Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

500 varumärken går samman – ska vara klimatneutrala 2030

Publicerad: 11 December 2019, 07:37

Ett gäng varumärken samlas under parollen ”Net Zero by 2030”, Walmart i blåsväder efter kokaintomte och Doconomy får en ny delägare i form av Mastercard. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiDoconomyFacebook

FN:s klimatkonferens COP25 pågår just nu i Madrid. I samband med det lanserar 500 företag världen över ”Net Zero by 2030”, ett initiativ som innebär att företagen kommer att påskynda processen av att minska utsläppen av växthusgaser för att nå nollgränsen senast 2030 – 20 år innan det årtal man kom överens om i det så kallade Paris-avtalet. Paris-avtalet innebär att man räddar undan planeten från en 2-gradig uppvärmning. Detta mål har sedan det skapades 2015 dock kritiserats i olika omgångar, bland annat har klimatforskare konstaterat att det redan är för sent att nå Parisavtalets mål.

Bland företagen som finns med på ”Net Zero by 2030” hittar vi Patagonia, Futerra, The Body Shop, Davines, The Guardian och Allbirds.

Mastercard går in som delägare i Doconomy
Reklamveteranerna Johan Pihl och Mathias Wikström lanserade betalkortsbolaget Doconomy för ungefär ett år sedan och ar sedan dess kammat hem flera reklampriser för det. Syftet är att visa vilken klimatpåverkan olika inköp har och utifrån det ge kunderna möjlighet att klimatkompensera. Sedan tidigare har Mastercard varit samarbetspartner till Doconomy, men nu går Mastercard alltså in som delägare.

Just nu används betalkortet av en mindre grupp testpersoner och kommer att lanseras på bred front nästa år. Det är inte känt hur mycket pengar Mastercard gått in med, annat än att det är ”en betydande investering”. Det skriver Di Digital.

M&C Saatchis medgrundare lämnar efter skandal
Maurice Saatchi
, som var med och grundade M&C Saatchi 1995 har lämnat byrån tillsammans med tre andra chefer. Detta efter en bokföringsskandal, där PWC hittat felaktiga redovisningar till en summa av 11,6 miljoner euros. Detta fel upptäcktes först av KPMG när de tittade på 2018 års siffror i början på detta år. 

– Vi har accepterat valet att avgå som de här cheferna gjort. Vi är fast beslutade om att återställa farten och vinsten för verksamheten nu, säger byråns ordförande Jeremy Sinclair i ett uttalande. Han grundade byrån tillsammans med Maurice Saatchi, men kommer till skillnad från sin tidigare kollega att stanna på sin post även framöver. Det skriver Adweek.

Facebook sparkar konsult som tog emot mutor för annonser
En konsult som jobbat med Facebook har tagit emot tusentals dollar i mutor för att tillåta annonser av en typ som egentligen är bannlysta på plattformen. Annonserna innehöll falska påståenden om kändisar och syftet var att konsumenter skulle skaffa dyra månatliga prenumerationer på olika typer av tjänster. Personen ifråga har jobbat på Facebooks kontor i Austin i Texas och nu funderar Facebook på att vidta rättsliga åtgärder mot personen ifråga. Det skriver Silicon Angle.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiDoconomyFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.