Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens utomhus

Stora framgångar för Smålands näst största sjö – ”Discover the originals” vinner andra raka Månadens kampanj

Stora framgångar för Smålands näst största sjö – ”Discover the originals” vinner andra raka Månadens kampanj

Bolmen är både en sjö i nordvästra Småland och Ikeas storsäljande toalettborste. De flesta har bättre koll på den senare. Med avstamp i den insikten tog Forsman & Bodenfors och Visit Sweden fram ”Discover the originals”, en kampanj som nu vunnit både Månadens Idé och Månadens Utomhus.

Publicerad: 7 juni 2022, 12:41

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsVisit SwedenPressbyrånÅkestam HolstNyheter

Innehåll

 

01. ”Discover the originals”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Visit Sweden

När Sverige kommer på tal internationellt dröjer det inte länge innan Ikeas namn dyker upp. Billigt, platta paket och köttbullar. Det är ett av få svenska varumärken som kan refereras i alltifrån sitcoms till dejtingprogram.

Och så var det det här med de konstiga produktnamnen. Här på hemmaplan ter de sig relativt förklarliga – Ikea har helt enkelt döpt sina produkter efter till synes slumpmässiga svenska ord. En hel del av dem är dock döpta efter olika städer och platser. I många fall, som med den storsäljande toalettborsten Bolmen, har Ikea-produkten blivit långt mycket mer känd än platsen den är döpt efter. Internationellt har man ingen aning om vad orden eller platserna betyder.

Det är där idén till ”Discover the original”, som nu vinner sin andra Månadens kampanj, har sitt ursprung.

– Hur vi kom på idén är tyvärr en ganska ospännande historia. Vi hade en keynote med 20+ idéer, varav en (som var både ofärdig och halvdålig) hade en Ikea-koppling. Och så en dag när vi kollade igenom allt så tittade vi på ordet Ikea och bara: Just det – Ektorp är ju både en soffa och en plats. Och när vi insåg hur många Ikea-möbler det finns som är döpta efter magiska, svenska platser – och att få i världen känner till det – visste vi att vi hade nåt bra på gång. Ingen jättespännande historia som sagt, men ett bevis på att även halvdåliga tankar kan leda till nåt bra, berättade Marcus Hägglöf och Johanna Hofman-Bang, Forsman & Bodenfors-kreatörerna bakom kampanjen i samband med att ”Discover the originals” tog hem Idé-kategorin.

Läs juryordförande Patricia Miodeks krönika här! 

I juryrummet diskuterades hur man egentligen skulle se på kampanjen. Är det en utomhusare eller en helt pr-driven kampanj? Å ena sidan är det så mycket utomhus det bara blir, skylten står trots allt på plats vid sjön Bolmen väster om småländska Ljungby. Å andra sidan är det knappt någon som sett skylten. Inte helt ovanligt i en tid där en mängd kampanjer med små budgetar förlitar sig på pr-värdet. Efter en del bollande fram och tillbaka landade en någorlunda enig jury i att kampanjen otvetydigt tar avstamp i utomhuskylten och att det utan den inte hade funnits någon kampanj. Och då hade det inte blivit någon vinst i Månadens utomhus.

I och med segern så drygar Forsman & Bodenfors ut sin ledning i Månadens kampanj till 130 poäng. Kolla in hela Byråtoppen här!

 

Arbetsgrupp:

Visit Sweden:

Nils Persson, CMO
Nils Ekstrand, project manager

 

Forsman & Bodenfors:

Ann Spennare Bengtsson, account director

Johanna Bringefält, account executive

Johanna Hofman-Bang, art director

Marcus Hägglöf, copywriter

Elisabeth Christensson, writer

Håkan Larsson, designer

Alena Sucher, planner

Robert Johnsson, pr strategist

Magnus Kennhed, agency producer

 

B-Reel Films:

Torbjörn Martin, director

Artur Wolgers, assistant director + editor & online

Rikard Åström, executive producer

Hampus Gunnarsson, producer

Alex Thorstrand, props

Ljud: Ljudbyrån

Mediebyrå: Mindshare
Pr-byrå: Hill+Knowlton

Så tyckte juryn:

”Känns smart, snyggt och nytt. Fint genomfört. En idé jag gärna hade velat komma på själv.”

Kajsa Öijerholm, copywriter, Polisens nationella kommunikationsavdelning

------

”Det är alltid kul med sammanträffanden i reklam och det här är ett fint exempel på när det flyger. Älskar dessutom placeringen av utomhustavlan på sjön framför sjön.”

Eva Wallmark, art director, Åkestam Holst

------

”Det är en lysande idé att reclaima ortsnamn. Underbart. Samtidigt gör man lite reklam för IKEAs radikala idé att internationellt använda svenska orter och ord för att namnge sina produkter.”

Max Munck, kreatör, Bloomy Ideas

------

”Fantastiskt vad som kan hända när man mixar en toaborste med en svensk insjö. 'Discover the originals' förmedlar den genuina svenska folkhems-känslan på ett nytt och finurligt sätt. Och så placeringen av annonserna. Well played!”

Erik Lindqvist, creative director, Animal

------

”Klockren utomhustavla? Ja! En stark och tydlig idé, ett fint hantverk och sjukt kul. Grattis! Är avis. Vill att den ska vara min.

Patricia Miodek, art director, Futurniture

Medverkade vid mötet gjorde även Sofia Nordström (Nord DDB), Timo Orre (The&Partnership), Daniel Berg (Perfect Fools), Rasmus Tsardakas (BBDO Nordics)

02. ”Upplev skillnaden med glass!”

Bild 1/3  

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Pressbyrån

Alla som jobbar med visuell kommunikation har en dubbel relation till stockbilder. Stundtals en (billig) räddare i nöden, ofta något som kan sänka en hel kampanj. I ”Upplev skillnaden med glass!” är stockbilderna huvudspår snarare än sista utväg. Med inspiration från mindre kreativ tysk reklam, tänk kosttillskott och vitaminer, parodierade arbetsgruppen på Åkestam Holst hela genren med en rejäl dos värme. Tip-top, tyckte jurygruppen. 

Arbetsgrupp:

Åkestam Holst NoA:

Joakim Khoury - Creative Director

Lisa Voltaire - Kundansvarig

Ivan Trip - Art Director

Linus Bronge - Art Director

Bella Lagerqvist - Produktionsledare

BKRY:

Henrik Adenskog - Head of film, digital and content

Nisse Axman - Filmfotograf & klippning

Daniel Von Malmborg - Fotograf & retusch

Catharina Hamlund - Produktionsledare

Så tyckte juryn:

”Kul och knäppt glassgrepp som tydligt stack ut i månadens omgång. Även om parodin kanske mest känns igen och uppskattas av oss reklamare framgår budskapet tydligt.”

Kajsa Öijerholm, copywriter, Polisens nationella kommunikationsavdelning

------

”Varm ironi. Kall glass. En härlig kombo!”

Max Munck, kreatör, Bloomy Ideas

------

”Här har vi då glass i stora lass, ordagrant. Gamla slitna hälso-citat och stock-photo-vibb möter...Tip-Top och Magnum. Enkelt, tramsigt, härligt!”

Erik Lindqvist, creative director, Animal

------

”Reklam för reklamare? Kanske, men ack så kul! Ett fint hantverk och en tydlig idé som har tagits ut hela vägen.”

Patricia Miodek, art director, Futurniture

Medverkade vid mötet gjorde även Sofia Nordström (Nord DDB), Timo Orre (The&Partnership), Daniel Berg (Perfect Fools), Rasmus Tsardakas (BBDO Nordics).

 

03. ”Mindre och mindre”

Byrå: Volt
Kund: Fackförbundet ST

Varje år får myndigheterna sparkrav på omkring en miljard kronor. Tanken är att neddragningarna ska tvinga fram effektiviseringar och smartare sätt att jobba. Även om vissa rapporter pekar på att myndigheterna inte får särskilt mycket svårare att utföra sina uppdrag är fackförbundet ST kritiska mot modellen då de anser att den leder till ökad stress, lägre kvalitet och snävare ramar. I ”Mindre och mindre” har man tillsammans med Volt hittat en både visuell och textdriven lösning. Visuell på det vis att staplarna blir mindre och mindre, textdriven på så sätt att copyn på den minsta stapeln är helt uppåt väggarna. Slutsatsen att för mycket effektivisering leder till dåligt jobb blir inte så. 

 

 

Arbetsgrupp:

Volt:

Kristoffer Wernald – Copywriter

Molly Rennéus – Art Director

Lisa Petersson – Account Manager

Victor Forsberg – Account Manager

Jörn Arnell – Account Director

Toni Donnelly – Account Director

Åsa Stjärnquist – Final Art

Isabelle Friberg – Motion designer

Fackförbundet ST:

Jeanette Ramnitz Ekedahl – Biträdande enhetschef på enheten för kommunikation och påverkan

Susanna Warhammar – Projektledare marknadskommunikation

Julia Ohlin – Projektledare marknadskommunikation

Så tyckte juryn:

”Bäst utnyttjande av yta! Det här är ett perfekt exempel på hur budskapet förstärks och blir ännu tydligare genom att utnyttja tavlornas placering. Genialiskt enkelt.”

Kajsa Öijerholm, copywriter, Polisens nationella kommunikationsavdelning

------

”En idé med ett välkänt grepp men som funkar väldigt bra för att just påvisa hur usel effektiviseringshetsen är. Väl värd sin pallplats!”

Eva Wallmark, art director, Åkestam Holst

------

”En effektiv illustration av effektivitetshysterin. Sen funkar den kortaste versionen väldigt bra trots allt.”

Max Munck, kreatör, Bloomy Ideas

------

”Ett tydligt och rakt meddelande - less is less. Punkt. Att copyn inte går ihop sig mot slutet förvirrar och det är bra i min bok.”

Erik Lindqvist, creative director, Animal

------

”Yes! Ett bidrag med en finurlig idé som utnyttjat utomhusmediet. Lite av en ovanlighet i denna omgång.”

Patricia Miodek, art director, Futurniture

Medverkade vid mötet gjorde även Sofia Nordström (Nord DDB), Timo Orre (The&Partnership), Daniel Berg (Perfect Fools), Rasmus Tsardakas (BBDO Nordics)

 

 

 

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.