Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens utomhus

Breddar bilden av Försvarsmakten – tar hem Månadens utomhus

Breddar bilden av Försvarsmakten – tar hem Månadens utomhus

Volt kniper första platsen i årets andra omgång av Månadens utomhus för "Kom som du är" för Försvarsmakten. Andra platsen går till Åkestam Holst, medan Le Bureau hamnar på en tredje.

Publicerad: 22 Maj 2019, 14:10


Innehåll

Kom som du är

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Många unga kvinnor i åldern 16-23 har svårt att se hur deras egna intressen och åsikter går att kombinera med en karriär inom det militära. Kan man vara feminist och ändå trivas som skyttesoldat? Får man tycka att hudvård är minst lika intressant som vapenvård? Genom att lyfta fram anställda inom Försvarsmakten med olika intressen, personligheter och bakgrunder vill Volt utmana bilden av vem som passar i Försvarsmakten.

Kampanjen grundar sig i insikter framtagna tillsammans med analysföretaget Ungdomsbarometern och är specifikt framtagen för att spegla de intressen och värderingar som målgruppen står för utifrån den värdegrund som arbetet inom Försvarsmakten utgår ifrån.

– Många unga, och särskilt unga kvinnor, tror inte att de skulle passa in i Försvarsmakten. Det finns fördomar om att militärer är på ett visst sätt, och att man inte kan vara sig själv i Försvarsmakten, eller att det inte går att kombinera med andra intressen eller befintlig livsstil. Något som inte stämmer överens med verkligheten. Så för att förändra bilden var det naturligt att lyfta fram Försvarsmaktens egna medarbetare som fick bli våra levande bevis för motsatsen, säger Molly Rennéus, art director på Volt.

Johan Landeström, marknadschef på Försvarsmakten:

– Det är en sak att säga att vi är en inkluderande arbetsplats där alla är välkomna, det är en annan sak att bevisa det. Det vi visar upp i kampanjen är på riktigt, det här är våra medarbetare och det är deras unika personligheter och berättelser som har lyft kampanjen. De fotografier som syns i utomhusenheterna visar upp en helt ny sida av Försvarsmakten, så här har vi aldrig tidigare sett uniformerade militärer.

– När man jobbar med Försvarsmakten upptäcker man alltid något nytt, det är en så stor organisation som har plats för så många olika människor med olika bakgrunder, intressen och värderingar. Alla har en berättelse och bidrar med sin kompetens och sina erfarenheter. Det är alltid kul att inspireras av andra. Det gör också att man får en ännu större förståelse för varför människorna i Försvarsmakten går till jobbet varje dag,  fortsätter Molly Rennéus på Volt.

Johan Bello, creative director, Acne
Som vanligt bra utfört av Försvarsmakten och Volt. Fina bilder med ett fint budskap. Passar som handen i försvarets tumvantar.

Nicole Kavander, strateg, Creuna
Enkel och snygg. Älskar att den är rakt på och okomplicerad. Spot on på målgruppen!

Rebecka Osvald, copywriter, frilans
Enkelt och bra. Fast det är inte så snyggt att man skriver ut att man vill utmana bilden. Det är väl exakt det man vill att bilderna ska förmedla.

Nina Friman, art director, Nord DDB
Ibland tycker man olika. Copyn ”Kom som du är” lovar mer än vad jag tycker utförandet visar. Kanske är det för att jag jämför med ”Vi låter Sverige vara ifred” som jag tycker kändes mer rätt i tiden.

Volt: Jörgen Berglund, Art Director, Molly Rennéus, Art Director, Daniel Jakobsson, Copywriter, Elisabet Fischer, Copywriter, Sofia Heinig, Produktionsledare
Malin Almqvist, Projektledare, Cornelia Wangel, Planner, Henrik Stampe, Strateg
Åsa Stjärnquist, Original. Försvarsmakten: Johan Landeström, Marknadschef, Nemo Stjernström, Projektledare, Anders G. Jansson, Operativ projektledare, Klara G. Söderberg Agentur, Fotograf.

Felix osötad ketchup

Kund: Felix

Byrå: Åkestam Holst

null

Johan Bello, creative director, Acne
Superenkelt budskap, superenkelt utfört. Ibland behöver det inte vara svårare än ha lite, lite för mycket ketchup på en korv för att skapa bra kommunikation.

Nicole Kavander, strateg, Creuna

Jag gillade inte den här för fem öre… men gillar ju då inte heller ketchup. Resten av juryn älskade dock den, så folk som gillar ketchup kände igen sig.

Rebecka Osvald, copywriter, frilans
Exemplariskt enkel utomhusreklam med självförtroende. Inte en jäkel kan missa vad som menas.

Nina Friman, art director, Nord DDB
Ibland är enkelt och dumt det bästa. Hade önskat ännu mer ketchup dock - sådär mycket har jag även om jag använder vanlig.

Åkestam Holst NoA

Welcome to my homwtown

Kund: Arbetsförmedlingen

Byrå: Le Bureau

Bakgrunden till Gör Plats är att arbetslösheten är mycket högre bland personer med funktionsnedsättning än i befolkningen som helhet. Detta vill Arbetsförmedlingen ändra på med hjälp av konceptet. Målet är att få fler arbetsgivare att anställa personer med funktionsnedsättning. Sveriges större flygplatser har sedan länge en kampanj där lokala kändisar välkomnar besökaren med budskapet "Welcome to my hometown". För att visa att det finns talang även utanför normen lånade Le Bureau det uttrycket i utomhuskampanjen för Arbetsförmedlningen och porträtterade starka människor med funktionsnedsättning.

Johan Bello, creative director, Acne
Den stora styrkan i den här kampanjen är valet av ytor kring flygplatser. Den blir inte lika stark i till exempel tunnelbanan och på bussar. Även om kampanjen i sin helhelt passar sådär extra bra när det närmar sig semestertider.

Nicole Kavander, strateg, Creuna
Riktigt snygg kampanj som verkligen känns i hjärtat. Fantastiskt sätt att inkludera på och låta människor vara människor, oavsett bakgrund.

Rebecka Osvald, copywriter, frilans
Väldigt tydlig och bra genomförd idé.

Nina Friman, art director, Nord DDB
Jättefina porträtt av Gustav Wiking som för mig ger denna utomhusserie tredjeplatsen.

Le Bureau: Josephine Wallin Ankarstrand, creative director / AD, Gustaf Sehlstedt, Projektledare, John Wernvik, digital projektledare, Claes Kjellström, Copywriter, Mimmi Ericsson, Grafisk formgivare, Elisabeth Philipson, Produktionsledare, Josefin Samuelsson, Anna Dedi, Art Director, Patrick Huang, Copywriter, Sophia Nilsson, Planner. Colony: Ulrika Dalin, Art buyer, Jenny Steggo, Producent. Gustav Viking, Skarp, Fotograf. Arbetsförmedlingen: Helena De Verdier, kampanjchef, Mattias Eilola, kampanjchef, Maria Ahnér, kampanjchef.

Reklamarna kring det runda jurybordet

Då var det äntligen dags för den andra omgången, den berömda uppföljaren, i Månadens Utomhus. Vadå tänker du nu, det är väl bara artister som pratar om att uppföljare till succéer är svåra att få till? Nix, det gäller denna reklamjury också. Delvis för att förra omgången, vår första, var toppenbra med både guldäggs- och silveräggsvinnare på pallen, men även för att inför denna omgång var den där trevande vågar-jag-säga-exakt-vad-jag-tycker-känslan som bortblåst. Det är såklart kul för oss i juryrummet, bekväma och varma i kläderna, men desto mindre kul för samtliga bidrag som fick sig en rejäl omgång. Det letades fel och brister, minsta otydlighet fick stora konsekvenser och en svag utomhusenhet räddades tyvärr inte av en i övrigt bra kampanjidé.

Så när alla tio bidrag som tagit sig till ”final” hade sågats ordentligt, återstod det bara att rösta. Aldrig tidigare har jag (och förmodligen resten av juryn) haft så svårt att få en känsla för hur det skulle gå? Om det var för att omgången var ovanligt stark eller svag lämnar jag osagt, men svår var den. Så hur gick det då? Vann gjorde Försvarsmakten, ett bidrag jag av naturliga skäl har lite svårt att prata om, men tack och bock. Tvåa kom Felix med mycket ketchup och ”bara” logga på förpackningen, vilket jag gissar var svårt att få igenom. Trea kom Arbetsförmedlingen med sin ”uppföljare” som absolut gjorde sig bäst på de lokala flygplatserna.

I andra omgången av Månadens Utomhus, den berömda uppföljaren till debuten, räckte det alltså inte att bara ta sig förbi det allra svåraste - komma på en bra idé, övertyga kund, få till en magisk bild, skriva perfekt copy och få till en väl avvägd helhet, det krävdes dessutom att ta sig förbi en svårimponerad och petig jury. Kudos till er som lyckades! Hoppas att en lång och härlig sommar gör oss gott, och att det är en glad och positiv jury som återförenas till hösten. Då är det nämligen dags för den svåraste av dem alla – den tredje omgången.

Dela artikeln: