderbjudande för att minska ensamhet och öka trygghet för människor. Det kommer vi att fortsätta med och fortsätta skapa fler tjänster som hjälper dem som behöver det, säger Håkan Eriksson, chef för affärsområde Fonus. 

Vid tidpunkten för inskicket till Månadens kampanj hade inläggen genererat 2500 delningar.

Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, art director på Volontaire: Bra initiativ av Fonus! Hoppas att det fortsätter även efter kampanjperioden.

LÄS OCKSÅ

Tf. ordförande Jakob Swedenborg om omgången. Du hittar texten här. 

***

02. The no show room

Byrå: Nord DDB
Kund: Volkswagen

Arbetsgrupp: Nord DDB Stockholm

Showroomet placerades där nya fyhjulsdrivna Passat Alltrack ”trivs bäst” – i svensk vinter. Eftersom platsen var så svår att komma åt, placerad några mil norr om Gällivare, döptes det till ”The no show room.” För att få folk att hitta dit skapades en tävling och den som vann fick bilen. Ledtrådar som ledde till koder som i sin tur ledde till koordinater på kampanjsajten som i sin tur ledde till bilen placerades ut på Volkswagens sociala medier, sajt, i nyhetsbrev, på utomhustavlor, i printannonser, Google Ads, Youtube och en syntes på en skylt bland publiken i SVT:s sändningar från Tour de Ski. Ytterligare en ledtråd fanns i en bild som Skiteam publicerade på sin Instagram där de ”råkade” läcka Charlotte Kallas mobiltelefonnummer. Den som ringde dit fick en kod. 15 000 personer deltog i jakten på bilen.

Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, art director på Volontaire: Fint hantverk. Den är väl värd sin pallplats även om some bara var en del av helheten.

***

Byrå: Wenderfalck
Kund: Logitech Nordic

Arbetsgrupp: Urban Wirdheim copywriter, Daniel Blomberg copywriter, Ellie Ekström art director, Adam Radi art director, Joel Klasén designer, Jonas Axblom social/contentstrateg, Sebastian Andersson mediespecialist, Hugo Rückert pr-konsult, Jens Elfsberg kundansvarig, Sofia Göthlin projektledare, Petter Rudwall CD på Wenderfalck, Elias Klingén och Gustav Larsson Studio Taktil 3D, Flickorna Larsson ljuddesign Peter Simonsson utvecklare, Carl Lehmann Logitech marketing manager gaming.

Trådade möss och tangentbord är snabbare än trådlösa sådana. Den myten lever gamers på. För att lyfta fram att Logitechs trådlösa produkter har en responstid på en millisekund skapade man The millisecond ad och aktiverade en rad olika profiler på Twitch och Youtube. Profilerna gömde dessa annonser i sina livestreams och lät tittarna hitta och bokstavera ett ord genom dem. De som lyckades hade chansen att vinna Logitechs produkter.

Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, art director på Volontaire: Enkel och bra idé som tydligt bottnar i produktens egenskaper.

Anna Olivemark, head of social media på Nord DDB: Att aktivera relevanta communities på de plattformar de redan finns på, och på deras villkor, är mycket mer intressant som socialkampanj än att skapa vertikala reklamfilmer och köpa räckvidd på dessa (vilket numera bör ses som en hygienfaktor i kampanjer). Enkel idé som landar rätt hos målgruppen!

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.