Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens sociala medier

Omvänd call girl-tjänst ger vinst till Åkestam Holst

Omvänd call girl-tjänst ger vinst till Åkestam Holst

I 2020 års sista omgång av Månadens sociala medier får Åkestam Holst guldet för Call Girls – en tjänst där kvinnor som blivit utnyttjade i sexhandeln får göra sina röster hörda.

Publicerad: 4 Januari 2021, 08:59


Innehåll

1. Call Girls

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Talita

Bild 1/1  

När medieprofilen Paolo Roberto greps och sedermera dömdes för sexköp i våras drog debatten om just mäns köp av sex igång ordentligen. Men även om företeelsen uppmärksammats stort har organisationen Talita, som hjälper kvinnor ur sexhandeln, och Åkestam Holst saknat kvinnornas röster. Det var grunden till Call Girls – en telefonlinje med numret 0930-1915 – där kvinnorna får berätta sina historier.

Den som ringer får välja ett av namnen som en inspelad telefonvärd läser upp. Sedan får man höra erfarenheter från tidigare prostituerade. Varje samtal kostar 9:90 kronor per minut och pengarna går till Talitas dagliga arbete.

– Den här idén tog en del olika skepnader innan vi till slut landade i call girls och betalnumret. Prostitution är ett snårigt och allvarligt ämne. Att ta fram en idé som är tillräckligt intressant för att skapa uppmärksamhet för Talita och deras viktiga arbete, utan att idén i sig står i vägen för berättelserna har varit en balansgång som vi tillsammans med Talitas grundare, Anna och Josephine, har fått hitta rätt i. Vi visste från början att vi ville sprida kvinnornas berättelser. När vi till slut kom fram till att det var en call girl-tjänst vi skulle ta fram föll det mesta på plats, säger Noah Bramme, copywriter på Åkestam Holst.

LÄS ÄVEN

Anna Olivemark: Det sociala dilemmat

Hur resonerade ni kring utformningen av annonserna?
– Vi ville att annonserna skulle påminna om klassiska sexköpsannonser. Det orange silkestyget blev en bra grund som skvallrade om vad kampanjen handlar om. Återigen var det en balansgång mellan att göra något annorlunda som drar till sig uppmärksamhet utan att för den sakens skull tappa tydlighet, säger Andreas Karlsson, art director på Åkestam Holst.

Tror ni att personer som var sugna på att ringa en annan sorts call girls-linje ringde hit eller förstod man redan innan vad syftet var? Hur tänkte ni kring vägvalen i den frågan?
– Svårt att veta. Brödtexten berättar tydligt vad det är för sorts tjänst. Men vem läser brödtexter? Eftersom målet med kampanjen var att sprida kvinnornas berättelser föll det sig naturligt att rikta sig till allmänheten. Ju fler som tog del av berättelserna, desto mer pengar in till Talita. Om vi fick med en och annan torsk på vägen är det en bonus. Detta är berättelser som är viktiga att lyssna på oavsett vem du är, säger Noah Bramme.

Kampanjen fick stor spridning i sociala medier. Kända profiler som Zara Larsson, Carola Häggkvist, Mia Skäringer, Kakan Hermansson, Miriam Bryant, Imenella och Peter Jöback spred obetalt numret, både i flöden och stories på Instagram. 

Juryn älskade den här kampanjen, men det uppstod en diskussion kring om detta var en kampanj som skulle belönas i some-kategorin på grund av att idén inte nödvändigtvis behöver sociala medier för att flyga. Hur ser du på det?
– Kul! Kampanjen hade inte gått så bra som den gjort om det inte vore den enorma spridning vi fick i sociala medier. Men om vi ska prata kategorier så är det i grund och botten en ljud-idé – som till stor del fick fötter tack vare delningar och engagemang i sociala medier, säger Andreas Karlsson.

Så tyckte juryn:

Natalie Eriksson, marketing and social media consultant:
Inte sällan pratar vi om utsatta grupper ur ett perspektiv som inte tillhör gruppen i fråga. Talitas Call Girls är en ögonöppnare som berör. Kommunikationen ger oss en inblick i historier som förtjänar att höras – samtidigt som pengar samlas in för att stötta denna viktiga fråga.

Johan Gustafsson, art director på Volontaire:
Utan tvekan en av årets bästa kampanjer. En enkel grundidé som genomförts med hög hantverksnivå i flera medier.

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Magnus Jakobsson, cco

Noah Bramme, copywriter

Andreas Karlsson, art director 

Anna Nollendorfs, produktionsledare

Rosanna Hagald, social media manager

Sara Bellafesta & Kenna Magnusson, creative designer

 

Wikberg & Frisk:

Sara Wikberg, PR

André Frisk, PR

 

Ljudproduktion/inspelning/regi:

Flickorna Larsson

 

Casting: 

Flickorna Larsson & Smile

 

Produktionsbolag:

ACNE Film

 

Talita:

Josephine Appelqvist, grundare 

Anna Sander, grundare

2. The Spotify Parenthesis

Byrå: Milk
Kund: Bye Bye Bicycle

Bild 1/1  

När indiebandet Bye Bye Bicycle skulle släppa nytt album efter åtta års tystnad tyckte bandet och byrån Milk att den bästa reklamen för de nya låtarna var de gamla. Därför döptes alla gamla låtar om en adderad parentes innehållandes reklam. På så vis fick namnet på den nya plattan exponering i över 14000 spellistor skapade av bandets fans.

Albumet Nature har till exempel döpts om till ”Nature (Of This Parenthesis Is To Inform You That ”Specular” Drops Reeeal Soon)” och några exempel på låtar är Push (Play On ”Specular” When It Drops In A Few Weeks” ”Touch (Wood For A Succesful Comeback)” samt ”Tears (Of Joy When ”Specular” Drops)”.

Arbetsgrupp

Anders Malm, Copywriter

Niklas Olovsson, Art director

Anders Holmström, Copywriter

Andreas Bergendahl, Art director

Fanny Öhlund, Designer

Gabriella Moberg, Operativ projektledare

Charlie Persson, Motion designer

Så tyckte juryn:

Natalie Eriksson, marketing and social media consultant:
Ibland är det de mest snäva av budgetar som tvingar fram de mest kreativa av lösningar. Det ser vi bevis på här. En rolig, annorlunda och smart idé som når rätt in i målgruppen.

Johan Gustafsson, art director på Volontaire:
Smart och effektivt att lyfta fram kommande låtar med hjälp av de gamla. Speciellt som det var ett tag sedan bandet släppte ny musik. Fint också hur texterna har anpassats till namnen på de befintliga låtarna.

3. McAmazon

Byrå: Nord DDB
Kund: McDonald’s

Bild 1/1  

Att Amazon har etablerat sig i Sverige har nog inte undgått någon. Redan första dagen började våra flöden fyllas med länkar till knackigt översatta produkter. Därför valde NORD DDB och McDonald’s att översätta populära produkter från McDonald’s enligt samma manér.

Arbetsgrupp:

Hanna Wiita, Art Director 

Johan Leborg, Copywriter

Sofie Hammers, Social Media & Community Strategist

Jonas Eriksson, Content Creative

Jeanette Ytterman, Client Director

Andreas Dahlqvist, CCO & CEO

Jens Welin Senior, Client Director

Så tyckte juryn:

Natalie Eriksson, marketing and social media consultant:
McDonald´s är snabba på bollen och lyckas med att vara både finurliga och kaxiga i sin känga mot Amazon. Lättsamt fyndig kommunikation som sticker ut i en period när allt annat handlade om pandemin. 

Johan Gustafsson, art director på Volontaire:
En kul och snabb reaktion på Amazons (o)intelligenta översättning av sin hemsida till svenska.

3. Säg nej till någon annan

Byrå: Nord DDB
Kund: Systembolaget

Bild 1/1  

Systembolaget finns till för att de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs med ansvar och utan vinstintresse. En av de viktigaste hörnstenarna i uppdraget att sälja med ansvar är att skydda unga från att få tag på alkohol, däribland att motverka langning av alkohol.

Uppgiften var en förlängning av en tidigare kampanj som gått, men att nu hjälpa personer att säga nej till minderåriga och unga i sin närhet. Kampanjen riktade sig till unga vuxna. 

Arbetsgrupp

Nord DDB, Systembolaget

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.