Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens utomhus

Burger Kings mögliga burgare ger guld till Ingo

Burger Kings mögliga burgare ger guld till Ingo

Juryn fascineras av Burger Kings mögliga Whopper och ger den första platsen i årets andra omgång av Månadens utomhus.

Publicerad: 19 Maj 2020, 06:40

Ämnen i artikeln:

BrisBurger KingVoltIngo

”The Moldy Whopper” av Ingo och David för Burger King.

Innehåll

01. The Moldy Whopper

Byrå: Ingo

Kund: Burger King

Som en del av Burger Kings nya strategi kring ”real food”, har de tagit bort alla artificiella konserveringsmedel, färgämnen och smakförstärkare från hela sitt sortiment. I Sverige är de redan borttagna, och i USA ska samtliga restauranger nått upp till målet i slutet av 2020. För att lansera nyheten visar Burger King upp en 28 respektive 35 dagar gammal Whopper täckt av mögelsvamp. Kampanjen, som är en samproduktion mellan svenska Ingo och Miami-baserade byrån David, har väckt uppmärksamhet i hela reklamvärlden tack vare sitt vågade grepp.

– Burger King har mindre marknadsföringsbudget än sina konkurrenter, både i Sverige och utomlands. Man måste helt enkelt vara smartare med sina investeringar. Under ledning av Fernando Machado i Miami och Iwo Zakowski här i Skandinavien har detta skapat en tradition hos BK att sticka ut hakan, men alltid på ett relevant och produktnära sätt, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo. 

Berätta lite om hur idén kom till?
– Den var svaret på en brief från Sverige, att BK tagit bort alla onaturliga konserveringsmedel, ett arbete de har hållit på med i över tre år. Vi presenterade först för Iwo och sen för Fernando i Miami. Han sade: ”It’s against every rule in food advertising, I love it, we have to do it!”

Så här några månader efter lanseringen, hur skulle du beskriva de reaktioner ni fått på kampanjen överlag?
– En klar majoritet har varit översvallande positiv, dessutom visar mätningar i olika länder att kampanjen fungerat mycket bra. Sen inbjuder den så klart till kommentarer och diskussioner från självutnämnda ”experter” runtom i världen vilket varit väldigt roligt att följa.

Vad har ni lärt er av arbetet med The Moldy Whopper?
– Vi har vetat det förut men det skadar inte att bli påmind lite då och då – Om man inte är nervös innan lansering så är idén förmodligen inte bra nog. Jag har lärt mig mycket här av Fernando som säger ”When in doubt, just do it”.

Vad tror du att den här kampanjen och uppmärksamheten kring den kommer betyda för er som byrå?
– Det är väldigt svårt att veta. Men helt klart sätter den oss på kartan både i Sverige och utomlands. Många nya och befintliga kunder pratar om Moldy med oss.  Sedan ser jag fram emot mer samarbete med David i Miami, det fungerade mycket bra och vi kom på att vi gillar varandra. 

Arbetsgrupp:
Ingo:
Björn Ståhl, ecd
Max Hultberg, ad
Magnus Ivansson, copywriter
Simon Stefansson, planner
Rickard Allstrin, projektledare
Stefan Kindgren, tech director
Mia Melani, produktionsledare
Åsa Eklund, final art
Alexander Lundvall, final art
David:
Pancho Cassis, CCO
Fernando Pellizzaro, group creative director
Jean Zamprogno, group creative director
Camilo Jiménez, art director
Sergio Takahata, art director
Stefane Rosa, projektledare
Carlos Torres, producent
Colony:
Markus Ahlm, regissör/producent
Erik Ögnelooh, fotoassistent
Viktor Kumlin, DOP
Jenny Steggo, producent
Lena Von der Burg, producent

Pål Allan, fotograf
Anna Lindblad, matstylist

Burger King:
Fernando Machado, global chief marketing officer
Iwo Zakowski, vd Sverige
Daniel Schröder, marknadschef Sverige

Så tyckte juryn:

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Omgångens favorit. Smart, modig, provocerande och ödmjuk på en och samma gång. Utmanar normen för hur mat-reklam kan se ut och gifter bild med budskap på ett sätt som blir otroligt starkt. Overall kreativt och nytänkande sätt att påvisa sitt värde på ett oväntat sätt. 'Smakfull' jabb mot en rivaliserande snabbmatskedjan produkt.”

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Den fastnar i minnet trots att. Den ger stark avsmak och bryter mot varje regel inom marknadsföring. Som en detaljstudie i Lennart Nilsson så har mögel aldrig plåtats så vackert”. 

Rebecka Gustafson, strateg/planner, Volt
”Den gamla sanningen att mat alltid måste se god ut har fått sig en rejäl törn. Att göra precis tvärtom är inte bara modigt utan också effektfullt. Och när jag hör tonårstjejer på Medis spontant utbrista 'usch vad äckligt' blir det på något sätt beviset på att Moldy Wopper lyckats med det svåraste (men finaste) en utomhusare kan göra; att få människor att stanna upp”.

Fabian Lakander, art director, Perfect Fools
”När jag såg den för första gången sa jag *** ******** **** rövhatt och statskupp att inte jag kom på den där idén. Några veckor senare känner jag fortfarande djup och osympatisk avund och står därför fast vid mitt initiala uttalande. ****** INGO och marknadschefen, ni är otroliga”.

Amalia Pitsiava, copywriter,  Saatchi & Saatchi
”Ribban för årets Guldägg i print är satt. Efter att kräkreflexerna lagt sig, fattar jag budskapet direkt och börjar tom studera de fascinerande detaljerna i det vackra fotot. Modig byrå och en ännu modigare kund på en välförtjänt 1:a plats”.

 

 

02. Vuxna ringer 1177. Barn ringer 116111.

Byrå: Volt

Kund: Bris 

När covid-19 tog över hela samhället visste oroliga vuxna vart de skulle ringa för ett gott råd, eller kanske bara för att få prata med någon. Barn, i sin tur, ringde till Bris. För Bris innebar covid-19 bland annat en markant ökning samtal från barn som var just oroliga. Oroliga för att närstående ska bli sjuka, för att deras föräldrar ska bli av med jobbet, eller för hur det ska gå om skolorna stänger.

Men när oron finns överallt, ville Bris göra allt för att inte bidra till att öka den. Inte ta i från tårna, inte skrämmas eller panikhöja volymen. Så för att göra Bris viktiga roll tydlig även för vuxna, valde mat att helt enkelt sätta Bris bredvid ett annat helt samhällsnödvändigt telefonnummer. Allt för att mottagaren ska förstå hur viktig funktion Bris har, inte minst när samhället stormar.

Arbetsgrupp:
Volt:
Jörgen Berglund, art director/creative director
Arvid Nittve, copywriter
Åsa Stjärnquist, originalare
Susanne Göthberg, produktionsledare
Jonas Brodén, projektledare
Martina Larsson, pr
Fabian Mannheimer, byråproducent
Bris:
Anna Barbier, kampanjprojektledare
Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef

Hand Made Media, media
Sthlm Murals, hand painted murals
Mälar-Lift, skylift
Alcro, färg

Så tyckte juryn:

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Smart sätt att bygga kännedom och sätta strålkastarljuset på en viktig livlina för barn, genom att boosta med hjälp av association till motsvarande kanal för vuxna. Extra viktig i dessa tider där det kanske inte är lika naturligt för barn att hänga med in informationsflödet, som det är för vuxna. Tydligt och starkt”. 

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Bland många blixtkampanjer så sticker denna pangorage muralmålning ut från mängden. Med ett tätt packeterat budskap som varken skrämmer en, eller spär på oro”. 

Fabian Lakander, art director, Perfect Fool
”Det är inte helt lätt att prata om corona. Det känns ofta som att avsändaren försöker kapitalisera på krisen. Eller så blir det platt. Men här hittar man en fin balans med en fin ton och ett varmt budskap”.

Amalia Pitsiava, copywriter,  Saatchi & Saatchi
”Jättesnabb, jättesmart och framför allt emotionell. Vem kunde tro att ett telefonnummer kan framkalla empati, oro och ångest på en och samma gång?”

 

 

03. Oatly Glass

Byrå: Oatly Departement of Mind Control

Kund: Oatly

Arbetsgrupp:
Martin Ringqvist, creative director
Björn Lindén, art director
Lars Elfman, design director
Amanda Lindblom, project manager
Kristoffer Hiller, graphic designer
Petra Hassler, graphic designer
Fredrik Nilsson, graphic designer
Anna Grahn, social media coordinator
Anni Tjebbes, project manager social media
Peter Andersson, production manager
Fanny Ericsson, production manager
Andreas Granath, media strategist
Michael Lee, creative director
Alice Schoolcraft, photographer
Erica Lowe, digital & social media manager
Sheena Pun, digital media specialist
Maria Timander, copywriter
Maria Bergqvist Vårdstedt, creative manager

Så tyckte juryn:

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Vackert och oväntat bildmanér, just för genren. Det känns nästan mer som en serie i gatufotografi än som reklam (fast med tydligt ljus på produkten ändå). Kaxigt att nästan helst slopa copy, men med det givna fotomanéret så gillar jag det. Fräscht och snyggt. Känns väldigt 'Oatly', i positiv bemärkelse”.

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Utan text och logga så ställer den mer frågor än kommer med svar. Med Lars Tunbjörk-aktigt melankoliska foton så är det motsatsen till det tidigare manéret med text mot enfärgad bakgrund. Väldigt fint och väldigt Oatly”.

Rebecka Gustafson, strateg/planner, Volt
”Hur gör man reklam för glass? Exakt så här uppenbarligen. En fantastiskt fin och härlig utomhusare där känslan fått gå före rationalen och tolkningen lämnas till mottagarna”.

Fabian Lakander, art director, Perfect Fool
”Det är snyggt och man gillar det liksom!”

Amalia Pitsiava, copywriter,  Saatchi & Saatchi
”Oklart vad som är bra med denna kampanj. Är det känslan av att jag tittar på konstfoto? Är det de uteslutande äldre modellerna? Bra är den i alla fall, för någonting skaver och pockar på min uppmärksamhet. Typiskt Oatly”.

 

Missa inte krönikan om Månadens utomhus

Johan Nerman: ”Grattis till utomhusreklamens Sergej Bubka” 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.