Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Amazon och Klarna nobbar Singles Day – fortsätter slå rekord i Kina

Publicerad: 12 november 2021, 07:40

Amazon och Klarna nobbar Singles Day och högtiden växer inte bland svenska konsumenter, Facebook experimenterade med reklamfri version och Mark Ritson kritiserar julkampanjerna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Singles DayAmazonKlarnaFacebookMark RitsonJockiboi

I går inträffade den kinesiska shoppinghögtiden Singles Day. För e-handlaren JD.com resulterade dagen i rekordförsäljning för JD.com med 424 miljarder kronor. Även Alibaba noterade en rekordförsäljning under gårdagen på motsvarande 736 miljarder kronor, men aktien föll tillbaka 1,8 procent på grund av lägre tillväxt en förväntat (8,5 procent mot 26 procent under föregående år). Det rapporterar CNN.

2017 kom Singles Day till Sverige som kampanjdag med Elgiganten som första varumärke att försöka rida på högtiden.  
Enligt en undersökning från Yogov som Pricerunner har beställt är intresset för Singles Day alltjämt svalt. Bland 1004 tillfrågade konsumenter angav endast två procent att de kommer att konsumera mest under Singles Day, att jämföra med 28 procent för Black Friday. I går rapporterade E-handel.se att Amazon.se, som lanserades i oktober 2020, helt valt att avstå Singles Day och gör inga kampanjer kopplade till högtiden. Detsamma gäller Klarna. Samtidigt satsar Zalando hårt på rea under Singles Day.

Facebook experimenterade med reklamfri version
Läckorna i Facebook Papers fortsätter att generera nyheter. Nu visar det sig att plattformen experimenterat med att inte visa några annonser mot målgrupperna unga vuxna och vuxna användare eftersom deras vanligaste klagomål (30 procent av målgruppen) på Facebook var att de fick se för mycket reklam i sitt nyhetsflöde. Rapporterar Business Insider. Enligt de läckta dokumenten har plattformen då valt att vid valda tillfällen valt att sluta visa annonser mot unga vuxna, tonåringar och vuxna. De gjordes också experiment för ”öka annonskvaliteten” i syfte att höja engagemanget.

Jocke och Jonnas influencerkupp – går in på börsen
En majoritet av aktieägarna i det börsnoterade Newton Nordic röstade enligt förväntningarna ja till att byta ut den förlustdrabbade kameraverksamheten mot en influencerplattform vid en extrastämma. Det rapporterar Di Digital. Via ett omvänt förvärv blir Influencer Panel, däribland Joakim och Jonna Lundell, dominerande ägare i det börsnoterade bolaget tillsammans med parets ekonomiansvarige Danjal Kanani. Efter beslutet rusade aktien först med 70 procent

Mark Ritson kritiserar julkampanjstrenden
I Marketing Week ondgör sig marknadsföringsprofessorn Mark Ritson över årets stora julkampanjer som han anser är ett frosseri i fejkade känslor. Mest kritisk är skribenten åt Coca-Colas julkampanj under den nya varumärkesplattformen ”Real Magic”.

”Jag kämpar för att komma ihåg när en så stor uppbyggnad någonsin har gjorts för en så vardaglig, meningslös liten kampanj”, skriver Mark Ritson.

Samtidigt understryker Mark Ritson att Coca-Cola vid sidan av sitt nya grepp kommer att marknadsföra julen med kampanjer med det klassiska budskapet ”Holidays are Coming”.

Spotify satsar på ljudböcker – köper Findaway
Streamingjätten Spotify, som sedan tidigare har ett samarbete med Storytel, köper ljudboksdistributören Findaway som ett led i sin satsning på ljudböcker. Det rapporterar Techcrunch. Spotify har valt att inte avslöja köpesskillingen. Ljudböcker förväntas dyka upp på Spotify under 2022.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.