Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens utomhus

Effektfull utomhustavla ger guld till Le Bureau

Effektfull utomhustavla ger guld till Le Bureau

Le Bureaus digitala tavla imponerade på juryn och ger den första platsen i årets sista omgång av Månadens utomhus.

Publicerad: 18 december 2020, 09:17

Ämnen i artikeln:

LänsförsäkringarLe BureauUtomhusreklamMånadens KampanjVoltanr+1Läkare utan gränser

Innehåll

 

01. Vattenvakten

Byrå: Le Bureau

Kund: Länsförsäkringar Stockholm

Länsförsäkringar Stockholms innovation Vattenvakten är ett intelligent larm som hjälper villaägare att få koll på vattenläckor hemma. Eftersom Länsförsäkringar Stockholm var först ut på marknaden med den här typen av innovation ville man marknadsföra den på ett sätt som verkligen tar för sig. När Vattenvakten lanserades i Stockholm län blev hela skylten på Stureplan en illustration om vad som kan hända om inte läckan upptäcks i tid. Den imponerade på juryn i Månadens utomhus. 

– Det började med att vi ville visa kraften av vatten och vad det kan åstadkomma i både bild och ljud. Sen satt vi och tänkte samtidigt som vi lät oss inspireras av bland annat konstvärlden, där det gjorts en massa fantastiska projekt med vatten i olika former. Det är en väldigt cool visuell värld att vara i, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director och partner på Le Bureau. 

Vad tar ni med er från det här projektet?
– Att digitala tavlor är jättekul att jobba med om man bara hittar rätt idé och att de som äger skylten på riktigt vill göra något snyggt och annorlunda. Och att Vattenvakten är en sjukt bra innovation förstås.

Arbetsgrupp

Josephine Wallin Ankarstrand, Creative Director/Art Director

Gustaf Sehlstedt, Executive Manager

John Wernvik, Project Manager

Claes Kjellström, Copywriter

Mimmi Ericsson, Final art work

Elisabeth Philipson, Product Manager

 

Länsförsäkringar Stockholm: 

Johanna Herrmann, Chef Marknad & Kommunikation

Heidi Peltonen, Projektledare

 

Crosby, Produktionsbolag

Så tyckte juryn: 

Rebecka Gustafson, strateg/planner, Volt
”Effektfullt sätt att använda mediet på. Har man väl fäst blicken på den här vattenfyllda utomhusaren är den svår att slita sig från”.

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Ambitiös och kraftfull visualisering som anpassats smart efter formatet. Snyggt hantverk”.

Fabian Lakander, art director, Perfect Fools
”När det kommer till print och utomhus är vi lite kassa på att uppskatta visuellt hantverk i Sverige. Det blir ofta väldigt copytungt. Trist. Vem läser text liksom. Därför är det extra kul att den här får lite kärlek. En superstark visuell idé som ger de där bokstäverna i slutet lite mening. Nu går jag och gömmer mig för min copy hej!”

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Otroligt tydlig kommunikation med vatten i huvudrollen och fint skräddarsytt till den specifika skylten”.

Dorothea Barre, art director, Knak
Väldigt snygg och effektfull! Känns som att den både drar till sig uppmärksamhet och gör att man känner/förstår behovet av produkten. (Sen hade jag egentligen en annan favorit denna omgång som innefattade sovjetiska vikingahjälmar och Kreml-kaviar, men den diskades eftersom utomhustavlorna befann sig inuti Call of Duty...)

Mårten Hedbom, art director, frilans
”Gillar att de utnyttjat alla dimensioner av en digital tavla för att skapa enkel och tydlig kommunikation som får en att titta en extra gång”. 

Amalia Pitsiava, copywriter,  Saatchi & Saatchi
”Enkel, tydlig och effektfull. För tankarna till sånt man egentligen inte vill tänka på. Man kanske borde läsa det finstilta i försäkringsbrevet ändå”.

Emelie Jinhee Johnsson, art director, frilans
”Härligt att Stureplans-skylten får en revival! Tydlig, effektfull och snygg”.

Missa inte krönikan om Månadens utomhus

Johan Nerman: ”Ge mig något som känns” 

02. The Monster of Våtservetter

Byrå: Volt

Kund: Stockholm Vatten och Avfall

Stockholm spolar vi ner drygt 2 000 ton skräp i avloppet varje år. En stor del består av våtservetter som växer ihop sig med fett och annat skräp och bildar till slut stora monsterfettberg. För att få stockholmarna att förstå att våtservetter inte löser upp sig, gjorde Volt en riktig monsterkampanj. Det gick hem hos juryn. 

Arbetsgrupp

Volt:

Susanne Göthberg, Produktionsledare

Jonas Brodén, Projektledare

Lars Jansson, Art Director

Daniel Jakobsson, Copywriter

Åsa Stjärnquist, Grafisk formgivare

Simón Jesus Ubeira, Motion designer

Helena Sjökvist, Planner

Martina Larsson, PR

 

Tobias Green, illustratör

 

Stockholm Vatten och Avfall:

Catharina Wikström Erlandsson, Kommunikatör

Magdalena Östling, Kommunikatör

Så tyckte juryn: 

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Tydlig i sitt budskap men samtidigt oväntad och rolig i sitt utförande! Spolas nog ner fler saker som inte hör hemma i avloppen, så jag hoppas på en serie!”

Fabian Lakander, art director, Perfect Fools
”Det är inte lätt att göra samhällsinformation kul. Det är ofta väldigt mycket som ska med och sägas på ett väldigt specifikt sätt. Men här har man verkligen lyckats, bra jobbat!”

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Väldigt fin lösning med illustration när man ska prata om just avlopp. Blir varm varje gång jag ser denna och hoppas på en följetong med mer avloppsmonster”. 

Dorothea Barre, art director, Knak
”Det är ju nästintill omöjligt att få igenom roliga grejer när man jobbar med kommuner och landsting, så jag ger tumme upp för den bedriften och hoppas att fler inom offentlig sektor vågar ta klivet från information till kommunikation! Sen hade jag gillat kampanjen ännu mer om den hade satts upp vid halloween och inte två veckor efter”.

Mårten Hedbom, art director, frilans
”Kul när det bara får vara kul. Snyggt utförande också. Bra där!”

Amalia Pitsiava, copywriter,  Saatchi & Saatchi
”Kudos till Stockholms Vatten och Avfall som köpte en så fantasifull lösning. Den bjuder på humor och ett leende i vintermörkret. Som någon sa i jurygruppen, var är resten av karaktärerna?”

Emelie Jinhee Johnsson, art director, frilans
”Blir glad av den här och känns oväntad att komma från Stockholms vatten och avfall”.

03. I krig går ingen säker

Byrå: ANR BBDO

Kund: Läkare utan gränser

Med kampanjen ville Läkare utan gränser få mottagaren att föreställa sig hur det är att inte kunna ta en kort promenad – till jobbet, skolan eller affären – utan att riskera livet. Därför placerades dekaler ut över några av Stockholms populäraste gångbanor, där det fanns trasiga vägsymboler. Ett sätt att få folk att stanna upp och reflektera över den trygghet som vi tar för givet i Sverige, en trygghet som är långt ifrån självklar i andra delar av världen. Kampanjen uppmanade dessutom människor att hjälpa till genom att skänka pengar till organisationen.

Arbetsgrupp

ANR BBDO:

Gisela Andersson, Art Director

Katja Janfjord, Copywriter

Andreas Lönn, Creative Director

Barbro Långjuth, Account Manager

Annica Lundqvist, Graphic Designer

Jacob Nathanson, Graphic Designer/Motion graphics

André Elwin, Producer

 

Läkare utan gränser:

Hanna Lidén, Marketing Manager

Så tyckte juryn: 

Rebecka Gustafson, strateg/planner, Volt
”Gillar idén att använda det nästan uträknade i utomhusmiljön och göra det till huvudnumret. Ett starkt budskap för den som upptäcker det”.

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Smart hur budskapet överförs så bokstavligt i visualiseringen av denna lösning. Extra plus för sömlös synk med redan existerande ”Herr Gårman”-liknande skyltning och hur insikten kan leva vidare genom association, med dem”. 

Fabian Lakander, art director, Perfect Fools
”Smart och bra på alla sätt! Jag tror den här kommer gå bra i internationella tävlingar. Vi får hoppas läget ser bättre ut i sommar så att ni får gräva fram er SPF 50 och tuffa ner till Cannes!”

Dorothea Barre, art director, Knak
”Fin och enkel, kul att se något annat än tvåmetersavstånd-klibbor när man tittar ner i marken. Men jag känner mer för smartheten i uttaget än jag gör för själva budskapet”.

Mårten Hedbom, art director, frilans
”Enkel och fin lösning som rimmar väl med varumärkets tonalitet”.

Amalia Pitsiava, copywriter,  Saatchi & Saatchi
”Smart att utnyttja befintligt material och snabb i sin kommunikation. Skapar mycket empati utan att vara blödig. Det huvudlösa barnet var lite väl gore, men de bortsuddade benen förde direkt tankarna till landminor”. 

Emelie Jinhee Johnsson, art director, frilans
”Min favorit. Placeringen och de vardagliga symbolerna”.

 

Amanda Törner (tjänstledig)

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.