Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

”2020 kommer att bli influencer-valåret”

Publicerad: 21 februari 2020, 07:44

Den amerikanske presidentkandidaten Michael Bloombergs kampanj pekas ut som den största och mest framgångsrika en politiker haft i sociala medier, P&G och Unilever går samman med plattformar och annonsörer uppmanas till flykt från brittiska tabloider.


Ämnen i artikeln:

PresidentTwitterGoogle

Digiday slår fast att det amerikanska presidentvalet 2020 kommer att bli ett influencer-val. I förra veckan ska en massa annonser för Michael Bloomberg ha postats på memekonton som @KaleSalad och @Tank.Sinatra. Annonserna sa inte mycket om Bloomberg som presidentkandidat eller hur följarna skulle rösta utan hade snarare karaktären av att nå ut med awareness om honom. Experter som Digiday har pratat med säger att denna kampanj är troligtvis den största och mest framgångsrika influencer marketing-kampanjen som en politiker har gjort. De säger också att de tror att vi kommer att få se mer influencer marketing-kampanjer från politiker framöver. Förutom Michael Bloomberg tar Digiday också upp att senatorn Cory Booker erbjudit influencers pengar för att lägga upp sponsrade poster.

– Vi har fått många förfrågningar om influencer marketing-kampanjer. Buzzet som Bloomberg skapar får andra att vilja använda influencer marketing som en strategi, säger Ted Murphy, vd på plattformen Izea till Digiday.

P&G och Unilever sluter samman med plattformar för att skapa mätsystem
Den ständiga frågan om ett mätsystem över plattformsgränser försöker nu P&G och Unilever tillsammans med medier som Google, Twitter och Facebook att lösa. Målet är att kunna mäta på samma sätt oavsett plattform. Effekten av en reklamfilm som går på linjär-tv ska kunna jämföras med en reklamfilm på Youtube. Det har gjorts försök att få till detta förr, men utan att plattformarna varit med på tåget. Även Media Rating Council, NBCUniversal och RTL är med i projektet. Det skriver Digiday.

Annonsörer uppmanas till flykt från brittiska tabloider
Caroline Flack
hette programledaren för brittiska Love Island, begick självmord den 15:e februari. Under årets första månader har brittiska tabloider skrivit hundratals artiklar om henne, bland annat om uppgifter om att hon gripits för angrepp på sin partner och efter döden har de även skrivit om självmordet. En av artiklarna som publicerats har rubriken: Inuti Caroline Flacks London-lägenhet: foton avslöjar inredningen hos Love Island-stjärnan som tragiskt begick självmord.” Denna rapportering har fått höga marknadschefer att reagera, bland annat Paul Frampton Calero, tidigare chef för medieköp på Havas.

– Var det verkligen nödvändigt att publicera foton av en så kallad brottsplats efter att Flack anklagades för angreppet på sin partner? The Sun har sålt som aldrig förr, men trollen på Instagram och Twitter har nått en ny lägsta nivå. Är det acceptabelt att annonsindustrin fortsätter att sponsra den här typen av journalistik? Nej, inte i min bok, säger han enligt The Drum.

600 appar med irriterande annonser raderade
Vi har återkommande rapporterat om reklamtröttheten på Resumé. En av de orsaker som anses vara bidragande till att den ökat kraftfullt bland konsumenter (från 44 till 59 procent på fyra år) sägs vara digitala annonser. Nu plockar Google bort 600 appar från sin Playbutik, eftersom de bryter mot bolagets annonspolicy. Detta på grund av att de visar för många och för irriterande annonser. Sådana som stör användarupplevelsen i appen eller telefonernas funktionalitet, bland annat pop-up:s. Dessa appar har totalt laddats ner 4,5 miljarder gånger. Det skriver Digitaltrends.

Nu kan markering av vilseledande tweets bli verklighet
Twitter testar en ny märkning, som ska kunna användas på inlägg från politiker och andra offentliga personer, i syfte att uppmärksamma användarna på lögner och vilseledande information. Märkningen ska finnas tillgänglig för faktagranskare och journalister som verifierats av Twitter. För tillfället finns det ingen information om när denna funktion kan rullas ut på bred front, eller om testet kommer att komma i en skarp version. Det skriver NBC News.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

PresidentTwitterGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News