Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

12 miljoner nåddes av corona-sms

Publicerad: 15 december 2020, 07:15

Spelreklam kan förbjudas på dagtid, FTC vill granska techjättarnas annonser och Post- och telestyrelsen presenterar statistik från gårdagens massutskick av coronainformation. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MSBRegeringenCoronavirusetGoogleAmazonReklamApple

Under gårdagen skickades MSB:s och Folkhälsomyndighetens sms med uppmaning om att följa de skärpta råden för att stoppa spridningen av covid-19, på uppdrag av regeringen. Enligt tidigare information skulle 22 miljoner sms skickas ut. Nu visar statistik från Post- och telestyrelsen att 12 miljoner abonnenter nåddes av sms:et. Detta enligt Ekot.

– Vi tog höjd och gjorde en grov uppskattning. Det som hänt är att man har pratat med telefonbolagen, som rensat sina siffror på till exempel läsk- och godisautomater som har ett sim-kort i sig, säger Morgan Olofsson på MSB till Ekot.

Cirka 240 000 abonnenter fick inte sms:et då deras mobiloperatörer inte omfattades av den frivilliga överenskommelsen, skriver Aftonbladet. Det motsvarar cirka två procent av alla abonnenter. Gårdagens massutskick fick besöksantalet att öka kraftigt till både Krisinformation.se och MSB:s hemsida. 

Läs mer: MSB om kritiserade massutskicket: ”Det är vad som går att trycka in i ett sms” 

Spelreklam kan förbjudas på dagtid
Under måndagen lämnade Anna-Lena Sörenson, som lett Spelmarknadsutredningen, in sitt slutbetänkande till regeringen. Utredningen består av flera förslag på hur skadeverkningarna från onlinespel och fysiska spelautomater ska minskas. Bland annat föreslås ett förbud av reklam för vissa typer att spel på dagtid i tv, radio och strömmad media. Blir det verklighet förbjuds till exempel reklam för onlinekasino mellan klockan sex på morgonen och nio på kvällen. Det rapporterar DN.

– Om vi nu inte ens kan marknadsföra oss får vi väldigt svårt att hålla emot mot den oreglerade marknaden, säger Pontus Lindwall, vd på svenska Betsson till DN.

Google ber om ursäkt för gårdagens haveri  
Under gårdagen slutade flera av nätjätten Googles produkter att funka, så som Gmail, Youtube, appbutiken Google Play och molntjänsten Google Drive. Störningarna satte käppar i hjulen både för privatpersoner, arbetsplatser och elever som studerar på distans och till exempel använder skoltjänsten Google Classroom. 

Enligt teknikbolaget grundade sig problemet i ett internt lagringskapacitetsproblem kopplat till deras autentiseringssystem. Det rapporterar Di Digital

– Tjänster som kräver att användare loggar in upplevde stora störningar under denna tid till följd av detta. Alla tjänster har nu återställts. Vi ber om ursäkt till alla som påverkats, och kommer göra en grundlig utredning av händelsen för att säkerställa att detta problem inte kan upprepas i framtiden, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google i Sverige, till sajten. 

FTC pressar techjättar – vill granska annonser
Den amerikanska konkurrensmyndigheten, FTC, lämnade nyligen in en stämningsansökan mot Facebook som kan komma att tvinga techjätten att stycka sitt app-imperium. Nu kräver samma myndighet att Facebook tillsammans med Amazon, Bytedance, Disord, Whatsapp, Reddit, Snap, Twitter och Youtube lämnar över noggranna redogörelser kring hur de samlar in data om användarna och hur datan används. Det rapporterar CNBC. FTC vill också få in detaljerade redogörelser kring vilka annonser som visats på plattformen, hur de mäter engagemanget bland användarna, hur datahanteringen påverkar barn och tonåringar samt hur algoritmer och dataanalyser ser ut. Techbolagen har nu 45 dagar på sig att lämna över informationen.

Forskare ryter ifrån: ”Dåliga på att göra reklam för de äldre”
Flera forskare som finska YLE har pratat med säger att det finns en outnyttjad potential hos den äldre målgruppen, som kan föda ekonomisk tillväxt på global front. Enligt Alf Rehn, professor i innovation och ledarskap vid Syddansk universitet i Danmark, är mycket av reklamen riktad till äldre begränsad till stereotyper, och det saknas kompetens och förståelse för vad äldre vill ha. 

– Jag har många gånger ställt mig frågan varför vi är så förbannat dåliga på att göra reklam för de äldre?, säger han till YLE. 

Apple blottar användardata – slag mot publicister
Apple rullar nu ut en uppdatering som tvingar appar att tydligare blotta vilken information de samlar in om användare. Det kan handla om alltifrån historik av geografiska platser till hälsodata. 

Den nya förändringen innebär att det blir svårare för aktörer som bygger sina intäkter på att följa användare och sälja information i marknadsföringssyfte, skriver Di Digital. Draget har bland annat väckt missnöje hos Facebook, då en stor del av intäkterna bygger på kunskap om användarna och vad de är intresserade av. Facebook beskriver det hela som ett slag mot företag och publicister som använder en form av centrala annonsnätverk för att få intäkter. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.