Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Alex och Sigge klandras av Konsumentverket – reklamen strider mot alkohollagen

Publicerad: 25 Juni 2020, 06:25

Alex Schulman och Sigge Eklund.

Foto: Press

Google slutar spara användardata, Instagram rullar ut Tiktok-kopia och Alex och Sigge klandras för alkoholreklam. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Daniel WellingtonTikTokGoogleInstagramAlex & Sigge

Det var innan midsommar som podcasten ”Alex och Sigge” sände ett reklaminslag för snapsen Swedish Tonic Gin & Tonic Snaps. I inslaget marknadsförs spriten bland annat med orden ”Förstår du hur poppis du blir som värd?”. Nu klandras reklamen av Konsumentverket, eftersom den strider mot alkohollagens krav om särskilt måttfullhet vid marknadsföring. Reklamen måste också vara saklig utan att anspela på känslor eller stämningar, eller uppmana till bruk, vilket Konsumentverket anser att den inte är. Det rapporterar Aftonbladet

Klandret riktas främst mot sprittillverkaren Swedish Tonic AB, men även podcastens ägare, Perfect Day Media, ses som medansvariga. De två har nu fram till den 27 juli på sig att svara på kritiken. 

”Vi gjorde en felaktig bedömning inom ramarna för särskild måttfullhet och välkomnar Konsumentverkets granskning. I samband med att vi mottog skrivelsen valde vi därför att omedelbart plocka bort reklaminslaget helt”, kommenterar Karolina Sandberg, innehållschef på Perfect Day, till Resumé via mejl.

Daniel Wellington gör historisk förlust
Den svenska klocktillverkaren Daniel Wellington är ett praktexempel på ett bolag som framgångsrikt använt sig av influencer marketing. Nu börjar dock den starka tillväxten att överskuggas av skenande kostnader, rapporterar Breakit

Bolaget, som omsatte 2,6 miljarder kronor 2019, redovisade en för dem historisk förlust på 178 miljoner kronor. De ökade kostnaderna sägs bero på de senaste årens aggressiva expansionsplan. Den svenska årsredovisningen vittnar också om att försäljningen svalnat rejält. Under 2019 sjönk intäkterna från 43 miljoner kronor, till 25 miljoner kronor.  

Instagram lanserar Tiktok-kopia i Europa
Funktionen ”Reels”, där användare kan skapa och dela 15 sekunder långa videoklipp med musik, har tidigare bara funnits i Brasilien. Nu väljer Instagram att lansera den nya funktionen i Frankrike och Tyskland, och gör det möjligt att dela klippen via det ordinarie flödet samt i stories, med möjligheten att bli viralt. Det rapporterar Techcrunch

”Reels” lanserades i november i fjol och påminner till stor del om den kinesiskt ägda appen Tiktok, där användare spelar in korta videoklipp till musik som sedan delas och tolkas av andra konton. 

Google slutar spara användardata
Som en del i arbetet för att öka användarintegriteten på Google börjar sökjätten nu att radera personlig information som tidigare sparats. Det rör sig om potentiellt känsliga uppgifter som röstbaserade sökningar och platsdata, och kommer att raderas per automatik efter tre eller 18 månader. Befintliga användare måste själva välja om de vill aktivera rensningen, medan nya konton per automatik kommer att rensas efter 18 månader. Det skriver The Guardian

Ben & Jerry's bojkottar annonsering på Facebook
En rad bolag har redan stoppat sin annonsering på Facebook, sedan techjätten valt att inte flagga Donald Trumps inlägg efter de antirasistiska protesterna. Nu ansluter sig glassbolaget Ben & Jerry's till bojkotten. Det rapporterar The Drum

Från och med juli månad pausar man all annonsering på Facebook, samt Facebook-ägda Instagram. 

– Vi jobbar inte med byråpartners i den här typen av jobb. Det här är inte någon övning i marknadsföring. Vad som får det här att funka på Ben & Jerry's är att vi har gift oss med någon som har min erfarenhet och bakgrund – jag har jobbat med civilsamhällespolitik och påverkansarbete, jag har ingen masterutbildning i ekonomi och jag har aldrig varit varumärkesansvarig – med vår unika inställning till kampanjarbete, säger Christopher Miller, Ben & Jerrys global head of activism, till sajten. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.