Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens utomhus

SJ:s hållbarhetskampanj ger guld till Forsman & Bodenfors

SJ:s hållbarhetskampanj ger guld till Forsman & Bodenfors

Med emojis som språk lyfter Forsman & Bodenfors för SJ:s räkning fram tågets klimatfördelar gentemot flyget. Greppet vann utomhusjuryns hjärtan och gav F&B första platsen i årets första Månadens utomhus.

Publicerad: 13 Februari 2020, 14:01

Ämnen i artikeln:

SJÅkestam HolstVingForsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors ”40.000 tåg” för SJ.

Innehåll

01. 40.000 tåg

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: SJ

De flesta vet att tåget är bättre för klimatet än flyget. Men få vet hur extremt mycket bättre tåget är. Faktum är att en enda flygresa mellan Stockholm och Göteborg släpper ut lika mycket koldioxid som 40.000 tågresor på samma sträcka. Det ville SJ berätta. För att nå ut gränslöst använde Forsman & Bodenfors världsspråket emoji. Man såg också till att finnas på rätt plats för budskapet och skickade en liten hälsning till alla resenärer på väg till Arlanda.

– Vi hade själva svårt att greppa den enorma mängden tågresor man kan göra mellan Sthlm - Gbg innan man släppt ut lika mycket CO2 som en flygresa på samma sträcka. Samtidigt levde vi med övertygelsen om att människor i dag är medvetna om att tåget är bättre än flyget, men att få vet hur otroligt mycket bättre tåget är. Med den här siffran blev det oerhört tydligt och vi ville därför gestalta den på ett sätt som var omöjligt att värja sig emot, säger Elin Johansson, art director på Forsman & Bodenfors. 

– Emojis är ett universellt språk som alla kan förstå sig på. Vi ville göra faktan tillgänglig – emojis hjälpte oss med det. Dessutom kändes det uppfriskande att beröra ett viktigt ämne med en mer lättsam approach. När alla andra företag i panik försöker ställa om för en mer hållbar framtid är SJ redan där. Det gav oss en unik möjlighet att komma med goda nyheter i en tid fylld av klimatoro, fortsätter hon. 

Kampanjen går ju i flera medieslag – hur kom ni fram till hur den skulle tas ut i just utomhus?
– Vi ville hitta sätt där folk inte bara fick veta att en flygresa släpper ut lika mycket koldioxid som 40.000 tågresor, utan verkligen kunde se och uppleva hur mycket 40.000 tågresor är. Därför letade vi efter platser där mycket folk passerade och där vi kunde visa upp 40.000 tåg på ett sätt som drabbade folk fysiskt. 

Arbetsgrupp:
Account Supervisor: Ann Spennare
Account Executive: Åsa Pedersen & Ewa Edlund                
Art Director: Elin Johansson & Staffan Lamm
Copywriter: Fredrik Jansson & Jonas Enghage
Designer: Martin Joelsson  & Christian Sundén
Planning strategist: Maria Hallenborg
PR strategist: Robert Johnsson
Originalbyrå: F&B Factory

Så tyckte juryn: 

Rebecka Gustafson, planner, Volt
”Data och procentsatser i all ära, men ibland behöver man SE skillnaden för att förstå. Här lyckas man med enkla men skrymmande medel få fram skillnaden, och budskapet är tydligt. 40 000 tågresor är helt klart mer än 4 elefanter, eller förlåt, en flygresa”.

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Tydligt budskap med smart visualisering som väcker nyfikenhet och gör det smärtsamt uppenbart med de miljömässiga skillnaderna mellan tåg och flyg. Gillade speciellt enheten där storheten i statistiken faktiskt tvingade hela annonsen att klättra utanför själva skylt-formatet”.

Mårten Hedbom, art director, frilans
”Smart att kommunicera denna chockerande siffra i dessa tider. Övertygad om att det startat många samtal runt om i landet”. 

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Annonsen är en till synes enkel idé men fungerar som en effektiv ögonöppnare”.

Fabian Lakander, art director, Perfect Fools
”Kampanjen lyckas göra något tråkigt till något intressant. Det är väl typ exakt det bra reklam ska göra?”

Amalia Pitsiava, copywriter, Saatchi & Saatchi
”Föredömligt snabb utomhustavla. Man fattar direkt. Dessutom trogen SJ's tonalitet, rak, koncis men ändå med glimten i ögat”.

Emelie Jinhee Johnsson, art director, frilans
”Den stora ytan gör att budskapet kommer levereras snabbt. (Till skillnad från Sj)”. 

Annika Frankel, art director, Creuna Malmö
”Logiska resonemang, siffror och statistik kan vara svåra att ta till sig. I det här fallet blir det lite lättare att snabbt förstå.”

02. Små saker gör stor skillnad

Byrå: Åkestam Holst NoA

Kund: Ving

En perfekt plats i solen är ingenting om inte den lilla svalkande drinken står på armslängds avstånd. Och vad är en mäktig infinitypool värd om inte handduken på solstolen är perfekt vikt? De här stortavlorna var en del i lanseringen av kampanjen ”Detaljerna gör skillnaden”. Syftet var att befästa bilden av Ving som den researrangör som ”håller högst kvalitet in i minsta detalj”. Detaljer som är skillnaden mellan en semester och en drömsemester.

Arbetsgrupp:
Ving
Åkestam Holst NoA
BKRY NoA

Så tyckte juryn: 

Rebecka Gustafson, planner, Volt
”En finn fem fel för vuxna, med chans att skapa lite längre viewing time än vanligt, dessutom med en subtil blinkning till det mänskliga i att (nästan) aldrig bli riktigt nöjd”.

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Snygg och lekfull exekvering som pockar på min uppmärksamhet med en egen tolkning på det klassiska finn-5-fel formatet. Nyfikenheten i mig måste så klart ta en närmre titt för att ”lösa” utmaningen och vips så har jag engagerat mig i dess kommunikation”.

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Ett finurligt sätt att få åskådaren att hitta den avgörande detaljen i förgrunden i stället för att göra det uppenbart”.

Fabian Lakander, art director, Perfect Fools
”Tonträffen känns helt rätt, Where’s Waldo-mekaniken för tunnelbanan likaså”.

Amalia Pitsiava, copywriter, Saatchi & Saatchi
”Vi har sett den förut men likförbannat letar man efter skillnaden. Klurigt, men inte unikt”.

Emelie Jinhee Johnsson, art director, frilans
”Den gamla klyschan 'att detaljerna gör skillnaden' fräschas upp med en kaxig ton från Ving, kul!”  

Annika Frankel, art director, Creuna Malmö
”Härliga bilder som man dröjer sig kvar vid. Vill hitta lösningen och drömmer en stund om ett liv där ens största problem är att välja drink”.

03. Sluta spegla dig

Byrå: POST Agency

Kund: Werlabs

Werlabs ägnar sig åt hälsokontroller via blodprov, en kategori som är relativt ny i Sverige. Därför var det primära målet med kampanjen att skapa uppmärksamhet för varumärket. Det sekundära målet var att etablera Werlabs som en ansvarstagande hälsoaktör som agerar som motvikt till årstidens hälsostress. Lösningen blev att använda fysiska speglar för att skapa interaktion, kombinerat med en copy som lockar till reflektion. På så sätt ville Werlabs med hjälp av POST Agency på ett positivt sätt uppmuntra svenskar att ta långsiktig, hållbar kontroll över sin hälsa.

Arbetsgrupp:
POST Agency:
Viktor Bolin, Creative Director/Copywriter
Henrik Haegermark, Account Director
Viktoria Löwkrantz, PR
Nicole Ostash, Art Director
Hugo Wittorf, Planner
Patrik Sundberg, Account Manager
Jacob Hamilton, Originalarna, Final Art
Werlabs:
Henrik Forsberg, CEO
Johan Carrick, Sales and Marketing Director
Leyla Larsson, Brand Manager
Bhu Kandola, Senior Product Designer

Så tyckte juryn: 

Rebecka Gustafson, planner, Volt
”En lösning där spegeleffekten så klart gör stor skillnad för stoppeffekten, men samtidigt lyckas man knyta ihop säcken och skapa relevans för varumärket”.

Niklas Karlsson, creative director, Another State
”Smart användning av spegelformatet som på ett relevant sätt tillåter interaktion mellan mottagare och avsändare samt adderar en dimension i budskapet om att vad man ser på en ytlig nivå, inte nödvändigtvis berättar hela sanningen”.

Mårten Hedbom, art director, frilans
”Bra att adressera vårt fokus på utsidan men spegelannonser har jag sett för många gånger förut för att bli kreativt inspirerad. Annars snyggt utförande”.

Isabel Sawtelle, grafisk formgivare, TBWA
”Att använda en spegel i en utomhusannons känns som enkla pluspoäng. Jag tycker att budskapet om att det är insidan som räknas är fint, men är inte helt såld på tonläget i ”Sluta spegla dig”.

Amalia Pitsiava, copywriter, Saatchi & Saatchi
”Spegel-effekten drar åt sig uppmärksamhet, men sen tappar dom mig. Man kan väl bry sig om sitt yttre lika mycket som sitt inre. Och varför denna pekpinne-ton?”

Emelie Jinhee Johnsson, art director, frilans
”Spegel spegel på väggen där, säg mig vem som trea i månadens är. Grundidén avspeglas väl men anser att tonträffen kunde varit mer säker”. 

Annika Frankel, art director, Creuna Malmö
”Smart att vända ut och in på mottagarens kroppsfixering. Samhällets engagemang för kroppen borde rimligen gälla insidan också. Skulle dock gärna tagit bort den uppläxande raden 'Sluta spegla dig'”.

Missa inte krönikan om Månadens utomhus

Johan Nerman: ”Att vara eller inte vara utomhus” 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.