Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

600 svarta reklamare i öppet brev till byråledare – kräver förändring

Publicerad: 10 Juni 2020, 06:35

Stort branschupprop i USA efter George Floyds död, McDonald's tar tillbaka CMO-rollen och DO Black vinner penna i D&AD. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

DoconomyMcDonald'sBlack Lives MatterRasismMångfald

Den uppmärksammade händelsen där George Floyd dödades av en polis har gett frågan om polisens våld mot svarta i landet ett rejält uppsving och lett till omfattande protester och demonstrationer i USA och i resten av världen. Nathan Young från Minneapolis-baserade byrån Periscope, som bor bara fyra kvarter från där George Floyd dödades av en vit polisman, har under en vecka fått 600 svarta reklamare att skriva ett öppet brev till landets reklamchefer som i 12 punkter pekar på åtgärder för en mer jämlik reklambransch. Det rapporterar AdWeek.

”Ett rop på förändring: Svarta anställda i reklambranschen kräver omedelbar handling från byråledningar”

Några punkter i uppropet nedan:

Läs brevet här. 

• Att byråerna gör en offentlig och mätbar målsättning för att öka representationen av svarta på alla nivåer, i synnerhet bland chefer. 

• Rapportera data som visar mångfalden på årlig basis

• Att byråerna ska hjälpa till för att öka mångfalden på college, universitet och konstskolor.  

• Ledarskap, mentorsprogram och annan fortbildning riktade till svarta anställda.

• Etablering av en panel som utvärderar kommunikationen för att hindra spridningen av stereotyper.

• Skapa ett löneprogram för att se till att svarta män och kvinnor kompenseras på ett rättvist sätt.

McDonald’s tar tillbaka CMO-rollen
Hamburgerjätten McDonald’s tillsätter den brittiske marknadschefen Alistair Macrow i rollen som global CMO med ansvar för både marknadsföring/strategy och att utveckla organisationen. Han ska hjälpa kedjan få ny fart efter coronaepedemin som tvingat kedjan att stänga ner flera restauranger, det rapporterar MarketingWeek. Det har bara gått ett år sedan varumärket tog bort cheif marketing officer-rollen i en omorganisation vilket gjorde att marknadsföring inte hade någon plats i McDonald’s styrelsen.

L’Oreal ber sparkad modell om ursäkt efter backlash
Varumärket L’Oreal Paris har nått en uppgörelse med den afroamerikanske transgender-modellen Munroe Bergdorf nära tre år efter att modellen sparkades efter ett inlägg på Facebook som inte var i linje med företagets värderingar, det rapporterar AdAge. Inlägget som skrevs i samband med protesterna i Charlottesville 2017 löd: ”De flesta av er är inte ens medvetna eller vägra erkänna att er existens, privilegier och framgång som ras bygger på blod och död från färgade personer. Hela er existens är dränkt i rasism”.

I förra veckan var modellen en av de personer som kritiserade varumärket för att vara hycklande i sitt stöd till Black Lives Matter.

Do Black vinner penna i D&AD
Det klimatkompenserande kreditkortet DO Black, som är en del av hållbarhetsinnovationen Doconomy som den konkursade byrån RBK:s Mathias Wikström och Johan Pihl varit med att ta fram var det enda svenska pennan (trä) av de 128 pennor som D&AB delade ut i en första runda, kategorierna Impact, Side Hustle, Next, och Craft. DO Black vinner pennan i Impact-kategorin. Om en vecka delas nya pennor ut i kategorierna advertising, culture och design.

Få marknadschefer har en coronastrategi
I en undersökning bland 151 marknadschefer för stora bolag från Advertiser Perceptions som Digiday har tagit del uppger bara en knapp tredjedel (29 procent) att de har en ny strategi för en marknad med corona på plats. Mer än hälften säger att de planerar att öka medieinvesteringarna under tredje kvartalet medan 28 kommer att jobba upp investeringarna redan innan junis slut.

Fler fakta från rapporten

•58 procent säger att det är dags att ersätta coronavirusbudskap i marknadsföringen med mer coronaspecifik annnonsering.

• 54 procent uppger att det är svårt att producera nytt, kreativt innehåll med social distansering.

•54 procent säger att kassaflödet är den faktor de känner sig mest pressade av. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.