Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

1500 klagomål mot Tescos julkampanj – tomte med vaccinpass retar upp britterna

Publicerad: 16 november 2021, 07:30

Vaccinmotståndare rasar mot Tescos julkampanj – slår rekord i anmälningar, boom för Generation Z på Linkedin och kryptoreklam i Storbritannien kritiseras. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjTescoMetaLinkedin

Tescos julkampanj där en jultomte bär vaccinpass har genererat mer än 1500 klagomål till den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen (ASA), som nu har inlett en utredning. Kampanjen är därmed den mest anmälda i år. Det rapporterar The Guardian.

BBH:s kampanj ”This Christmas, Nothing’s Stopping Us”, visar en allmänhet som gör sig redo att fira jul tillsammans på riktigt efter nedstängningen under pandemin. I en scen berättar en tv-reporter att ”Tomten kan sättas i karantän”. Då visar jultomten upp sitt vaccinpass och får därmed passera gränskontrollen. De flesta av klagomålen ska vara anklagelser om ”medicinsk diskriminering” från vaccinmotståndare. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://youtu.be/0P7QSCLtRwI



Generation Z växer på Linkedin – så ser deras användande ut
The Drum har tagit del av data från Linkedin som visar att det totala antalet engagemang från Generation Z är mer än två och en halv gånger högre än det var i början av 2020. Demografin representerar nu 10 procent av plattformens totala användarbas. 36 procent av respondenterna uppger att de använder Linkedin för arbetsrelaterat nätverkande och forskning. 46 procent använder Linkedin för att läsa nyheter, jämfört med 39 procent som vänder sig till andra sociala plattformar. Fyra procent fler i målgruppen säger att de använder Linkedin snarare än andra sociala webbplatser för att hitta produkter att köpa. 


Kryptoreklam i Storbritannien kritiseras
Londons transportmyndighet slår ner på annonser för kryptovalutor efter att den omfattande och uppmärksammade kampanjen för att sprida kryptovalutan döpt efter Elon Musks hund Floki i kollektivtrafiken som rullade under tre veckor oktober, rapporterar Business Insider. Sedan 2018 har TFL bett om att förhandsgranska alla annonser för kryptovalutor för att säkra att de innehåller tillräckligt med information enligt ASA. 

Så ska adtechbolagen på börsen överleva livet efter cookien
Enligt en sammanställning från Luma Partners finns 23 ad techbolag listade på New York Stock Exchange och Nasdaq. Med när Apple och Google stramar åt datainsamlingen frågar sig många analytiker om investeringsviljan är hållbar, rapporterar Digiday. Hittills har förändringarna inte hindrat bolagen att prestera. Konsulterna, analytikerna och cheferna för riskkapitalbolag som Digiday har pratat med lyfter fram transparens, nya mejlbaserade everktyg för identifiering, kontextuell datainsamling och samarbeten med företag som sitter på förstahandsdata som nyckelfaktorer framåt.

Pensionsfond i Ohio stämmer Meta
Ett antal investerare, däribland en större pensionsfond, har gett delstaten Ohio uppdraget att stämma Meta (tidigare Facebook). Det rapporterar Wall Street Journal. I stämningsansökan framgår att Meta anklagas för att vilseleda allmänheten kring vilka negativa effekter som företagets tjänster kan ha på unga. Anklagelserna hänvisar den senaste Facebookläckan och dokumenten från visselblåsaren Frances Haugen. Avslöjandena har lett till att aktierna i bolaget sjunkit i värde, vilket har lett att investerarna förlorat stora summor pengar.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulkampanjTescoMetaLinkedin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.