Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens utomhus

Ingos kycklingkampanj för Burger King vinner guld – igen

Ingos kycklingkampanj för Burger King vinner guld – igen

Ingos kampanj "Chicken or Chickens" som lanserar Burger Kings växtbaserade kycklingburgare är långt ifrån det numera vanliga marknadsföringsgreppet "ät för ett grönt klimat". Det gick hem hos juryn – som belönade Ingo med guld.

Publicerad: 27 September 2019, 08:03


Innehåll

Chicken or chickens

Kund: Burger King

Byrå: Ingo

Burger King har släppt sin växtbaserade kycklingburgare Rebel Chicken King, mer eller mindre en kopia på deras klassiska Chicken King. Det leker Ingo med i en utomhuskampanj där mottagaren får två alternativ – ett för dig som gillar kyckling som protein och ett för dig som gillar kycklingar i allmänhet och vill att de ska leva vidare.

Ingo fick i uppdrag att marknadsföra Rebel Chicken King på ett sätt som kändes ärligt och rätt itonalitet för Burger King. De vill inte gå in i samma sfär som "ät för ett grönt klimat"-marknadsföringen som många av konkurrenterna gör.

– Det är ett fantastiskt gäng därborta på BK som leds av Iwo Zakowski och i slutänden av Fernando Machado. Vi kämpar hårt tillsammans så det är roligt när det ger resultat. Är extra roligt när deras produkter överlevererar som Rebel gör i det här fallet, den slår ju lätt motsvarigheten från både Max och McDonalds, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo, till Resumé.

Johan Bello, creative director, Acne
Smart och ärlig annons som utmanar hur man på ett kreativt sätt kan göra en produktbild på ett relevant och roligt sätt

Rebecka Osvald, copywriter, frilans
En helt briljant copy som ju gör hela jobbet. Älskar att den bara lägger fram två alternativ utan att lägga någon som helst värdering i det.

Simon Lublin, copywriter, Åkestam Holst
Hatten av för Ingo som lyckas göra en kampanj som går hem hos både folk som gillar djur, folk som gillar att äta djur, och månadens-jury.

Ingo: Magnus Ivansson, Max Hultberg, Simon Stefansson, Mia Melani, Rickard Allstrin, Åsa Eriksson, Karolina Fellenius, Björn Ståhl. Burger King: Iwo Zakowski, Daniel Schröder, Maria Oddbjörn, Julia Andersson.

Ölavtalet

Kund: Norrlands Guld / Spendrups

Byrå: Åkestam Holst NOA

I ett försök att stävja den rådande avbokningskulturen lanserade Norrlands Guld tillsammans med Åkestam Holst världens första avtalstjänst, för öl. På ölavtalet.se kunde du skapa ett eget förslag genom att föreslå tid, plats och vän – och sedan skicka till hen. När båda sedan signat med BankID så blev träffen juridiskt bindande. För att lansera Ölavtalet gjordes en integrerad kampanj, där utomhus var en viktig del för att nå ut snabbt och brett till det så kallade folket.

Johan Bello, creative director, Acne
Genomarbetad och roligt koncept som passar Norrlands perfekt.

Rebecka Osvald, copywriter, frilans
Det är lite för plojigt för min smak. Även om ölreklam och särskilt Norrlands Guld kan vara rätt plojig så skulle jag känna att jag gått på ett reklamjippo om jag signade upp för detta. Fast det kanske funkar svinbra, vad vet jag.

Åkestam Holst: Joakim Khoury, Martin Noreby, Daniel Vaccino, Fredrik Burman, Bella Lagerquist. Bkry/NOA: Anna Forsberg. Norrlands Guld/Spendrups: Charlotte Liljewall, Henrik Åström.

En klassiker. Med bacon.

Kund: McDonald's

Byrå: Nord DDB

McDonald's lanserade Big Mac Bacon. Ja, en klassiker man lagt bacon på. För att marknadsföra nyheten gjorde McDonald's tillsammans med Nord DDB ett "samarbete "med tre världskända konstnärer, där man modifierade deras klassiska verk och la bacon på dem. Leonardo da Vincis "Mona Lisa" fick en skiva varsamt vilandes på axeln. I Grant Woods "American Gothic" spettades det på högaffeln. Och i Vincent van Goghs självporträtt hängdes det rökta och rimmade fläsket elegant från halslinningen.

Johan Bello, creative director, Acne
Visuellt stark med en rolig enkel twist som får en att haja till.

Rebecka Osvald, copywriter, frilans
Enkel, rolig och fin. Sådan utomhusreklam som peppar upp området runt omkring.

Simon Lublin, copywriter, Åkestam Holst
Rolig och enkel utomhus! För subtilt, tyckte vissa. Perfekt subtilt, tycker jag.

Nord DDB Stockholm: Petter Dixelius, Svante Pårup, Anton Bolin, Joel Ekstrand, Johanna Björnfot, Sebastian Reinbring, Ylva Höckerlind, Christian Björnerhag, Anna Lisspers, Erik Woxberg, Andreas Dahlqvist.

Läs även

Krönika utomhus: Jörgen Berglund: Är det utomhus bara för att det är utomhus?

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.