Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens utomhus

Gigantisk glass vinnande recept för Oatly

Gigantisk glass vinnande recept för Oatly

Oatlys sena lanseringskampanj vinner guld i årets första Utomhus-omgång i Månadens Kampanj.

Publicerad: 11 Mars 2021, 12:36

Ämnen i artikeln:

OatlySpotifyMcDonaldsAnimalNord DDB

Innehåll

 

01. Oatly

Byrå: Oatly Department Of Mind Control
Kund:
Oatly

Med glassförpackningar i varierande storlek startade Oatly i somras sin amerikanska lanseringskampanj – drygt ett år efter att glassen först börjat säljas i landet. Den rullades ut i flera amerikanska storstäder: New York, Los Angeles, Chicago och San Francisco. 

– Vi lanserade vår glass under hösten året innan, utan någon kampanj, och det var en succé. Vad kan då hända om vi kör en riktig lanseringskampanj, tänkte vi, och gjorde det mitt i pandemins New York och med BLM-rörelsen på gatorna. Vi tyckte att det var den perfekta tajmningen att ge människor något positivt, lite galet och roligt att se på, säger John Schoolcraft, chief creative officer på Oatly Department of Mind Control.

Istället för att trycka på direkta säljbudskap följde kampanjen den numera typiska Oatly-jargongen, vilket visat sig vara ett bra koncept även på den amerikanska marknaden. Kampanjen tredubblade försäljningen av glass till återförsäljare, vilket i sin tur gjorde att leveransen halkade efter. 

– Men vad är Oatly Department of Mind Controls uppgift om inte att utmana vår leveransavdelning, varje dag? 

Arbetsgrupp

Oatly Department of Mind Control:

John Schoolcraft, Creative Director

Suzanne Steele, Copywriter

Fredrik Nilsson, Graphic designer 

Isabel de Jounge, Graphic designer

Peter Andersson, Production Manager

Rachel Seiden, Senior producer 

Emily Keeney, Director of Media 

Cedric Gairard, Head of Creative Services, North America

 

Forsman & Bodenfors New York:

Johan Eghammer, Art Director 

Johan Olivero, Copywriter

Elias Kakomanolis, Head of Creative Operations 

Alison Moser, Head of Business Development and PR

Justin Cannon, Copywriter 

Devin McGillivary, Copywriter 

 Så tyckte juryn: 

Claudia Cavalli, copy, Animal
”Jaha. Ännu en gång lyckas Oatly sätta rubriker och hantverk som man varken vill eller kan passera obemärkt. Det är en fröjd att se dem fortsätta leverera på sin alldeles egna kreativa höjd. Grattis Sverige! (Och USA).”

Niclas Fors, cd/ad, Ord & Bild
”De gånger en utomhusenhet får mig att skratta är lätträknade. I god Oatly-anda är detta en av dessa gånger. Att bidraget inte bara är en bra enhet, utan en hel drös, gör det hela ännu bättre.”

Ebba Körlof Sundberg, copy, Ehrenstråhle
”Uppfriskande (inte bara Cool Mint). Som vanligt massa mullig copy, men här dessutom med ett skoj och smart användande av utomhusytor – världen behöver mer än Eurosize-anpassade printar.”

Hugo Wallmo, ad, Åkestam Holst
”Hade det inte varit för alla märkliga papperskorgar, större JCDecaux-ytor och lite fetare i hus i bakgrunden hade en lika gärna kunnat tro att detta var en Oatly-kampanj för den svenska marknaden. Ännu en gång ett starkt bevis på att deras tilltal och uttryck funkar fint att exportera. Mycket vill ha mer så hade gärna sett fler enheter i stil med min personliga favorit 'It’s not legally ice cream. So if you eat a whole pint, legally, you haven’t had any.'” 

Erik Olsson, ad, Isobar
”Oatly blev välförtjänt den överlägsna vinnaren i denna omgång. Som vanligt hög nivå i hantverket. De bästa enheterna var de som sin vana trogen tog fighten med mjölk på ett roligt sätt. Hade gärna sett att det greppet var genomgående.”

02. En stor värld för små lyssnare

Byrå: Animal
Kund:
Spotify 

Med den separata appen Spotify Kids riktar sig Spotify sig till småbarnsföräldrar och deras barn. Den är utvecklad med ett barnvänligt UI, och har ett handplockat utbud av musik och sagor. 

I samband med att den separata appen lanserades innan jul tapetserades utomhustavlor runt om i Stockholm med en speciell kampanj. För att nå genom bruset på stan lät Animal barnen stå i centrum även i skapandet av annonserna. Över 10 barn i varierande åldrar har fått tolka låtarna i färg och form, och citeras även när de pratar om musiken. 

 

Arbetsgrupp

Christine Gelfgren, Head of Marketing

Spotify

 

Animal

Erik Lindqvist, Executive Creative Director

Herman Vieweg, Creative Director 

Julia Eriksson, Copywriter 

Carl Cerstrand Art Director

Anna Fares, Account Manager 

Ellen Hörnberg Account Director

 

Mediabyrå: IUM

Så tyckte juryn: 

Niclas Fors, cd/ad, Ord & Bild
”Barnteckningar och barncitat får väl anses vara några av de mest uttjatade kampanjlösningar som finns. Mycket tack vare hög relevans och rätt avsändare lyckas man här ändå få lösningen att kännas lite ny och fräsch.”

Brandon Sekitto, strateg, Colida
”Här tycker jag Spotify lyckades förklara det för en sexåring, så hen förstår det tillräckligt bra själv. Man gjorde det enkelt, vilket blir då minnesvärd och lätt att känna igen för ett barn. Samtidigt lyckades Animal gör det inbjudande att titta på, både för barn och som föräldrar när man går förbi.”

Ebba Körlof Sundberg, copy, Ehrenstråhle
”Reklam med barnögon är inget nytt under solen. Men inget kan heller vara så rakt och rent som en recension skriven av en 4-åring. Man hade dock gärna kunnat fimpa albumomslagen och lita på kidsen – ett facit blir ingen glad av.”

Hugo Wallmo, ad, Åkestam Holst
”En gullig kampanj som jag anar går hem hos målgruppen, klagandet från kompisar med kids om att deras Spotify Wrapped varje år infiltreras av Bamse och Samir & Viktor antar jag är universellt från folk som delar Spotifykonto med sina barn. Lite synd bara att Louies Bamse behövde förstöras av den där gula bakgrunden.” 

Erik Olsson, ad, Isobar
”Färgstarkt utförande som sticker ut bland tråkiga utomhusenheter. Barncopyn var klockren, men barnteckningarna kändes inte så spännande.”

03. Barber Shop

Byrå: Nord DDB
Kund:
McDonald's

Med M Barber Shop tar McDonald's och Nord DDB tillvara på 1990-talmodets comeback – samt den klassiska mittbenan och dess likheter med hamburgerkedjans logotyp. 

Genom skyltfönstret i en pop up-salong i Stockholm kunde förbipassande få information om frisyren, och boka in en digital guidning till den perfekta mittbenan via en kampanjsida. 

Så tyckte juryn: 

Claudia Cavalli, copy, Animal
”Det är överraskande uppfriskande att ta del av en idé som är en nittiotalsfrisyr som leker med begreppet utomhus. Det känns så... amerikanskt? I’m lovin it.” 

Niclas Fors, cd/ad, Ord & Bild
”Är personligen tveksam till om detta verkligen kan ses som en utomhuskampanj. Men då det är roligare att fria än att fälla (och lite i brist på andra alternativ) är detta en riktigt rolig idé med ett bra utförande, väl värd en plats på pallen.”

Brandon Sekitto, strateg, Colida
”Regler är för att brytas ibland! Det minnesvärda/igenkänningsfaktor kom aldrig fram för mig. Men kreativitet måste ges här kring utomhus kampanj, som även utmanar synen på just utomhus kampanj.”

Ebba Körlof Sundberg, copy, Ehrenstråhle
”Töjer på vad som kan räknas som utomhus och det behöver vi! En dumkulsmart brandkampanj som kanske skulle mått extra bra av lite tydligare action; klippa mig? köpa burgare? Digga donken? En plusmeny på det tack.”

Hugo Wallmo, ad, Åkestam Holst
”En kul och glad idé i grunden men jag ställer mig frågande till två saker. Min frisyr…och är detta en optimal utomhusare? Personligen saknar jag copyn ”Frisyren för dig med mycket god smak” (som återfinns i andra enheter) någonstans på lokalens fönster. Det hade knutit ihop det fint för mig.”

Julia V. Caesar

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.