Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens sociala medier

Månadens sociala medier

Månadens sociala medier

Stendahls omdiskuterade kampanj "Said By Retards" för GIL tar hem månadens sociala medier. Men både jury och ordförande efterfrågar fler kampanjer som utnyttjar de medel som sociala medier står till buds med.

Publicerad: 17 Juli 2018, 08:48


Innehåll

Said by retards

Kund: GIL

Byrå: Stendahls

Göteborgskooperativet for independent living, GIL, jobbar för att personer med funktionsnedsättningar ska kunna få samma möjligheter som andra att forma sin framtid precis som de vill.

I kampanjen "Said by retards", framtagen av Stendahls, ställer de sig frågan om det verkligen är de som ska kallas för "retards" när så många andra påstått "normalbegåvade" människor säger otroligt korkade saker.

För att illustera hur retard felaktigt används som skällsord mot funktionsnedsatta satte de ihop en lång rad Instagram-klipp där medlemmar ur organisationen läste upp uppmärksammade citat från ledare runtom i världen.

– Vi vill visa på hur orättvist det är att bli generaliserad och associerad med de riktiga idioterna i världen, berättade Anders Westgerd, vd på GIL, i samband med att kampanjen lanserades.

"En höger, en höger och slutligen en vänster" - Överraskningstaktiken är ett beprövat grepp som kräver fingertoppskänsla för detaljer för att fungera. Här vrider GIL fördomar om personer med funktionsnedsättning några varv och slår tillbaka så att man tappar andan med ett budskap som når fram. Jag vill se en fortsättning med dagliga kommentera om samtiden vi alla lever i då GIL verkligen kan visa att vi upplever den olika. Tack för det.

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare

-------

Om man tycker att generiska inspirational quotes sticker i ögonen så gör denna kampanj det ännu mer, fast på ett bra sätt. Den har genererat mycket PR, men synd att de inte har så många följare än. Man kan ju hoppas att kampanjen och kontot fortsätter växa och når ut till fler.

David Aronson, copywriter, Acne

-------

I en ganska svag omgång så var "Said by Retards" bäst, detta genom att dom lyfter en extremt viktig fråga tillsammans med roliga twister på olika typer av internetfenomen som enbart lever på sin Instagramsida. Kampanjen har också bra potential att flyga vidare om man behandlar den på rätt sätt och fortsätter leverera roligt material med en tung mening.

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo

-------

Ett intressant kampanj som får en att både haja till och tänka till. Alltid gött när organisationer väljer stolthet och humor istället för att låta någon annan tvinga på dem en offerkofta. Bra gjort!

Ludwig Roth, copywriter, Markus Reklambyrå

-------

En genuin kampanj som på ett humoristisk sätt lyfter problematiken med det slentrianmässiga användandet av ordet retard. Genomförandet av idén är väl anpassat till sociala medier och hela tonaliteten andas internetkultur.

Louise Sallander, pr-strateg, TBWA Stockholm

------

Man kommer långt med ett snyggt grid i denna omgång. Mellan rutorna finns klurigt användande av internethumor och potential till långsiktigt engagemang.

Karolina Brantås, sociala medier-strateg, frilans

------

Arbetsgrupp Stendahls:

Mikael Andersson, copywriter
Josefin Thor, art director
Martin Cedergren, CCO
Jens Flensburg, account director
Linda Fernell, pr-strategy
Andreas Gunberg, strategy
Tommy Carlsson, planner
Linda Engström, film producer
Jens Dohnberg, film photografer
Sara Josefsson, film photografer
Vanja Johansson, researcher

Postproduktion: Jakob Knutsson, Cutback

Stillbildsproduktion: Markus Holm, AmplifyPhoto

Billboards beyond borders

Kund: Reportrar utan gränser

Byrå: Åkestam Holst

Åkestam Holsts "Billboards beyond borders" har skördat stora framgångar i kategorier som utomhus och alternativa medier, skulle segertåget fortsätta i sociala medier-kategorin? Är det ens en sociala medier-kampanj?

I kampanjen slår Reportrar utan gränser ett slag för det fria ordet genom att manipulera Google Street View till att visa vad som skulle klassas som kontroversiella budskap i länderna där skyltarna placerades. Protester mot ryska HBTQ-lagar, kritik riktad mot den turkiske presidenten Erdogan och resta frågetecken kring Donald Trumps presidentkampanj är några av de citat som lyftes upp i kampanjen.

Under jurymötet gick diskussionerna kring huruvida Google Street View uppfyller kraven på att klassas som ett socialt medium varma, och gruppen var långtifrån överens. Hur definierar vi ett socialt medium? Räcker det med att kunna interagera med varandra? Måste merparten av materialet vara användargenererat?

Något som alla kunde ställa sig bakom var dock briljansen i både utförande och idé.

Se kommentarerna nedan för att ta del av var jurymedlemmarna positionerade sig i diskussionen.

Ett budskap som förtjänar spridning till fler människor, inte bara i reklambranschen; en av årets bästa kampanjer skulle utnyttjat sociala medier för att nå ännu högre. Jag vill gärna dela en selfie framför Röda torget för att visa mitt stöd.

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare

-------

Skitbra idé var alla överens om. Men är Google Street View ett socialt media? Svaret var Mjaenjaejoenejoehm. Svårt att motivera tycker jag, men det var ju en grym idé åtminstone. Det blev dramatisk handuppräckning för att rösta, någon satte ett geléhallon i halsen och sen blev det som det blev.

David Aronson, copywriter, Acne

-------

För mig var det här inget alternativ i denna omgång, då jag totalt saknar mekanik kring Social Media. Men innan du rasar. Jag älskar idén, utförandet, hur man nyttjat kryphål i plattformen, välarbetat PR-arbete och har helt välförtjänt vunnit andra kategorier på Resumé, men "Månadens Social"? Nej från mig.

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo

-------

Är det bra PR? Ja. Är det bra utomhus? Ja, faktiskt. Är det en bra kampanj i sociala medier? Nja. Det beror på hur vi definierar sociala medier. Är Google street view sociala medier? Folk kunde ju faktiskt skriva meddelanden som andra kunde ta del av. Med tanke på den kreativa höjden och i skenet av konkurrensen i den här omgången väljer jag att nöja mig med den definitionen och tycker att det är en värdig tvåa, kategorin till trots.

Ludwig Roth, copywriter, Markus Reklambyrå

-------

Genom att tappa in i den aktuella debatten om yttrandefrihet lyckas Reporteras Beyond Borders visa att de är mer relevanta nu än någonsin. Att kampanjen ironiskt nog stängdes ner gör bara poängen ännu starkare.

Louise Sallander, pr-strateg, TBWA Stockholm

-------

Det råder ingen tvivel om att detta är en god idé i gott utförande. En bra PR kampanj, månadens PR kampanj till och med. Tveksam silvermedalj i denna kategori.

Karolina Brantås, sociala medier-strateg, frilans

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Magnus Jakobsson, creative director
Simon Lublin, copywriter
Martin Noreby, art director
Hugo Wallmo, art director
Evelina Rönnung, art director
Ida Persson, pr-strategist
Sara Clewemar, account director
Albin Muji, account manager
Kenna Magnusson, motion designer

Produktionsbyrå: From Sthlm with love

#absentforgirls

Kund: Plan International Sverige

Byrå: Volontaire

Varje dag missar miljontals flickor världen över skolan för att de har mens. Anledningarna stavas brist på mensskydd, säkra toaletter och risken för att bli trakasserade om de skulle blöda igenom kläderna.

För att belysa problemet med flickor som tvingas stanna hemma från skola och arbetsplatser uppmanade Volontaire och Plan International Sverige i kampanjen #absentforgirls en rad olika profiler att vara frånvarande från sociala medier eller sin arbetsplats på den internationella mensdagen 28 maj.

Några av de som följde uppmaningen var skådespelerskan Molly Nutley, radio- och tv-profilen Kakan Hermansson och skådespelerskan Mia Skäringer. Med en post och en delningsbild kunder människor därefter belysa problemet genom sin egen frånvaro och därigenom tystade röst.

Här anser jag att kampanjen använt sociala medier fel. För att uppmärksamma problemet att miljontals flickor har svårt att gå i skolan och delta i samhället på lika villkor som killar under sin menstruation blir det en svag retorik att själv välja att avstå sociala medier under en period för att på så sätt visa sitt stöd. Här fungerar inte mekaniken fullt ut men printdelen med en tom ledarsida är klockren.

Jenny Vinterqvist, creative curator, Mindshare

-------

En enkelt delbar kampanj som uppmuntrar till civil olydnad för ett viktigt ändamål. Ett bra sätt att nå ut och prata om något som inte borde vara ett tabu eller något att skämmas för år 2018, var man än bor i världen.

David Aronson, copywriter, Acne

-------

Man har skapat låga trösklar för användandet utav kampanjen, vilket jag är ett fan utav. Det syns också att folk har spridit budskapen i kampanjen om man ser till räckvidden som kampanjen genererat! Ett viktigt budskap som förtjänar en större plats, hoppas man tar det vidare och låter nya kampanjer frodas i kölvattnet av #absentforgirls!

Freddie Arnesson, senior content strategist, Edelman Deportivo

-------

En kampanj i sociala medier som går ut på att inte använda sociala medier. Kul idé! Jag kan dock tycka att det kunde ha gjorts under lite längre tid för att verkligen göra avtryck. Men det kanske är precis så länge som folk går med på att koppla ned. Hur som helst, bra initiativ och bra kampanj!

Ludwig Roth, copywriter, Markus Reklambyrå

-------

Även om det är något motsägelsefullt att posta ett inlägg i sociala medier när hela idén handlar om att gå offline så är det en fin tanke att låna ut sina sociala kanaler för att sprida ett viktigt budskap.

Louise Sallander, pr-strateg, TBWA Stockholm

-------

Fint men saknar finurlighet. Guldstjärna för uppmaningen till paus från sociala medier, det är precis vad vi alla behöver.

Karolina Brantås, sociala medier-strateg, frilans

Arbetsgrupp Volontaire:

Samuel Skwarski, pr/creative
Fanny Svensson, copywriter
Klaudia Klang, art director
Johan Gustafsson, art director
Sofia Söderberg, projektledare
Josefina Bergström, kundansvarig

Plan International Sverige:

Annika Dellensjö, pr-ansvarig
Sofia Klemming Nordenskiöld, pr-ansvarig
Johan Bååthe, kommunikation- och insamlingschef
Louise Karlander, marknadschef
Emma Söderström, sakkunnig

Bättre kan vi, byråer

'Said by retards' gick vinnande ur en mycket svag omgång av Månadens kampanj. Det var alla jurymedlemmar överens om (en av få saker alla jurymedlemmarna var överens om). Och att omgången var svag berodde inte på brist på bra idéer utan brister i utförande.

Vi var inne på samma kritik redan i förra vändan, som handlar om att det inte räcker med att publicera något i sociala medier och sedan vänta på att internet ska göra resten. T ex genom att lansera en hashtag eller vänta på en delningsfest som oavsett styrka i idé eller varumärke – helt enkelt aldrig sätter igång. Det hade vi många exempel på i den här vändan.

Men en annan spännande diskussion handlar om – vad är egentligen sociala medier? Det var inte minst en vattendelare vad gäller andrapristagaren 'Billboard Beyond Borders', som använt Google Street View som sin enda plattform för kommunikation. Frågan som diskuterades vilt var alltså – är Google Street View ett socialt medium?

Jag tror att det är en diskussion som kommer att få pågå under de kommande åren. För vad är egentligen ett socialt medium? Är definitionen att innehållet är användargenererat? För i så fall är ju Google Street View ett socialt medium. Eller är definitionen att man kan interagera med varandra på olika sätt, då är väl sms lika mycket ett socialt medium som WhatsApp eller Snapchat (nåja, inte riktigt). Om man bortser från Messenger är ju Facebook för de allra flesta en väldigt passiv aktivitet, är det då ett socialt medium? Och vad blir definitionen för webbsidor och andra appars koppling till sociala medier? Oavsett vilket är juryn överens om att en bra idé förtjänar att arbetas med, vilket innebär att utnyttja styrkan i sociala medier och inte lämna något åt slumpen. För byråerna bakom borde det innebära att tillsätta en eldvakt för de konversationer som kanske blommar upp i kölvattnet av en riktigt stark idé. Inte minst för att efteråt kunna beskriva sin idé bättre än "jättemånga delade i sociala medier". Jag menar kom igen! Bättre kan vi!

Emma Blom, vd Social Industries

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.