tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens utomhus

Torrt, tråkigt och händelselöst – Le Bureau och AMV vinner Månadens utomhus

Torrt, tråkigt och händelselöst – Le Bureau och AMV vinner Månadens utomhus

Med ett 20-tal lika platsanpassade som händelselösa utomhustavlor vinner Le Bureau 2022 års sista omgång av Månadens utomhus. ”Det enda som står ut är själva idén och det är så det ska vara.”

Publicerad: 12 januari 2023, 08:59

Ämnen i artikeln:

Le BureauÅkestam HolstArbetsmiljöverketPressbyrånNyheterMånadens Kampanj

Innehåll

 

01. ”Odramatiska berättelser”

Byrå: Le Bureau
Kund: Arbetsmiljöverket

Det ska hända något i reklam. Det är i alla fall grundtesen. Den regelboken har Le Bureau och Arbetsmiljöverket kastat ut. I ”Odramatiska berättelser” är poängen att det inte händer någonting alls, precis som myndighetens satsning ”Nollvisionen” syftar till. Konceptet lanserades förra året och nu tar den andra vågen, där fokus låg på utomhus, hem en storstilad seger i Månadens utomhus. 

I kampanjen tryckte Le Bureau och Arbetsmiljöverket upp ett 20-tal tavlor med olika copy för att berätta att här, precis intill skylten, går arbetet på som vanligt. Kim som gick med lövblåsen fick inte ont i ryggen, Heidi som tömde soptunnan jobbade inte dubbla pass, Martina som rengjorde fasaden slapp belastningsskador och Ella på kontorsjobbet fick ingen spänningshuvudvärk. Allt enligt ”Nollvisionens” mål om att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Den händelselösa visionen parades med knastertorr copy och ett mer än stramt formspråk, vilket ledde till en överlägsen seger i 2022 års sista utomhus-omgång. 

Le Bureaus creative director Josephine Wallin Ankarstrand berättar att konceptet föddes ur en insikt om att det alla arbetsgivare vill är att arbetet bara ska flyta på. 

– Vi fick trixa lite innan vi satte det, när vi väl gjorde det kände vi direkt att det satt och då var det bara att gräva vidare, berättar hon. 

När är något så tråkigt att det blir kul?

– När det finns något som fortfarande är relevant, trots att det är tråkigt. Här har vi tagit upp människors tid med någonting som är helt odramatiskt, fullkomligt onödigt men eftersom det är en 100% relevant insikt att vara odramatisk så blir det väldigt underhållande.

Fler i juryn noterade att formspråket och copyn gick i linje med själv budskapet, hur tänkte ni där?

– Det ska inte finnas någon dramatik någonstans, samtidigt som det ska synas och ta för sig. Det enda som står ut är själva idén och det är så det ska vara.

 

 

Så tyckte juryn:

”Ett grymt koncept. Gillade filmerna sedan tidigare. Funkade ju toppen utomhus också.”
Jon Rönström, kreatör, Bloomy Ideas

------

”Odramatisk pallplats för ett mycket bra utomhuskoncept. Hur gör man nånting tråkigt kul? Jo, man låter det vara tråkigt. Och personligt och opersonligt på samma gång. Mycket bra koncept och tydligt dramatiserat i denna utomhuskampanj. Grattis!”
Nayeli Kremb, creative director, Perfect Fools

------

”Med sin ambitiösa mängd och odramatiska aura lyckas denna kampanj få min uppmärksamhet. Det är så torrt i både form och språk att det blir kul och platsanpassningarna är top notch. Grattis!”
Patricia Miodek, art director, frilans

------

”Så torrt så att mängden och storleken tillslut gör det kul. De absoluta favoriterna var bland annat skylten som följde bilen och de stora veporna med hål för fönstren. Gillar även 1A-handen och den torra typograferingen. Snyggt genomfört i både val av platser, variationer och strukturen i copyn.”
Sofia Nordström, art director, Nord DDB

Arbetsgrupp

Arbetsmiljöverket:

Ulrica Klettner, tf kommunikationschef

Åsa Wallin, enhetschef strategisk kommunikation

Helena Fallberg, kommunikatör

Le Bureau:

Josephine Wallin Ankarstrand, AD/CD

Hjalmar Delehag, Copywriter

Stella Blekte, Projektledare

Claes Kjellström, Strateg

Agnes Wahlberg, Formgivare/original

Mimmi Ericsson, Formgivare/original

Elisabeth Philipson, Produktionsledare

Retusch:

Linjepunkt, Daniel Myhr

Mediabyrå:

Scream Media, projektledning: Jan Selling

Medverkade vid mötet gjorde även Anton Bolin (BBDO Nordics), Erik Lindqvist (Animal) och Timo Orre (The&Partnership)

02. ”Bind bullpriset”

Bild 1/2  

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Pressbyrån/Reitan Convenience

Det måste vara kul att jobba med Pressbyrån. Tillsammans har de med Åkestam Holst under en lång period spottat ur sig en mängd nonsens-jobb som ofta träffar rätt. Nu när omvärlden oroar sig för stigande räntor, rekordstora elräkningar och dåliga tider erbjöd de kunderna att ”binda” priset på sina bullar. I kampanjen gjorde de det med en pricksäker formgivning som hämtad ur de värsta nidbilderna av Dagens industris stockfotografier av finansvärlden.

Så tyckte juryn:

”Tycker den under är lite bättre faktiskt…”
Jon Rönström, kreatör, Bloomy Ideas

------

”En efterlängtad ljusglimt i mörkret. Världen må gå under men ni rör inte min bulle. Snabb, kul och pricksäker formgivning. Grattis!”
Nayeli Kremb, creative director, Perfect Fools

------

”Att haka i en av omvärldens största utmaningar med något så enkelt som en bulle är ett genidrag. Både idé och copy är kul rakt igenom. Och formen, ja, tydligare kan det inte bli!”
Patricia Miodek, art director, frilans

------

”Otroligt att få tappa in på något som absolut cirkulerar i människors huvuden just nu. Plus i kanten för snyggful design, välarbetat. Rör inte min fikabulle!”
Sofia Nordström, art director, Nord DDB

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden

Marknadschef: Lennart Schultz

Campaign Manager: Adrienne Heurlin

Content Manager: Gabriella Matheny

Åkestam Holst NoA:

Tiago Pinho - Art Director

Erik Nordenankar - Art director

Joakim Estemar - Copywriter

Joakim Khoury - Creative director

Patrik Lundberg - Planner

John Müllersdorf - Produktionsledare

Bella Lagerquist – Produktionsledare

Lisa Voltaire - Client Lead

Orginalproduktion: BKRY NoA

Digitalproduktion: BKRY NoA

Audioreklam: Flickorna Larsson

Medverkade vid mötet gjorde även Anton Bolin (BBDO Nordics), Erik Lindqvist (Animal) och Timo Orre (The&Partnership)

03. ”Lusseballen”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Pressbyrån/Reitan Convenience

Vi vill inte tänka på cancer. Den är lömsk, slår till obönhörligt och det finns fortfarande inget riktigt botemedel. Rädslan gör att många män inte går och kollar sin prostata. Frågan måste avdramatiseras. Enter ”Lusseballen”. Somliga må tycka att det är billigt med könshumor men när omvärlden är mörkare än på länge kan vi unna oss att bli lättcharmade. Är det verkligen ballen man ska kolla för prostatacancer? Spelar det någon roll? Ingen som helst. 

Så tyckte juryn:

”Haha, kul!”
Jon Rönström, kreatör, Bloomy Ideas

------

”Lussebullen, lussepungen eller lusseprostatan var ord som droppades i juryrummet. Fiffigt sätt att ge en allvarlig påminnelse med hjälp av nånting så odramatiskt som en lussebulle. Bold att köra ballen rakt av och cleant utförande. Grattis till er!”
Nayeli Kremb, creative director, Perfect Fools

------

”Ett billigt trick att uppmärksamma med ett kön? Kanske. Men fnissigt är det. Ännu en gång har Pressbyrån lyckats förmedla ett viktigt budskap till en svårnådd målgrupp.”
Patricia Miodek, art director, frilans

------

”Lusseballen eller lussebollarna? Spelar ingen roll att det kanske på detaljnivå skapade små frågetecken kring vad som ska undersökas. Det här är ett kul och tydligt sätt att prata om något som oftast är allvarligt i kombination med att på ett fnittrigt sätt bidra till mustaschkampen.”
Sofia Nordström, art director, Nord DDB

 

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden

Marknadschef: Lennart Schultz

Campaign Manager: Adrienne Heurlin

Content Manager: Gabriella Matheny

Byrå: Åkestam Holst NoA

Creative Director: Joakim Khoury

AD/Copy: Hanna Meijer & Carl Rets

Kreatörer: Eva Wallmark, Jerker Winther, Desirée Engström, Jeremy Phang, Felicia Jensen

Planner: Patrik Lundberg

Produktionsledare: Bella Lagerquist

Projektledare: Lisa Voltaire

Originalproduktion: BKRY NoA

Digitalproduktion: BKRY NoA

Fotoproduktion: Bsmart

Audioreklam: Bold NoA

PR-Byrå: Spotlight

Mediabyrå: Carat

Medverkade vid mötet gjorde även Anton Bolin (BBDO Nordics), Erik Lindqvist (Animal) och Timo Orre (The&Partnership)

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev