Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

7-Eleven fördubblar reklaminvesteringarna – lanserar första varumärkeskampanjen på sex år

Publicerad: 29 april 2021, 06:29

Skärmdump “Take It to Eleven”.

Ogilvy sjösätter nytt mångfaldsinitiativ, Tiktok lanserar lösning för leadgenerering och 7-Eleven rider på den lokala vågen genom att fördubbla reklaminvesteringarna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

7-ElevenMedieinvesteringarOgilvyMångfaldTikTokAppleInfluencersSociala medierTv-branschen

Under 2021 kommer närbutiksjätten 7-Eleven spendera dubbelt så mycket på reklam som under 2020. Syftet är att locka nya kunder och dra nytta av det förnyade intresset för närbutikssektorn, vars försäljning har ökat under coronapandemin när människor i högre utsträckning vänder sig till lokala alternativ. Som en del av satsningen lanserar 7-Eleven en storskalig kampanj, som inkluderar varumärkets största investering i tv-reklam på sex år. Kampanjen kallas ”Take It to Eleven” och består av fyra reklamfilmer på 15 och 30 sekunder, samt stor närvaro i sociala medier. ”Take It to Eleven” är även 7-Elevens första varumärkeskampanj sedan 2015 och har tagits fram i samarbete med den Atlanta-baserade byrån 360i. Se filmerna hos Adage

Ogilvy lanserar nytt mångfaldsinitiativ
På allt fler håll inom reklamindustrin sjösätts projekt som syftar till att motverka systematisk rasism och gynna mångfald. Nu senast gick en rad storannonsörer i Storbritannien, däribland Unilever, Pepsi, Shell och TUI, samman med ett antal byråer och lanserade organisationen Black Representation in Marketing. Näst på tur är Ogilvy, som lanserar det branschöverskridande initiativet The Force. Projektet kommer samla ledare från olika industrier som ska utveckla lösningar på affärsstrategier som sätter mångfald som en central del. Bland lederna finns representanter från Airbnb, Blumhouse Productions och Natural History Museum of Los Angeles, samt många andra. Det skriver Adweek

LÄS MER: Mångfald allt viktigare vid pitch: ”Synd att så få byråer har det som en särskiljande faktor” 

Tiktoks lanserar lösning för leadgenerering
”Lead generation” kallar Tiktok sin nya förstapartslösning, som ska hjälper företag att utöka sin kundbas och lättare driva konvertering. Det enligt ett pressmeddelande. Leadgenereringen börjar med att låta användare fylla i ett formulär med information som ska signalera deras intresse för en specifik produkt eller tjänst. Dessutom kan den grundläggande informationen som användare tillhandahåller TikTok också fyllas i automatiskt för en smidig upplevelse mellan företaget och användaren. Det här ska göra det möjligt för företag att skapa ”helt anpassningsbara” meddelanden, som är relevanta för flera kundsegment.

Jättelyft för Apple
Apple rapporterar intäkter på 89,6 miljarder dollar, motsvarande drygt 747 miljarder kronor. Analytikerna på Wall Street hade i snitt förväntat sig att intäkterna skulle rapporteras till 77,4 miljarder dollar, motsvarande 646 miljarder kronor, enligt en sammanställning av prognoser som gjorts av Refinitiv. Techjättens försäljning i Kina nästan fördubblades. Försäljningen av Iphonetelefoner och Macdatorer var också mycket större än väntat. Det skriver DN genom TT. 

– De senaste tre kvartalen för Mac(-datorer) har varit de starkaste tre kvartalen i Macs historia, säger Apples vd Tim Cook till Reuters.

Influencers slår tv-bolag i sociala medier
Traditionell tv har som känt utmaningar med att locka den så kallade generation Z (brukar preciseras som personer födda mellan 1995 och 2012). Och nu visar en ny undersökning av analysfirman Tubular Labs att det innehåll som tv-kanaler publicerar i sociala medier inte är i närheten av lika populärt som influencers eget innehåll. Tubular Labs analyserade unika amerikanska tittare på de tio största kontona tillhörande influnecers och de tio största kontona tillhörande tv-kanaler på Youtube och Facebook under mars månad. Dessutom tittade man på hur många minuter som spenderats med att konsumera innehåll på 1000 olika influencer- och varumärkeskonton under det gångna året. Resultatet visar att influencers eget innehåll är överlägset mest populärt. Bara i mars hade de tio största kontona tillhörande influencers en räckvidd inom generation Z på 29 procent, med 150 miljoner unika visningar. Det motsvarar dubbelt så mycket som de tio största kontona tillhörande tv-kanaler. Det skriver Adage

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.