Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens utomhus

Max episka kycklinglansering vinner Månadens utomhus

Max episka kycklinglansering vinner Månadens utomhus

I ”Svensk kyckling som du aldrig sett den förut” utgjorde reklambyrån Åkestam Holst och mediebyrån Hear en samspelad orkester. Det belönar dem med en vinst i Månadens utomhus.

Publicerad: 14 oktober 2022, 08:49

Ämnen i artikeln:

NyheterÅkestam HolstMaxOktoUNHCR7-Eleven

Innehåll

 

01. ”Svensk kyckling som du aldrig sett den förut”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Max hamburgare

Relationen mellan reklambyrå och mediebyrå är inte alltid den bästa och i säkra rum muttras det en del från båda sidor. När Max slog på stort och lanserade sina nya menyer var det själva medieplaceringen som var idén. Runtom i Stockholm placerades stora vepor med de nya hamburgarna och alldeles intill kunde man på lite mindre ytor se hur åskådare blickade upp mot dem med sug i blicken. Den idén imponerade på juryn och Åkestam Holst ”Svensk kyckling som du aldrig sett den förut” vinner därmed sommaromgången i utomhuskategorin.

Kreatörerna bakom kampanjen, copywritern Petter Nylind och art directorn Hugo Wallmo, berättar att idén egentligen föddes för film. I den rörliga delen av kampanjen avbryts dejter, kemilektioner, byggarbeten och fönstertvätt för att karaktärerna blir så impade av reklamen för Max nya hamburgare. Meta så det förslår.

– Därifrån fick vi jobba baklänges och göra ut de grejer som syntes i filmen, på riktigt. Där någonstans föddes idén om att även ge de riktiga utomhusarna samma reaktioner ute på stan som de får i filmen, med hjälp av digitala ytor i närheten av de allra största formaten. Lite rörigt, lite meta. Men det blev stort och kul! berättar duon.

Relationen mellan kreativ byrå och mediebyrå är som vi inledningsvis konstaterade inte alltid den smidigaste. I juryrummet pratades det om att idén skulle sågats som omöjlig av de flesta mediebyråer. Max mediebyrå Hear antog utmaningen.

Hur har ni blivit så bra kompisar med Hear?

Haha, vi tänkte nog hela tiden att detta måste ju vara ett drömuppdrag för Hear. Hela vår kampanj blev ju mer eller mindre en showreel i effekten av riktigt bra mediaplaceringar. Sen var just detta mer krävande än vad vi först trodde, just för att det är en mix av så många olika ytor. Det finns ju tyvärr inte en samlad Excel-fil som visar hur alla utomhusbolagens ytor samspelar med varandra, där blev det mycket handpåläggning. Så om vi inte var bästisar förut så är vi det nu.

Än så länge har det inte gjorts några mätningar på huruvida allmänheten uppfattat samspelet mellan ytorna. Däremot menar Petter Nylind och Hugo Wallmo att kampanjen och lanseringen gått ”extremt bra”.

– Att kycklingen är god har kanske något med det att göra, men vi är rätt säkra på att det till övervägande del är just samspelet mellan veporna och DOOH:s som ligger bakom försäljningssuccén. 

Vinsten är Åkestam Holsts andra på årets tre utomhusomgångar. Den innebär också att de tar klivet upp på andraplats i Byråtoppen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp MAX Burgers:

Maria Ziv – Chief Marketing Officer

Alexandra Larsson – Projektledare Inhouse

Conny Fast – Head of Inhouse

Linus Blom – Head of Brand Strategy & Planning

Cecilia Taipale – Head of Media & Digital Marketing

Marita Wengelin ¬– Head of Communications

Erik Filén – PR-specialist

Lovisa Haeger – PR-specialist

Arbetsgrupp Åkestam Holst NoA:

Hugo Wallmo – Art Director

Petter Nylind – Copywriter

Jessica Morales – Projektledare

Jesper Månsson – Produktionsledare

Leila Widgren – Producent

Stina Hansson – Strateg

Pellen Wegler - Motion Designer BKRY

Mediebyrå: Hear

Jochum Forsell, Client Lead

Nicklas Grundström, OOH Specialist

Kristine Evenbom, Digital Lead

Så tyckte juryn:

”Grattis till första plats! Ni har hittat ett nytt sätt att använda utomhusmediet på. Lite som en ordlek i bild som väcker nyfikenhet hos den som har ögonen lite extra öppna när den rör sig på stan. Kul, snyggt och nytänkande!”

Nayeli Kremb, creative director, Perfect Fools

------

”Kreativt exempel på hur man kan använda tavlornas placering. Ur den aspekten är både det visuella och copyns lite dubbla budskap med glimt i ögat skönt gjort!”

Kajsa Öijerholm, copywriter, Polisens nationella kommunikationsavdelning

------

Medverkade vid mötet gjorde även Markus Bjurman (BBDO Nordics), Patricia Miodek (Futurniture), Ellen Syrjala (The&Partnership), Jon Rönström (Bloomy Ideas), Jakob Eriksson (Animal) och Andreas Karlsson (Åkestam Holst).

02. ”Inte levererat”

Byrå: Okto
Kund: UNHCR

Rysslands invasionskrig mot Ukraina har resulterat i omätbart mänskligt lidande. Utöver de som dött av de ryska bomberna har miljontals ukrainare tvingats på flykt, både i och utanför landet. Många av flyktingar är kvinnor och barn, då en stor del av landets män är upptagna i striderna. En viktig del i att familjerna ska känna någon form av hopp är kontakten med de som är kvar och strider. Den livlinan står i centrum för UNHCR och Oktos kampanj ”Inte levererat”. För de flesta betyder ”Inte levererat” i en sms-konversation att mottagaren har dålig täckning, men för familjer på flykt kan det snarare innebära att det värsta inträffat. Kampanjen hyllades för sin enkelhet och förmåga att snabbt framkalla en känsla, det som precis all reklam strävar efter. Betydligt färre lyckas.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

OKTO

Copywriter - Emma Kirsch

Art Director - Ellinor Ekström

Designer - Mikaela Källgren

Creative Director - Nick Christiansen

Projektledare - Astrid Wassén

Kundansvarig - Emanuel Lantz

Strateg - Sebastian Elmblad

Slutet är nära

Regissör - Mats Udd

Exekutiv producent - Alexandros Bakos

Produktionsledare - Ciaradh Julin Kavanagh

DOP - Sara Dehlin

FAD - Marcus Camp

Post - Slutet Takeout

Offline - Anton Skott

Grade - Jonatan Qvist

Ljud - Christian Baringe

Sverige för UNHCR

Kommunikationschef - Ulrika Nilsdotter-Brühl

Chef privatmarknad - Jenny Weville

Projektledare och PR-ansvarig - Ulrika Belin

Projektledare insamling - Erik Hjalmarsson

Innehållsansvarig - Robin Alvarsson

Musik

Tousin ”Tusse” Chiza - Brevet från Lillan

Så tyckte juryn:

”Enkel, snabb, gripande. Ni har lyckats skapa en helt ny association till nånting man har sett hundra gånger förr. En smart idé som med enkla medel väcker starka känslor. Bra jobbat!”

Nayeli Kremb, creative director, Perfect Fools

------

”I all sin enkelhet så emotionellt gripande. Snabb och tydlig kommunikation med relevant koppling till avsändaren. Starkt jobbat!”

Kajsa Öijerholm, copywriter, Polisens nationella kommunikationsavdelning

------

”I sin enkelhet får annonsen mig att tänka efter och känna starkt. Man har verkligen lyckats skapa igenkänning i det där lilla röda utropstecknet. Det enda man vill är trycka på ”send again” och att det där meddelandet ska levereras.”

Ellen Syrjala, art director, The&Partnership

------

Medverkade vid mötet gjorde även Markus Bjurman (BBDO Nordics), Patricia Miodek (Futurniture), Jon Rönström (Bloomy Ideas), Jakob Eriksson (Animal) och Andreas Karlsson (Åkestam Holst).

 

03. ”Hämt extra”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: 7-Eleven

Att leverera en kampanj som berättar att 7-Eleven numera serverar lunch är inte det mest aptitretande uppdraget. Det hindrade inte Åkestam Holst att leverera en kampanj med betydligt högre kreativ höjd än vad man kunnat tro, givet förutsättningarna. I ”Hämt extra” har de, med tidningens tillåtelse, snott det grafiska manéret från skvallertidningarnas skvallertidning – Hänt extra. 

Det är grälla färger, lågupplösta bilder och lika dumma som underhållande splashar. Vad sägs om ”Nära källa avslöjar: ”Han gillar när det smakar lite starkt””, ”Trodde inte att han skulle bli mätt... Blev matlåda över!” och ”Sanningen om moset – gjort på äkta potatis!”. I stället för de kändisar som vanligtvis befolkar Hänt extras sidor är det microinfluerarna tillika paret Tina Misaghi och Alexander Urombi som paparazzi-fotograferas. Rätt look för att spela rollen, men inte tillräckligt kända för att ta över hela idén som Åkestam Holst beskriver det. 

Bild 1/2  

Arbetsgrupp

Åkestam Holst

Linda Bryttmar, Produktionsledare

Frida Norén, Strateg

Annika Åhlund, Projektledare

Magnus Jacobsson, ECD

Joakim Khoury, Creative director

Noah Bramme, Kreatör

Andreas Karlsson, Kreatör

Sara Bellafesta, Designer

Ville Askelöf, Motion designer

7-Eleven (Reitan Convenience)

Lennart Schultz, marknadschef

Charlotte Svanström, kampanjansvarig

Produktionsbolag: XO Studios

Så tyckte juryn:

”Skrattade högt när jag såg denna första gången. Raffinerat hantverk som både lyckats fånga Hämt extra och 7-Elevens essens. Både form och copy känns nytt och uppfriskande och ändå så välbekant. Väldigt underhållande! Tack för detta bidrag!”

Nayeli Kremb, creative director, Perfect Fools

------

”Underhållande och utstickande. Väl genomfört, ner på detaljnivå. En av mina favoriter i månadens utomhus.”

Kajsa Öijerholm, copywriter, Polisens nationella kommunikationsavdelning

------

”Reklamen når oss ”busy city workers” på ett kreativt sätt och smälter samtidigt mycket bra in i stadsbilden. Det som förstås hämtar hem denna kampanj är hantverket, där man lyckats kopiera ”skvallerblaska”-världen rakt av med trovärdighet, samtidigt som 7-Elevens igenkänning är hög. En uppiggande take på något så vardagligt som ens take-away lunch!”

Ellen Syrjala, art director, The&Partnership

------

Medverkade vid mötet gjorde även Markus Bjurman (BBDO Nordics), Patricia Miodek (Futurniture), Jon Rönström (Bloomy Ideas), Jakob Eriksson (Animal) och Andreas Karlsson (Åkestam Holst).

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev