Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens sociala medier

Pop up-shop skapade liking för SL – Ehrenstråhle vinner i Sociala medier

Pop up-shop skapade liking för SL – Ehrenstråhle vinner i Sociala medier

En pop up-shop mitt i pendelstågstrafiken – ja, varför inte? Initiativet med syfte att få upp likingen för SL ger vinst till Ehrenstråhle i Månadens kampanj. Tvåa kommer också Ehrenstråhle och trea Åkestam Holst.

Publicerad: 12 December 2019, 14:51

Ämnen i artikeln:

Sociala medierMånadens KampanjEhrenstråhleSociala medier-kampanjReklamKampanj

Den vinnande kampanjen i Månadens sociala medier.

Foto: Ehrenstråhle

Innehåll

01. ”Lost & Sold”

Byrå: Ehrenstråhle
Kund: SL

Varje dag får SL:s hittegodsavdelning in omkring 300 föremål som har upphittats på tunnelbanor och bussar och som sparas i 90 dagar. För att koppla ihop detta med hållbarhet, som aldrig varit mer på tapeten än nu, så öppnade SL tillsammans med MTR en tillfällig second hand-butik på Odenplans pendeltågsstation i Stockholm. Kampanjen kallades ”Lost & Sold” och höll öppet endast en dag, den 30:e oktober mellan 11 och 14. Alla varor kostade som en enkelbiljett hos SL. Och vilken succé det blev.

Bakom kampanjen står reklambyrån Ehrenstråhle. Jakob Elmgren, art director, berömmer kunden SL.

– Lost & Sold var en proaktiv idé inom hållbarhetsuppdraget som vi velat förverkliga under ganska lång tid. Därför är vi superglada att SL vågade göra den och att dom blir belönade för sitt mod. Kollektivtrafik är ju en hållbar tanke i sig. Men idén genomsyrar hela SL:s organisation. Och när vi besökte hittegodset och stod där bland dragspel, en symaskin från 70-talet och en vandringryggsäck med informationsfoldrar på tyska om Svenska Kyrkan – så kände vi att vi bara måste göra kommunikation av detta, säger han.

Det hör ju inte till ovanligheterna att SL titt som tätt blir kritiserade för förseningar, biljettpriser med mera. Är det här ett sätt att skapa liking?
– Ja, det var hela förhoppningen med idén. SL tar 850 000 stockholmare från A till B varje dag. Med i princip noll utsläpp, så vi tycker de förtjänar lite praise.

För att göra reklam inför eventet så gjorde Ehrenstråhle annonser på Facebook och Instagram. De skapade även ett Facebook-event där man dagligen postade en ny produkt på eventets wall. Det hela ledde till att över 1000 personer åkte till Odenplan mitt på blanka dagen.

– Vi blev lite överraskade av genomslaget. Kampanjen spreds väldigt snabbt organiskt och för första gången någonsin med SL var responsen rakt igenom positiv. Det var flera hundra meter kö redan innan öppningen och vi fick fylla på i hyllorna två gånger på grund av trycket. Det var helt klart ett Facebookevent där betydligt färre andel ful-OSA:de än vanligt.

Stämmer det att annonsbudgeten var 40 000 kronor?
– Vi hade en större mediabudget egentligen – men i och med att posterna gick så pass starkt och att antal attendings på eventet drog iväg valde vi att strypa annonseringen efter 43 000 – det finns en gräns för hur många som får plats i Odenplans tunnelbanestation.

Enligt Ehrenstråhle fick kampanjen över 17,6 miljoner potentiella impressions och nära 170 000 reaktioner.

Kommentarer:

Helena Skarle, Isobar
Jag tycker att denna kampanj levererar på målsättningen om att få människor att omfamna SL som varumärke i en positiv bemärkelse. Kampanjen är dessutom helt social-driven och säcken knyts ihop på ett fint sätt när resultatet visar hur lyckad kampanjen faktiskt blev i relation till investeringen. Well done, Ehrenstråhle!

Fredrik Lundqvist, Viva Media
Ett bra exempel på en kampanj som kopplar ihop det analoga med det digitala. SL:s initiativ med second hand-shop marknadsfördes på ett kreativt sätt på sociala medier, och målet med en positiv förflyttning av varumärket uppnåddes.

Arbetsgrupp

Ehrenstråhle:

Jakob Elmgren, art director

Åsa von Yxkull, produktionsledare

Anna Lennström, projektledare

Lars Carlsson, designer

Markus Bjurman, creative director

Anna Mattsson, social Media/PR

Amanda Rosenkrantz, event manager

Tanja Peltoarvo, art director

Joakim Estemar, copywriter

Johan Nerman, copywriter

Satany Doughouz, designer

Linda Engström, designer

Maria Ströman planner

 

SL och MTR:

Kerstin De Potocki, ledningsstaben kommunikation SL

Jessica Törnkvist, lommunikationsansvarig MTR

Susanna Carlman, kommunikatör MTR

02. ”Förbjuden frukt”

Byrå: Ehrenstråhle
Kund: Kostministeriet

Kostministeriet jobbar för att de svenskar som äter minst frukt och grönsaker – främst ungdomar – ska äta mer. Det är rätt svårt. När Facebook bestämde sig för att förbjuda hela världens populäraste emojikombination 🍑🍆 (kodspråk sex) lade Kostministeriet ut bilder på de rätta frukterna, persika och aubergine och kom undan algoritmen.

Kommentarer:

Helena Skarle, Isobar
Klockren reaktiv idé som träffar rätt i målgruppen. Smart, enkel och kostnadseffektiv som dessutom gav ett stort engagemang tack vare kampanjens relevans. Igen, well done Ehrenstråle!

Fredrik Lundqvist, Viva Media
Kostministeriet visar återigen att buzz på sociala medier inte behöver vara dyrt eller tekniskt komplicerat. Med perfekt timing och trendkoll sätter denna kampanj Kostministeriet på kartan hos en svårfångad målgrupp.

Arbetsgrupp

Johan Nerman, copywriter

Tanja Peltoarvo, art director

Andréas Silverblad, design director

Lisen Axelsson, account manager

03. ”Gör det lätt för dig”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Mediamarkt

MediaMarkt lanserade det nya konceptet ”Gör det lätt för dig” där idén tog sin utgångspunkt i det mobila liv alla lever idag – och tog den insikten ett steg längre. I kampanjidén användes alla mobiler, drönare, digitala kameror, skärmar och övervakningskameror i MediaMarkt-butikerna som inspelningsutrustning. Reklamen syntes på Facebook, Instagram och Youtube och ökade brand awareness med två procent.

Kommentarer:

Helena Skarle, Isobar
Hela konceptet bygger på igenkänning och det märks att tänket kring sociala medier har varit med från start i kampanjens utveckling. Det man dessutom lyckas med är att få fram MediaMarkt som avsändare på ett tydligt sätt, utan att trycka upp det i mottagarens ansikte. Kul idé!

Fredrik Lundqvist, Viva Media
Med ”Gör det lätt för dig” visar Mediamarkt att man anpassar sig den den lokala marknaden, både i uttryckssätt och i anpassade format. Kampanjen skiljer sig från mängden på en konkurrensutsatt marknad, och lyfter upp en känsla för varumärket istället för att kommunicera priserbjudande.

Arbetsgrupp

Åkestam Holst

Hugo Wallmo, art director

Petter Nylind, copywriter

Jessica Morales, projektledare

Jessica Söder, produktionsledare

Jerker Winther, planner

Kenna Magnusson, creative designer

 

B-reel

Torbjörn Martin, regissör

 

Mediamarkt

Mia Lund Hanusek, marknadsdirektör

Jonathan Kugelberg, marketing manager

04. ”Följ frukten”

Byrå: Isobar
Kund: God Morgon

05. ”Abbey Road with Park Assist”

Byrå: Nord DDB
Kund: Volkswagen

Julia Lundin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.