Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens utomhus

Månadens Utomhus, Mars-April 2017

Månadens Utomhus, Mars-April 2017

ANR BBDO tar storseger i Månadens Utomhus med Ajax-kuppen. Tvåa kommer DDB Stockholm med Delicato och trea Brindfors för BMW Sverige. Julia Lundin

Publicerad: 30 Maj 2017, 06:59


Innehåll

"Rent kakel"

Kund: Ajax

Byrå: ANR BBDO

Under våren inledde Clear Channel det omfattande arbetet med att byta ut alla reklamskyltar i Stockholms tunnelbana. Bakom skyltarna, som hade suttit uppe sen 60-talet, gömde sig inte helt oväntat en del smuts.

Gisela Andersson, art director på kommunikationsbyrån ANR BBDO, stod och stirrade på spektaklet en morgon på väg till jobbet.

– Jag tänkte ”fan, det här borde man ju göra något av”, berättar hon.

Hon satte ihop en idépresentation bara en stund senare som hon mejlade ut till alla projektledare och bad om hjälp. Och på den vägen är det.

– Tre veckor senare stod vi klockan fem en söndag nere i Sankt Eriksplans tunnelbana och städade.

Att de valde just Sankt Eriksplan har sina anledningar.

– Vitt kakel, som man normalt brukar se i Ajax reklamfilmer. Clear Channel hade ännu inte hunnit tvätta bort smutsen här och dessutom är det mycket människor i omlopp.

Hur reagerade Ajax på idén?
– De blev nog lite förvånade av att höra från oss, vi jobbar ju normalt inte ihop. Men de förstod direkt det roliga i idén och kunde som tur var agera snabbt.

Hur länge fick den här kampanjen vara kvar på väggen?
– Dealen var en vecka, men den blev kvar i två. Så dem måste ha gillat kampanjen?

Hur var responsen från branschen och svenska folket?
– Kampanjen fick mycket uppmärksamhet i relation till sin lilla skala. Det var roligt att se Instagram-flödet fyllas med bilder på enheten samma morgon den kom upp. Det är inte alltid man får ett så bra engagemang på ”vanliga utomhusenheter”. Vi har också fått fin respons av kollegor och kompisar i branschen. Men framför allt är det kul att Ajax är glada över vårt samarbete.

Stämmer det att ni gick till ett annat rengöringsbolag och pitchade idén först?
– Såhär, vi hade en dryg vecka på oss sälja in idén till en rengöringsmedel-kund, utan att ha en rengöringsmedel-kund. Ajax kunde agera snabbt och vi är superglada över att ha fått gjort den här kampanjen tillsammans med dem, säger Gisela Andersson.

Patrik Reuterskiöld, Brindfors
Fint hantverk, fint utförd och en relevant och smart placering dock är ju själva idén gjord tusen gånger förr för rengöringsmedel. Den var inte med på min topplista.

Fanny Svensson, Volontaire
Det har varit mycket debatt om hur ny idén är, men oavsett vad man tycker om det tror jag att alla kan vara överens om att det är en väldigt fin och väl genomförd utomhusenhet.

Christina Knight, UKnight
Snyggt städat, Ajax! Reversed graffiti är måhända ingen ny teknik, men lösningen är verkligen relevant, smart och klockren för att demonstrera en produkt som gör rent just på kakel. Byrån och kunden måste dessutom ha agerat snabbt för att hinna göra mästerverket - innan tåget kom - och innan smutsen togs bort och ersattes av nya reklamskyltar! Hatten av för bra idé, snabbt agerande, relevans i kanalval och snyggt utfört hantverk!

Lina Brunzell, Garbergs Malmö
Vi kan prata i oändlighet om hur vissa idéer redan är gjorda eller att man sett nått liknande tidigare. Allt är ju gjort. Typ iallafall. För mig hade den här idén sån jäkla genialisk tajming, placering och finish. Grattis till Ajax som köpte idén. Och arbetsgruppen som drev igenom den. Helt klart bäst den här omgången! Hurra!

Lisa Borg, Beckmans
Helt klart min favorit den här omgången. Briljant sätt att utnyttja platsen, och fint utförande.

Gisela Andersson art director, Magnus Norman och Maria Fager account directors, Giustina Guariglia account manager

"Säg javisst!"

Kund: Delicato

Byrå: DDB Stockholm

Hur tolkar man den nya Delicacaobollen som är lite mera premium-lyx med mörk belgisk choklad? Genom lyxkommunikation såklart. Se filmen här.

Hur tolkar man den nya Delicacaobollen som är lite mera premium-lyx med mörk belgisk choklad? Genom lyxkommunikation såklart. Se filmen här https://www.youtube.com/watch?v=j-x82_esdkA

Patrik Reuterskiöld, Brindfors
Väldigt befriande i sin knasighet och en extra stor eloge till kunden som vågade gegga ner sin produkt.

Fanny Svensson, Volontaire
Jag är nästan mest imponerad av kunden som vågar visa sin nya premiumprodukt på det här sättet. Knäppt och roligt!

Christina Knight, UKnight
Hamnade inte bland mina favoriter. Tokrolig, men en långsökt idé som inte gör mig ett dugg sugen på den nya, lyxiga bollen...

Lina Brunzell, Garbergs Malmö
Lite knäpp och härlig. Blir jag sugen på chokladboll? Nej! Funkar den? Ja, jag tror faktiskt det. Ska bli kul att se vad som kommer härnäst. Inga håriga fötter helst! Gahh!

Lisa Borg, Beckmans
Det är ju kul att någon försöker göra något "roligt", men jag blir verkligen inte sugen på att käka en Delicacaoboll när jag ser det här.

Sofia Björkman business director, Susanna Hillborg produktionsledare, Daniel Mencák art director, Frida Siversen Ljung copywriter, Christian Björnerhag original

"BMW by Night - inte så bländande reklam"

Kund: BMW Sverige

Byrå: Brindfors

Blir du bländad när du kör i mörker tar det lång tid att återfå fullt mörkerseende. För att få människor att upptäcka BMW 5-serien gjorde Brindfors världens första automatiskt avbländande utomhustavla – den inte så bländande utomhustavlan.

Fanny Svensson, Volontaire
Jag gillar både den avbländande funktionen och demonstrationen av den. Uppfriskande bilreklam!

Christina Knight, Uknight
Eftersom bländande ljus är bland det värsta jag vet i trafiken, uppskattar jag både BMW:s funktion och reklamen som demonstrerar den på ett intresseväckande sätt. Såg den aldrig live själv (joggar antagligen för sällan i Humlan kvällstid, eller typ aldrig...) och känner mig möjligen osäker på räckvidd och upplevd effekt/mottagarens upplevelse, men absolut ett kul sätt att använda utomhusmediet på för en produktdemo.

Linda Brunzell, Garbergs Malmö
Är otroligt ointresserad av bilar och inte minst "fräcka" funktioner. Om vi lägger mitt ointresse åt sidan så har tavlan smarta tekniska lösningar, men räcker det?  Nej inte för mig tyvärr. Lite för många frågetecken för min smak. Sorry!

Annica Smith projektledare, Henrik Almqvist och Patrik Reuterskiöld art directors, Henning Wijkmark och Per Sundin copywriters, Jörgen Severin och Claes Andersson grafiska formgivare, Cecilia von Uexkull produktionsledare, Mikaela Kaskal produktionsledare.

Produktionsbolag: Concha Films, Manuel Concha. Havelle, Tobbe Christell.

"Med smutsen som mediekanal"

Så möttes vi igen, vår kompetenta utomhus-jury. Denna gång på min hemmaplan DDB och över en fräsch vegetarisk buffé som jag beställt för att framstå som kontemporär och o-gubbig.

Omgången i stort tyckte jag personligen var snäppet sämre än förra, men ändå med en handfull vältänkta och kompetent utförda alster. Mest diskussioner orsakade vinnaren Ajax, som tagit tillfället i akt när skyltarna i t-banan byttes för att genomföra en tvätt-kupp med smutsen som mediekanal. Mäkta smart och nyskapande tyckte vissa, gjort flera gånger förr tyckte andra. Diskussionerna fick dock uppenbarligen kritikerna att tänka om eftersom kampanjen stod som överlägsen segrare när poängen räknats samman. För egen del anser jag att man visserligen sett liknande idéer förr, men att sammanhanget med rentvättat kakel och det välgjorda utförandet fick mig att plocka fram de höga poängen. Det är dessutom alltid kul med idéer som delas och sprids, något som särskilt inte hör till vanligheterna när det kommer till diskmedelsreklam.

I övrigt bjöds vi på en blandad meny bestående av Delicatos egendomliga vigselring gjord av den nya Delicacao-bollen på en silverplats, samt BMW:s avbländande utomhustavla som erövrade bronsmedaljen.

Sammanfattningsvis en omgång med många intressanta tolkningar av utomhusmediet, men där de verkligt golvande idéerna kanske saknades. Något som dock kanske inte är hela världen när sommaren är i antågande och man kan cykla till jobbet i enbart blus och sandaler.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.