Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Affärerna inom adtech blomstrar – nätverken avvaktar

Publicerad: 16 Januari 2020, 07:39

Fler varumärket och konsultfirmor ökar sina invetseringar inom tech, TikTok ska hjälpa mediehus att tjäna pengar och fotbollstjärna får nytt reklamuppdrag. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Affärer

Enligt en rapport från Results som Campaign har tagit del av ökade antalet affärer inom martech och adtech med 37 procent under förra året jämfört med 2018. Nästan en fjärdedel av investeringarna kommer från riskkapital. Bland de 11 mest aktiva köparna på området under 2019 var fem riskkapitalbolag. Genomgången visar också att flera marknadsavdelningar ökat komptensen inom tech genom förvärv. McDonald's, Nike, PayPal och Walmart för att nämna fyra. Samtidigt minskade de stora reklamnätverkens investeringsvilja kraftigt under fjolåret, den mest aktiva köparen Dentsu minskade antalet förvärv från 34 till 12.

Nu ska TikTok hjälpa mediehusen att tjäna pengar på plattformen
Videoappen TikTok har växt som en raket bland sociala medier de senaste åren och flera av de stora internationella mediehusen experimenterar redan på plattformen. Nästa steg blir att hitta ett sätt för publicister att tjäna pengar på TikTok. Under förra året satte bolaget upp ett team för partnersamarbeten som också kommer att kunna hjälpa publicister att tjäna pengar genom att placera sponsrat innehåll från kunder där. Det skriver Digiday

– Dessa publicister har försäljningavdelningar med goda relationer till varumärken som de pratar innehåll och medieval med nästan dagligen, säger Bryan Thoenson, som leder partneravdelningen på TikTok till Digiday.

Megan Rapione får reklamuppdrag för lyxvarumärke
Fotbollsstjärnan Megan Rapione blev stor hjälte när USA vann Fotbolls-VM för damer förra sommaren. På onsdagsmorgonen gick det spanska lyxvarumärket Loewe ut med att hon blir ansiktet utåt för vårkampanjen 2020. Det rapporterar The Cut


Groupon väljer byrå
E-handelsplatformen Groupon som lade ned sin verksamhet i Sverige 2016. Väljer BWA\Chiat\Day New York som kreativ huvudbyrå efter en pitch som inleddes förra sommaren och hanterades internt.
– Det är hög tid att omförpacka, oppositionerna och re-lansera Groupon, säger TBWA:s Nancy Reyes till Adweek.

Netflix höjer priset
Netflix höjer priset på premiumabonnemanget med 20 kronor i månaden, det skriver TT. Premiumabonnemanget innebär att man kan strömma innehållet på fyra skärmar samtidigt. Tidigare var priset för svenska användare 139 kronor, nu höjs det till 159. Däremot har ingen höjning av Netflix bas- och standardabonnemang annonserats.
– Vi höjer våra priser då och då för att möta de stora investeringar som vi har gjort i nya tv-serier och filmer, men även för att förbättra vår produkt”, är motiveringen från bolagets kommunikationsansvarige Anoek Eckhardt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Affärer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.