Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Adidas satsar digitalt för att möta coronakrisen

Publicerad: 28 April 2020, 06:40

Foto: Wallpaper Flare

Adidas satsar digitalt för att möta coronakrisen, varumärken kan tappa stort i värde och hotellkedjor ska locka gäster med hygien. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AdidasCoronavirusetOld Spice

I samband med att många bolag presenterar sin första kvartalsrapport går allt fler globala varumärken ut och berättar hur de styr om sin marknadsföring för att möta utmaningarna från coronaviruset. Marketingweek rapporterar att sportjätten Adidas behöll sina annonsinvesteringar på normal nivå under det första kvartalet (totalt 704 miljoner dollar).  Men enligt vd Kasper Rorsted kommer bolaget nu dra ner medieinvesteringar på grund av coronakrisen, vilket enligt honom kommer innebära en ”betydande” minskning på helårsbasis. Det beror delvis på uteblivna fysiska event och minskad sponsring. 

Däremot kommer Adidas fortsätta att öka sina digitala investeringar och sina investeringar i e-handeln, och fortsätta investera i sin varumärkesmarknadsföring. Enligt Kasper Rorsted har coronaviruset accelererat skiftet mot det digitala, både vad gäller marknadsföring och försäljning. Adidas e-handel ökade med 35 procent under det första kvartalet. 

Samtidigt berättade Kasper Rorsted att Adidas ”Home Team”-kampanj som bolaget lanserade som en respons på coronautbrottet, har varit deras ”mest effektiva någonsin” när det kommer till att engagera konsumenter.

Varumärken tappar i värde på grund av coronakrisen
De 150 mest värdefulla brittiska varumärkena kan tappa upp till 14 procent av det kumulativa värdet på grund av coronakrisen, enligt en undersökning från Brand Finance som Marketingweek rapporterar om. Det motsvarar en minskning på 47,5 miljarder pund i jämförelse med innan virusutbrottet. Enligt undersökningen råder en stor variation vad gäller coronavirusets påverkan inom olika sektorer. Varumärken inom kategorier såsom telekom och dagligvaror väntas till exempel få en begränsad eller ingen påverkan på sitt varumärkesvärde, medan restaurang- retail- och resesektorn förväntas bli svårt påverkade. 

Hotell lockar gäster med renlighet
Coronakrisen har slagit hårt mot hotellsektorn på ett globalt plan. I USA uppskattas så mycket som åtta av tio hotellrum i dagsläget stå oanvända. Adweek rapporterar om att många amerikanska hotell- och resejättar nu ingår nya parterskap med varumärken inom rengöring och städning för att locka hotellgäster med hjälp av hygien. Under tisdagen berättade hotellkedjan Hilton att de etablerat ett samarbete med Reckitt Benckiser, som tillverkar desinfektionsmedlet Lysol, och lanserar ett nytt initiativ under namnet ”Hilton CleanStay with Lysol Protection”. Samarbetet ska enligt Adweek gälla för många år framåt, även om Hilton inte ville uppge exakt hur länge. Samtidigt går Marriott, världens största hotellkedja, går ut med att de lanserar ”Global Cleanliness Council”, med syfte att höja sin egen hygienstandard. 

Old Spice gör ny reklamfilm för att lyfta svartas särskilt utsatta corona-situation
Procter & Gamble-varumärket Old Spice har uppnått en slags kultstatus mycket tack vare sina hyllade humoristiska reklamfilmer. I sin senaste reklamfilm, signerad Wieden+Kennedy, blir tonen allvarligare. Adage rapporterar om hur Old Spice tillsammans med en rad andra varumärken, däribland Facebook, Unilever, Toyota och McDonald’s, går ut i ett initiativ som syftar till att ge finansiellt stöd och utbildningsinsatser för att stoppa covid-19 bland svarta amerikaner. I den nya reklamfilmen inom initiativet tar Old Spice hjälp av komikern Deon Cole som bland annat berättar om hur länder där svarta utgör en majoritet av befolkningen har tre gånger högre infektionsgrad än länder där vita är i majoirtet. 

Coronakrisen får mediekonsumtionen att öka
I en undersökning som Marketingweek rapporterar om väntar britters mediekonsumtion på grund av social distansering under coronautbrottet öka med 4,7 procent under 2020. Det motsvarar en genomsnittlig tid på 10 timmar och 33 minuter per dag. Den största ökningen förväntas ske inom digitala medier, medan konsumtionen av dagstidningars och magasins pappersupplagor förväntas minska. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.