Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens utomhus

Månadens Utomhus, September-November 2017

Månadens Utomhus, September-November 2017

Volt vinner överlägset årets sista omgång av Månadens utomhus med Försvarsmaktens femserie "Vi låter Sverige vara ifred".

Publicerad: 19 december 2017, 09:13


Innehåll

Vi låter Sverige vara ifred

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Försvarsmaktens femserie visar deras vardag parallellt med övriga landets, för att visa hur och var de jobbar och framför allt varför de gör det.

– Kampanjen ska tydliggöra vad vi gör varje dag för att säkra fred och frihet i Sverige, som ytterst handlar om att våra liv ska kunna fortsätta som vanligt. Vi hoppas att folk känner just det, att Försvarsmakten inte sitter och väntar på att det blir krig, utan hela tiden aktivt jobbar för att det inte ska bli det, säger Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten.

Era femserier är ju lite speciella i och med att en av bilderna bryter av mönstret. Hur kom ni fram till det?
– I den här kampanjen ville Försvarsmakten komma närmare och visa mer av sin verksamhet än tidigare. Femserierna var en perfekt yta att visa hur Försvarsmaktens vardag pågår parallellt med vår egen. Samma sak gjorde vi i film, säger Johan Landeström, projektledare på Försvarsmakten.

Hur bestämdes motiven?
– I både film och utomhus ville vi visa ögonblick från helt vanliga liv från hela Sverige – så tanken med bilderna var att de skulle kunna vara tagna var som helst i landet, säger Petter Nylind, copywriter på Volt.

Vad har ni fått för respons på konceptet?
– Generellt väldigt positiv, det gäller särskilt kvinnor! Det har kommit många fina ord. Dessutom har den tagits emot väl internt, vilket känns extra kul, säger Robert Forss.

"Den här charmoffensiven måste vara försvarets mest framgångsrika offensiv någonsin", skrev nån på Reddit. Du är ju synnerligen partiska i frågan men håller du med om detta?
– Absolut! Vi är ju väldigt nöjda med kampanjen, tycker alla delar är starka var för sig och blir jäkligt starka ihop. Budskapet i sig är ju dock mer allvarsamt än så, det handlar inte om att charma utan snarare att få en ökad förståelse för Försvarsmaktens roll i ett nutida samhälle, säger Johan Landeström.

Vad blir Volts nästa steg för Försvarsmakten?
– Vi får snart en brief för en kampanj i vår. Vad den innehåller har vi faktiskt ingen aning om än. Men på byrån jobbas det många olika projekt för Försvarsmakten. De första kommer redan att synas i januari, säger Jörgen Berglund, art director på Volt.

null

Jörgen Berglund och Johanna Johansson art directors, Petter Nylind och Daniel Jakobsson copywriters, Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Cornelia Wangel och Erica Knutsson Thelin planners, Åsa Stjärnquist originalare, Björn Terring (cameralink) fotograf, Lotta Lövgren (cameralink) producent.

Ett växande budskap

Kund: Hållbara Hav

Byrå: King

Hållbara Hav jobbar för ett friskare Östersjön som varje år drabbas av massiv algblomning. King och Hållbara Hav fyllde en utomhustavla framför Riksdagen med vatten från Östersjön. Under 11 dagar började vattnet, precis som Östersjön, drabbas av algblomning. Nu kunde människor i stan se vad som sker ute till havs.

Jörgen Berglund, art director, Volt: Snygg och enkel idé. Såklart inte lika enkel att genomföra och få på plats, så bra jobbat arbetsgruppen (läs prod.ledaren). Just platsen utanför riksdagen känns också relevant för den här "one-shoten". Det enda lilla minuset enligt mig (som reklamare) är att jag klumpar ihop den med tidigare vi-sänker-ner-en-utomhustavla-i-vatten-tricket och (som människa) jo jag vet dvs inget nytt under solen *rycker på axlarna* och går vidare...

Frank Hollingworth cd, Christoffer Dymling copywriter, Emelie Jinhee Johnsson och Axel Lokrantz Månson art director, Sunit Mehrotra account supervisor, Peter Preisler account director, Lena Ivarsson account manager, Bo Svefors advertiser's supervisor, Lena Kautsky (Stockholms Universitet) professor emeritus, Post Sthlm pr, Carl August Savgård filmproduktion, David Jurio webbproduktion/kampanjsite, Havelle Tobbe Christell och JC Decaux utomhustavla.

Hitta din grej

Kund: Elgiganten

Byrå: Nord DDB

Elgiganten har över 20 000 produkter i sitt sortiment. Produkter, som ju kan möjliggöra för alla sorters intressen, livsstilar och passioner. Här vill de hylla dem som blåser på med sin grej. Och insprirera konsumenterna att hitta sin.

Jörgen Berglund, art director, Volt: I en bransch som bara gör utbud. Som bara visar stora bilder på produkter och priser. Alltid. Hela tiden. Är det skönt med utbud som inte visar någon produkt alls. Vi fattar ändå. Snygga bilder och härliga människor. Jag hoppas Elgiganten fattar att dom hittat sin grej och kör vidare på det här spåret.

Frida Siversen Ljung copywriter, Daniel Mencàk art director, Fredrik Simonsson cd, Katarina Bäcklund account manager, Emanuel Lantz account director, Eddie Wernholm graphic designer, Marie Persson graphic designer, Stella Breiman art buyer, Maja Brand fotograf.

Fanny Svensson: Ni måste få oss att trilla av stolen

Då var ett år av utomhusreklam slut och sista omgången vann Volt och Försvarsmakten ganska överlägset. Trots många bidrag med bra kvalitet gjorde den höga nivån på hantverket, känslan i bilderna och den tydliga idén med placeringarna att Försvarsmakten stack ut lite extra. Inga konstigheter.

Men, i och med att det här var årets sista omgång tänker jag att vi kan titta på hur året som helhet sett ut.

Första omgången vann DDB och McDonalds för Skamligt gott, ett Skam-inspirerat bidrag med rubriken Kroppen din trenger potet. McDonalds har även senare dykt upp med olika realtidskommentarer på populärkultur. Alltid väldigt roligt!

Omgång två vann ANR BBDO och Ajax för Rent kakel. Det fanns mycket oenigheter om huruvida idén var ny eller inte, men det var ändå årets mest självklara vinnare.

Omgång tre vann Åkestam Holst och Apoteket för Köp och Kom. Inte trots, utan tack vare sin enkelhet. Kort och gott rolig och bra reklam.

Och sista omgången vann Volt och Försvarsmakten för Vi låter Sverige vara ifred. Här pratades det som sagt om gott hantverk, fantastiska bilder och dessutom en kreativ twist i placeringarna.

Tittar man på samtliga vinnare har de stor spridning i typ av idé och anledning till vinst men de digitala lösningarna lyser med sin frånvaro. Personligen tycker jag mig se att många av de digitala lösningarna som varit med saknat en tydlig idé utöver idén om tekniken. När live-stream, mörkerkameror och väderdata blir vardagsmat är vi tillbaka där vi började. Vi kräver en grundidé som får oss att trilla av stolen. Eller för all del, en digital innovation som vi aldrig sett förut.

Tack för ett fint år! Det ska bli spännande att se vad som händer 2018.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.