Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Åkestam Holst Svenska Designprisets stora vinnare

Publicerad: 22 januari 2021, 07:30

Sara Bellafesta på Åkestam Holst utsågs till ”Årets designer”.

Reklambyrån Åkestam Holst prisades med fyra guld för boken ”Livsviktiga snack”, Google hotar stänga ned sökmotorn i Australien och vd:ar osäkra på marknadsavdelningens bidrag till företaget. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstSvenska Designpriset

Under gårdagskvällen presenterades vinnarna i årets Svenska Designpriset. När konfettin lagt sig stod det klart att reklambyrån Åkestam Holst med fyra guld var tävlingens mest prisade. Samtliga guld gick till projektet ”Livsviktiga snack” för Suicide Zero. Designern bakom projektet, Sara Bellafesta, utsågs till Årets designer. Boken ”Livsviktiga snack” skickades i somras ut till alla föräldrar i Sverige som har en nioåring hemma och innehåller tips, kunskap och övningar för att prata med barn om att våga uttrycka sina känslor och om psykisk ohälsa.

– Att bli utsedd till Årets Designer av juryn är något jag aldrig ens kunna drömma om, jag är otroligt rörd och hedrad över att ha fått denna fina utmärkelse. Är i chock rentutav! Tack! Är även extra glad för att spotlighten också hamnar på det viktiga projektet för Suicide Zero, det har verkligen varit hjärtevärmande att jobba med något så berörande. Vill krama alla jag ser nu! Men det får man ju inte, säger Sara Bellafesta i ett pressmeddelande.

Åkestam Hols prisades även som ”Årets våghals”. 

– I boken finns nästan 500 illustrationer gjorda av våra kollegors barn, så det här är ett jobb som verkligen känns i hjärtat, säger Patrik Reuterskiöld, art director på Åkestam Holst. Att de tävlande till mestadels består av duktiga designbyråer känns extra hedrande vid en sådan här vinst. Utmärkelserna betyder enormt mycket för oss och byrån. Det har varit ett ”Labour of love” från första till sista stund.

Här kan du se tävlingens samtliga vinnare! 

 Prisutdelningen leddes av komikern Johan Wester

Amerikanska vd:ar tveksamma till marknadsavdelningarnas roll

Att marknadsavdelningar har svårt att få vd:ns öra har de senaste åren varit en flitigt debatterad fråga. Nu visar en ny rapport från StrategyBox att mer än hälften av amerikanska vd:ar är osäkra på huruvida deras marknadsavdelningar faktiskt levererar resultat, det rapporterar AdWeek. 48 procent är inte säkra på hur marknadsavdelningarna vet hur de ska mäta effekterna och sätta dem i relation till affärsmålen och 49 procent uppger att marknadsavdelningarna inte vet vilka kanaler som fungerar bäst eller hur de ska jämföra sina resultat mot konkurrenternas. Något som tycks vara betryggande för de tillfrågade vd:arna är mer detaljerad data som visar hur marknadsföringen hjälper företaget att nå sina KPI:er och som tydligt kan styra marknadsföringen mot kanalerna med högst ROI.

Rapport: Marknadschefer prioriterar säkerhet

Enligt en ny rapport från Gartner, ”The CMO Strategic Priorities Survey”, har pandemin fått fler marknadschefer att vända sig till lågkostnadsstrategier på bekostnad av potentiell ROI. Bland annat innebär det enligt rapportförfattarna att de kommer vända sig till befintliga kunder i ett försök att få dem att handla mer snarare än att försöka locka nya kunder. Författarna skriver även att den typen av strategier hotar att skada varumärkena och försäljningen på sikt. Läs mer om rapporten här. 

Google hotar stänga ned sina tjänster i Australien

Australiensiska medier har de senaste åren befunnit i ett utdraget krig med techjättar som Facebook, Amazon och Google. Kortfattat står striden kring huruvida plattformarna ska betala nyhetsmedier för innehållet. I november var en ny lag tänkt att vara på plats, en lag som tvingar plattformarna att förhandla med nyhetsmedierna, ge dem förhandsinformation om eventuella algoritmförändringar, dela med sig av data samt lyfta fram originalkällor i sökmotorerna. Lagen har dock blivit försenad på grund av pandemin. Nu hotar Google att stänga ned sin sökmotor i landet, det rapporterar The Drum. Hotet har väckt reaktioner så högt upp som hos premiärministern Scott Morrison.

”Jag vill vara väldigt tydlig: Australien styr vad du kan och inte kan göra i Australien. De som vill jobba tillsammans med oss är välkomna att göra det, men vi svarar inte på uppenbara hot”. 

Rapport: Överdriven oro kring brand safety på nyhetssajter

Kring 2017 uppstod en stor debatt kring annonser och varumärken som syntes i samband med stötande material, exempelvis på Youtube-videos med koppling till IS. Debatten ledde till att annonsörer blockerade sina annonser från att dyka upp på sidor med ord som ”terror”, något som även drabbade nyhetsmedier som rapporterade om frågorna. Frågan blev återigen aktuell när många annonsörer blockerade annonsering på sidor med ordet ”corona”. Nu visar en ny rapport från Reach att annonser på den typen av nyhetssidor inte nödvändigtvis skadar varumärket i fråga. Även om läsarna reagerade starkt på själva innehållet tycks uppfattningen om annonsörerna inte vara annorlunda i jämförelse med om en annons dyker upp vid en mindre stötande nyhetsartikel. Läs hela rapporten här. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.