Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens utomhus

Dubbel vinst för Åkestam Holst

Dubbel vinst för Åkestam Holst

"Tele2 Guld" och "Out of Home" ger Åkestam Holst både en första och andra placering i årets första omgång av Månadens utomhus.

Publicerad: 20 februari 2019, 13:38


Innehåll

Tele 2 Guld

Kund: Tele2 och Spendrups

Byrå: Åkestam Holst

Ibland är det enklare att visa vad man står för, om man ställer sig bredvid någon annan. I den här utomhuskampanjen delade Tele2 och Norrlands Guld på ytan och tog parti för var sin sak. Å ena sidan, att maxa sin uppkoppling tack vare olimiterad surf. Å andra sidan, att koppla ner istället och umgås IRL. Den gemensamma insatsen syntes i en större serie tunnelbanetavlor.

– Vi blev bokstavligen dubbelt så glada över att vinna månadens utomhus med den här kampanjen. Det var en bra "1 + 1 blir 3”-aktivitet, eftersom de två kunderna har motsatta positioner i sin dagliga kommunikation, säger Daniel Vaccino, copywriter på Åkestam Holst.

– Vi gläds åt Norrlands och Tele2:s vägar, lika mycket såklart. Det krävdes en del mejl och CC för att genomföra kampanjen, men resultatet blev toppen och det känns extra roligt att kampanjen även genererade kärlek från juryn, fortsätter han.

Hur föddes idén till den här kampanjen?

– Idén kom upp naturligt i gränslandet mellan öl och telekom, när vi insåg att två av våra största kunder i princip lovar motsatta saker till vardags. Det visade sig vara ett lyckat drag att låta dem samsas i samma kampanj.

Johan Bello, creative director, Acne
Dom enkla idéerna slår alltid högst, i detta exempel två enkla idéer som blir en stark enhet. Högt hantverk och förmågan att förvandla rätt så ”väntade" budskap (inte minst Tele2) till något spännande och annorlunda.

Nina Friman, art director, Nord DDB
Kul med ihopslagningar när det matchar bra. Framförallt snyggt att det gick att ta ner idén på sista copyrad.

Simon Lublin, copywriter, Forsman & Bodenfors
Kul och ovanligt att se något så här bra på en helt vanlig annonsyta. Hatten av och grattis till Åkestam Holst och alla inblandade kunder.

Lina Brunzell, creative, Fanclub
Kul att få vara med och snacka lite reklam igen. Kroppens gradvis stigande puls som Stockholm erbjuder finns det mindre av här nere just nu. Härligt att få byta ut bajsblöjor mot annan bajs för en stund ;) Skämt åsido, den här omgången hade faktiskt få toppar och mycket mellanmjölk. Topp tre kändes rätt självklar och inga vilda diskussioner utbröt. Tele2/Norrlands är klassisk utomhus, smart och fint.

Fredrik Burman, projektledare, Jessica Morales, projektledare, Bella Lagerquist, produktionsledare, Anna Svensson, produktionsledare, Anna Forsberg, original, Oskar Pernefeldt, art director, Linus Bronge, art director, Daniel Vaccino, copywriter, Magnus Jakobsson, creative director.

Out of Home

Kund: Sector Alarm

Byrå: Åkestam Holst

Under årets mörkaste månader ökar inbrotten, och när många dessutom reser bort över jul blir det en högtid även för inbrottstjuvar. Men med ett bra uppkopplat hemlarm kan du känna dig trygg i vetskapen att någon annan alltid håller ett öga på ditt hem.

För att verkligen belysa detta tog Åkestam Holst hjälp av Sector Alarm-kunder som skulle åka bort över jul, och passade på att bjuda dem och deras hem på lite extra julpynt.

Man förvandlade den bortresta familjens villa i Huddinge utanför Stockholm – beläget på en kulle mitt i ett av Sveriges största villaområden – till en stor och alldeles lysande utomhustavla, med en påminnelse om att du med ett bra uppkopplat hemlarm kan koppla av helt när du åker bort.

Ett stort och tydligt budskap som bokstavligt talat blev granne med Sector Alarms målgrupp och potentiella kunder under hela julhelgen.

Johan Bello, creative director, Acne
Med ett oväntat mediaval lyser denna vackra ”installation” upp villakvarteren med ett härligt budskap som är svårt att missa på vägen hem.

Nina Friman, art director, Nord DDB
Konceptet #NoWorries har en skön attityd som man verkligen gillar. Utomhusannonseringen känns otraditionell i ett traditionellt sammanhang.

Simon Lublin, copywriter, Forsman & Bodenfors
Snygg och bra enhet som dessutom passar rätt in i konceptet. Värd minst en andraplats, enligt mig.

Lina Brunzell, creative, Fanclub
Om jag fick välja hade jag nog ändå bytt plats på ettan och tvåan. ”Out of home” (sector alarm), en sån där idé man önskar att man kommit på själv. Fy fan va smart, snyggt och kul! Dessutom är konceptet #noworries jättebra och för en gång skull känns loggan inte alls överflödig utan höjer idén (enligt mig iallafall). Grattis!

Åkestam Holst: Magnus Jakobsson, creative director, Hugo Wallmo, art director, Petter Nylind, copywriter, Sara Clewemar, projektledare, Camilla Ryttare, produktionsledare, Henrik Sjödin, planner. Johan Müllersdorf, teknisk rådgivare på Stream Nordic. Anna Tanser, producent och Nisse Axman, motion designer på BKRY. Sector Alarm: Helene Löfgren, marknadsdirektör, Linda Karlsson, kampanjansvarig, Emelie Larsson, digital marketing specialist, Rasmus Hvorslev Billeschou, digital marketing specialist, Mia Maria Wignäs, grafisk formgivare, Anna Jonsson, group marketing director.

The Out of Home Project

Kund: Clear Channel

Byrå: Prime

Primes uppdrag var att visa de digitala tavlornas möjligheter. Idéns kontextuella utgångspunkt var det ökande antalet hemlösa och Stockholm Stads direktiv om att öppna tillfälliga härbärgen vid minus sju grader.

Eftersom få hittar dit skapade Prime ett nödsystem via de digitala skyltarna som finns där människor rör sig. Baserat på väderdata, avstånd och tid hänvisades de som lever i hemlöshet till närmsta öppna härbärge vid minus sju grader.Vid varmare temperaturer riktade vissa av skyltarna budskap till allmänheten om ett ökat behov av volontärer och donationer av förnödenheter.

Johan Bello, creative director, Acne
Ibland bidrar kommunikation och idéer till en bättre värld, och ibland är lösningar bara cool teknik. I detta fall en kombo av båda. Den interaktiva annonsen aktiverar men även informerar på ett smart och tydligt sätt.

Nina Friman, art director, Nord DDB
Använder såklart mediet och tekniken på bästa sätt. Lite konstigt att detta inte är våran vinnare? Hoppas den gör nytta på riktigt - isåfall spelar inget annat någon roll.

Simon Lublin, copywriter, Forsman & Bodenfors
Så här diskuterade vi: ”Vet inte alla hemlösa redan var härbärgena ligger?” ”Hmm jo kanske” ”Spelar det någon roll då?” ”Hmm nej kanske inte. Eller det kanske det visst gör” ”Men visst är det rätt bra ändå?” ”Hmm ja absolut”. En värdig trea, hur som helst.a.

Lina Brunzell, creative, Fanclub:
Svårast var det att finna syftet med ”The out of home project”. Men trots det en sjukt bra tjänst, speciellt för de som inte känner till Stockholm så bra. Jag hoppas att de fortsätter med projektet framöver.

Prime: Hannes Kerstell, kundansvarig och pr-strateg, Jennie Körnung, projektledare, Hanna Belander, creative director, Felix Holfve, art director, Robin Wiman, art director, Daniel Wahlström, senior mediespecialist. Clear Channel: David Klagsbrun, pr- och kommunikationschef, Ola Klingenborg, Nordeuropachef. Bannerboy: Charlotte Lindqvist, executive producer, Alexander Falkhammar, creative developer.

Jay-Z, kungen och enhörningar

Jay-Z, kungen och enhörningar var några av sakerna vi pratade om när vi, den nya utomhusjuryn, träffades för första gången för att utse årets första vinnare. Inte för att det direkt hade något med dom inskickade bidragen att göra utan mer för att lära känna varandra lite mer och för att februarivädret känns extra trist att prata om för att komma in i ett bra jurymood.

Vad hade vi för bidrag att bedöma mellan metzetallrik-tuggorna då? Jo, till att börja med hade vi 18 inskickade bidrag (får gärna vara fler nästa omgång så skicka på nu landets byråer) som efter ”hemma-framför-Penetrace-kan-ingen-höra-dig-skrika”-omgången resulterade i en topp-10 som vi i juryrummet gick igenom och diskuterade bidrag för bidrag. Nivån på bidragen var bra men vi var alla rörande överens om att tre bidrag hade det där lilla extra. Tele 2 Guld, Out of Home och The Out of Home Project.

Tele 2 och Norrlands Gulds ”dubbelrökare” möttes av idel hyllningar och lovord vad gäller idén, utförandet, ordvalen och legaltextens copy. Bra jobbat. Sector Alarms finfina villa i Huddinge hyllades också för idén och utförandet. Att vi gärna hade sett ännu mer neon är så lätt att säga framför en casefilm i ett rum på Resumé. Snyggt jobbat alla inblandade och tack alla kunder som vågar det där lilla extra.

Clear Channels kampanj var det absolut mest diskuterade bidraget den här omgången. En person i juryn hade rörts till tårar första gången hen såg bidraget medans en annan tyckte bidraget lämnade en dålig smak i munnen. Tänk ändå att ett bidrag som i grund och botten hjälper hemlösa i vinternatten lyckas med båda dessa helt olika känslor. Men som ni alla vet, så kan det vara med reklam ibland. Vi hyllar unisont initiativet och känner såklart för/med alla utsatta människor som lever i hemlöshet men nu är det här en reklamtävling och då blir dubbla företagsloggor, redovisad mediaspridning och en känslan av utelämnad information sådant som kan ”tippa” ett bidrag i en viss riktning. Men stort grattis till en ohotad tredjeplats.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.