Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens utomhus

Frukost hela dagen – Åkestam Holst och 7-Eleven vinner Månadens utomhus

Frukost hela dagen – Åkestam Holst och 7-Eleven vinner Månadens utomhus

Att varumärken tar fram egen merch är inte nytt, men hantverkshöjd och små detaljer ledde till att juryn charmades av kioskkedjans tilltag.

Publicerad: 26 maj 2021, 13:34

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstMarkus ReklambyråForsman & Bodenfors7-Eleven

Innehåll

 

01. ”Breakfast & Looks”

Bild 1/3  

Byrå: Åkestam Holst
Kund: 7-Eleven/Reitan Convenience

En tydlig trend från de senaste åren är att varumärken satsar på egen merch. Alltifrån jättar som Ikea till mindre varumärken som Eldorado och Trocadero har hoppat på tåget. Det senaste i raden är 7-Eleven som i samband med relanseringen av sitt frukostpaket passade på att släppa en tillhörande pyjamas. Hemarbetet lär därtill ha ökat efterfrågan på kläder som kan bäras både till frukost och till Zoom-mötet. 

Även om idén i sig inte är nyskapande ansåg juryn att det höjer sig från det mesta som gjorts i genren, från små detaljer som att kläderna bara säljs i storlekarna ”7” och ”11” till kvaliteten i fotot där Åkestam Holst tilllsammans med 7-Eleven inte fegat ur. Och så var de förvånade över att de för en gångs skull var kreativt imponerade av en utbudskampanj.

Noah Bramme och Andreas Karlsson har tidigare levererat en liknande idé, då för 7-Elevens koncernkollega Pressbyrån, i form av 100-wattsbelönade Lussekattsdräkten.

– Sett till att många av 7-Elevens kunder just nu jobbar hemifrån (i sin pyjamas?) tyckte vi att det mest rimliga skulle vara att låta dom matcha sin frukost med en pyjamas från 7-Eleven. Vips så var idén född, säger kreatörsdruon.

Vad själv tycker ni är starkast med kampanjen?

– Vi är stolta över hantverket genom hela kampanjen. Allt från foto, till PR-arbetet och själva produkten. Vi var ett otroligt team på denna.

Med undantag för 7-Eleven, vilka har den snyggaste merchen?

– Pressbyråns lussekatt var ju lit. Hehe.

 

Arbetsgrupp

Reitan Convenience

Anna-Maria Carnemark, inköps- och marknadsdirektör

Charlotte Svanström, kampanjansvarig

Johan Grönberg, Head of Marketing

Åkestam Holst NoA

Frida Detter, produktionsledare

Hanna Brochs, strateg

Jesper Ander, projektledare

Noah Bramme, kreatör

Andreas Karlsson, kreatör

Claudia Rolf, kreatör

Alva Nyström, kreatör

Foto

Paul Edwards, fotograf

Ebba Gratte, producent

Aida Adem, kreativ assistent

Julius Hayes, ljus

Sainabou Chune, hårstylist

Sainabou ”Naboughal” Secka, makeupartist

Square Circ Stockholm, scenografi

Ibeyostudios

Johanna Sörstrand, CEO/projektledare

Alexander Urombi, pr-konsult/projektledare

Lotta Signeul, pr-konsult/projektledare

Fugeetex

Angelo da Silveira, pyjamasproducent

Så tyckte juryn:

Jag gillar att bli överraskad – och det blev jag av det här. Tycker det är grymt att låta en riktigt krispig pyjamasplåtning gestalta ett frukosterbjudande. Lekfullt + elegant = guld. Grattis Åkestam!

Claudia Cavalli, copywriter, Animal

------

Den snyggaste utbudskampanjen på väldigt länge. Och även om vi har sett ett antal varumärken som släppt brandade klädkollektioner tidigare, är denna lösning extra snygg och extra relevant. Frukost = pyjamas. Möjligtvis skulle man ha kunna dramatiserat ”hela dagen” ännu tydligare i kampanjen.

Niclas Höglind Fors, creative director, Ord&Bild

------

Hur kul kan ett frukostpaket bli? Mycket roligare om man får köpa en matchande pyjamas till iallafall. Åkestam lyckas göra en ostmacka och lite kaffe både snyggt och kul. Bra! 

Hanna Eriksson Wiita, art director, Acne

------

Så stod man plötsligt här hyllar tydliga erbjudanden. Vad hände? Nejmen på riktigt. Merch har vi sett, men här äntligen ett exempel som bottnar i lite go idé och just det, ett faktiskt erbjudande.

Ebba Körlof Sundberg, copywriter, BBDO Nordics

------

Vad gör att den här annonsen är bra? Är det bilderna? Är det vad som är skrivet eller sagt? Är det de kreativa elementen, som får mig att känna något efter att jag har utsatts för det den? Jag tror jag gillade att den var enkel. Minnesvärt, inbjudande att titta på.  I mina ögon var det som tilltalande mig faktum att denna kampanj hade med många saker.

Grym Branding! Man lyckades att utnyttja deras logotyp, förpackningar och färger, som är allmänt kända av konsumenter i samband med övriga erbjudande som helhet. Gillar att man förlitar sig på varumärkesfärger för att engagera sig med sin publik.

Attityd Branding.

Ibland förlitar sig ett företag på en övergripande känsla eller attityd för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Denna varumärkesstrategi väcker varumärket till liv genom att marknadsföra en större känsla för att skapa en emotionell koppling mellan varumärket och dess kunder. Exakt det som ”Breakfast & Looks” av Åkestam Holst för 7-Eleven lyckades göra. Att talangfulla Paul Edwards, kreativ regissör och fotograf, låg bakom denna, gör mig ännu gladare. 

Brandon Sekitto, strateg, Colida

------

 

02. ”Östergötland måste upplevas”

Bild 1/5  

Byrå: Markus Reklambyrå
Kund: Visit Östergötland

Destinationsmarknadsföring är inte alltid den mest kreativa delen av svensk reklam. Det vet Visit Östergötland och Markus Reklambyrå, varför de tog fram kampanjen ”Östergötland måste upplevas”. Den för kategorin särskiljande kampanjen har redan skördat framgångar i Månadens film och utomhusenheterna hyllades av juryn för nivån på hantverket och att kunden faktiskt vågat trycka på publiceringsknappen. 

Arbetsgrupp

Oskar Skott, Art Director, Markus Reklambyrå

Jenny Lindgren, Copywriter, Markus Reklambyrå

Ebba Holmér, Produktionsledare, Markus Reklambyrå

Anna Sjövall Hallin, Projektledare, Markus Reklambyrå

Ludwig Roth, Bollplank, Markus Reklambyrå

Mikael Eriksson, Illustratör, Rithuset

Så tyckte juryn:

Reklam som får människor på perrongen att faktiskt stanna upp ska inget annat än belönas. Otippat och kul att just Visit Östergötland är avsändaren. Bra Markus! Bra kunden!

Claudia Cavalli, copywriter, Animal

------

Visst har vi sett ”filmaffisch-lösningar” massor av gånger genom åren. Men med bra hantverk och hög relevans kommer man långt ibland. Lite extra kul med blockbuster-kopplingen samtidigt som orterna i kampanjen är så små att de flesta aldrig hört talas om dem.

Niclas Höglind Fors, creative director, Ord&Bild

------

Bra idé och ett ännu bättre hanterk. Må vara ett beprövat koncept att använda filmaffischer, men vad gör det när det blir såhär kul och fint. 

Hanna Eriksson Wiita, art director, Acne

------

Formatet är väl lite gäsp, men hantverket desto piggare. Och visst finner jag mig själv dagdrömmandes om en ToR till Tåkern.

Ebba Körlof Sundberg, copywriter, BBDO Nordics

------

Kreativitet är knepigt. Det är rörigt. Det har inga regler. Ingen tydlig början, mitt eller slut, och när du är klar är du inte säker på om allt blev riktigt rent eller tydligt och i så fall varför.

Därför gillande jag detta från ”Östergötland måste upplevas” av Markus Reklambyrå för

Visit Östergötland. Alla känslor och tankar på sammangång, och ändå vill jag uppleva Östergötland.

Brandon Sekitto, strateg, Colida

------

 

 

03. ”Tack för att du inte reser tillsammans”

Bild 1/3  

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Västtrafik

I ”Tack för att du inte reser tillsammans” vände Forsman & Bodenfors och Västtrafik på bolagets sedan länge inarbetade slogan. Förklaringen stavas så klart pandemin. Kampanjen är tänkt att marknadsföra att Västtrafik i sin app numera guidar till de bästa cykelvägarna till och från olika platser i Göteborg. Juryn, och alla andra, är trött på coronareklam men i all sin enkelhet lyckades kampanjen övervinna förutsättningarna och knipa en tredjeplats i Månadens utomhus. 

Arbetsgrupp

Västtrafik
Projektledare, marknad och kommunikation: Kim Lundemo

 

Forsman & Bodenfors

Projektledare: Greger Andersson

Produktionsledare: Helen Johansson

Art Director: Lars Jansson/Axel Tagg

Copywriter: Pontus Caresten Lychou

Formgivare/Designer: Christopher Ek

PR: Robert Johnson

 

Fotograf: Stina Gränfors

Så tyckte juryn:

Man är duktigt trött på coronareklam nu va? Men det här uppdaterade budskapet gör sitt jobb i all sin enkelhet. Bilderna drar dessvärre ner intrycket hos mig, men copyn är kungen och det räcker för att kamma hem bronset.

Claudia Cavalli, copywriter, Animal

------

En grundidé som är starkare än själva kampanjen. Att i sin app inte bara visa resor med Västtrafik, utan även visa den bästa vägen med cykel, känns bjussigt och omtänksamt. Inte bara i pandemi-tider.

Niclas Höglind Fors, creative director, Ord&Bild

------

Ingen pallplats enligt mig men en fin kampanj och en bra idé, med risk för att folk missar det viktiga efter ett år av corona-rubriker. 

Hanna Eriksson Wiita, art director, Acne

------

Enkel och fin adaption av existerande koncept! Coronareklam är inte lätt, här kan vi snacka utnött publik. Dock går det faktum att man gjort om i appen lite förbi och visst hade det varit kul att se en visuell take som var lite mindre kommunig.

Ebba Körlof Sundberg, copywriter, BBDO Nordics

------

Det är sjuka tider vi lever i just nu. Människor delar, läser och engagerar sig i allmänhet mer med alla typer av innehåll när det gäller Covid-19, och när det dyker upp genom vänner och människor de känner och litar på. Här tycker jag ”Tack för att du inte reser med oss” av Forsman & Bodenfors för Västtrafik” förstärker just detta, genom att påminna om det egna ansvaret och ett alternativ färdmedel.

Brandon Sekitto, strateg, Colida

------

 

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News