Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Amazon är här – svenska sajten lanserad

Publicerad: 28 Oktober 2020, 07:32

Amazon.se har lanserats, Kazakstan omfamnar Borat-slogan och Forrester presenterar trendrapport för 2021. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Efter att nyheten om att den amerikanska nätjätten Amazon ska komma att lanseras i Sverige har det tisslats och tasslats om vilket exakt datum som gäller. Själva har de sin vana trogen varit fåordiga mot medierna. Under morgonen lanserades sajten, på dagen en månad innan Black Friday. 

Lanseringen kommer att innebära en ny verklighet för både B2C och B2B-bolag. Tidigare i höstas intervjuade Resumé Insikt två svenska Amazon-byråer om hur man bäst lyckas på plattformen. Båda var rörande överens om att det handlade om att vara riggad inför en relativt komplex onboarding.

– Något som är viktigt att ha med sig också är att lansera på Amazon innebär en relativt stor satsning för att lyckas. Amazon är som ett eget internet med sin egna infrastruktur för produkter så det krävs ungefär ett motsvarande arbete som att lansera och arbeta med sin vanliga e-handel, sa Linus Kaasik, head of investment & growth på Nordic Tech House.

”Very nice!” Kazakstan omfamnar Borats slogan

Efter den första Borat-filmen, som på många sätt gör narr av Kazakstan, hotade kazakiska regeringen att stämma skaparen Sacha Baron Cohen. När uppföljaren snart har premiär tycks det vara annat ljud i skällan. Den kazakiska turistbyrån har nämligen gått ut och sagt att landets slogan från och med nu är ”Very nice!”, en fras känd från karaktären Borat.

– Det är en yngre generation den här gången. De har Twitter, de har Instagram, de har Reddit, de kan engelska, de känner till memes. De fattar. De lever i medievärlden. Vi tittar på samma komiker, samma Kimmel show. Kazakstan är globaliserat, säger Yermek Utemissov, en av initiativtagarna till projektet till New York Times.

Forresters 2021-analys: Ytterligare uppsägningar, virtuella influencers och fler små byråer

I dag publicerade det inflytelserika analysinstitutet Forrester sin trendrapport för marknadsföringsindustrin 2021. Institutet fokuserar till största del på den amerikanska marknaden. Inledningsvis förväntar de sig att byråer kommer fortsätta tvingas säga upp anställda. Hittills har amerikanska byråer sagt upp cirka 35 000 anställda och Forrester förväntar sig ytterligare cirka 20 000 uppsägningar. Som en naturlig följd av det väntar de sig att många kommer starta upp egna byråer och dra nytta av sina erfarenheter.

Utöver det väntar Forrester sig en ökad mängd virtuella influencers och att automatiseringen får ytterligare genomslag. Om tre år förväntar de sig att 11 procent av alla uppgifter på amerikanska digitala-, kreativa- och mediebyråer kommer vara automatiserade. Slutligen ser de en verklighet där varumärken satsar ytterligare på ”pandemiannonsering”, och att de kommer vara villiga att testa gränserna för vad som är okej. 

Omnicom tappade kraftigt i Q3

I natt publicerade Omnicom Group, där byråer som DDB och Group M ingår, sina resultat för årets tredje kvartal. Där står det klart att omsättningen i jämförelse med samma period förra året sjönk med 11,5 procent, från 3,2 miljarder dollar till 3,6 miljarder dollar. Uppdelat per område föll reklamtjänster med 13,%, CRM/kundupplevelse med 15,8 %, CRM/support med 15,6 % och PR med 5,8 %. Värst har fallen varit i Mellanöstern, Afrika och Europa, det rapporterar AdAge.

Omnicoms vd John Wren berättade i samtal med investerare att allt fler bolag vänder sig till koncernen för att få hjälp med digital transformation och e-handelstjänster.

Teams har 115 miljoner dagliga användare

Sedan pandemins inträde har många fått vänja sig vid digitala möten, inte sällan via Google Hangouts, Zoom eller Teams. Den sistnämnda tjänsten, utvecklad av Microsoft, har nu nått upp till 115 miljoner dagliga användare. Det innebär att det är Microsofts snabbast växande affärsapp någonsin. I mars hade appen 44 miljoner dagliga användare, det rapporterar Venturebeat.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.