Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Amazon var inte nöjd med ministerns citat i pressmeddelande – fick skriva eget

Publicerad: 19 Augusti 2020, 05:46

Amazon var inte nöjd med Mikael Dambergs citat.

Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet.

Amazon kände sig inte tillfreds med det Mikael Damberg sa, före detta regeringsanställda blir lobbyister hos nätjättarna och föga populära poddar i fokus när kommunens kommunikatörer granskas. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramAmazonTimbroLobbying

Sedan några veckor tillbaka står det klart att Amazon lanserar i Sverige i höst, men den lanseringen har varit på tapeten i flera år. Nu avslöjar Aftonbladet att näringsminister Mikael Damberg (S) lät Amazon skriva hans citat till en det pressmeddelande som kom inför lanseringen av nätjättens serverhallar i Sverige. Det var så tidigt som 2017. Detta enligt Aftonbladet.

Bakgrunden är att Amazon inte var nöjd med ministerns pressekreterares förslag. Så kom det sig att Dambergs mer generella ordval om vikten av ett nytt ”nordeuropeiskt datacenter” blev ersatt med att han gladdes över ”Amazons investering”. Dessutom strök Amazon meningar där Damberg meddelade att han hoppades att etableringen skulle leda till fler jobb och företag.

”Amazon lade troligen till delar i citatet utifrån vad de hört från statsrådet säga i möten med dem. Sveriges regering har en ambitiös digitaliseringspolitik”, säger Mikael Dambergs pressekreterare Natali Sial till Aftonbladet på frågan varför man lät Amazon ändra i citaten.

Före detta regeringsanställda blir lobbyister hos nätjättarna
Flera tjänstemän inom Reinfeldts regering, under den tiden nätjättarna fick miljonbidrag och löften om sänkta skatter, har i dag högavlönade lobbyistjobb hos dessa nätjättar. Det skriver Aftonbladet.

Det rör sig bland annat om:

Christine Grahn, chef för public policy på Facebook i Norden. Tidigare var hon politisk rådgivare åt statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och stabschef åt försvarsminister Karin Engström (M).

Janne Elvelid, policychef för Facebook i Bryssel. Tidigare arbetade han på regeringskansliet med digitaliseringsfrågor.

Sara Övreby, chef för public affairs-avdelningen på Google. Tidigare arbetade hon som pressekreterare åt kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth (M).

Dessa personers uppdrag handlar bland annat om att vårda relationerna mellan it-jättarna och regeringen.

Timbro granskar kommunens kommunikatörer
Tankesmedjan Timbro har publicerat en granskning av vad ungefär 3000 kommunala kommunikatörer i Sverige ägnar sig åt. Ett stort område verkar vara att spela in poddar. Ungefär en fjärdedel av de som svarat på Timbros enkät driver minst en podcast. Göteborgs stad driver ett tjugotal, Helsingborg ett tiotal. Det rör sig om poddämnen som spänner från allt mellan föräldraskap till dokumentär och sår. Här finns också näringsliv. Göteborg driver till exempel Business Göteborg, där journalisten Emanuel Karlsten följer det lokala näringslivet. Enligt Timbro har denna satsning kostat en kvarts miljon kronor från skattemedel och endast lyssnats på 600 gånger totalt för alla fem publicerade avsnitten. Den är dock nystartad och enligt Business Göteborg ska investeringen ses som en långsiktig satsning. En annan stad som sticker ut i granskningen är Malmö Stad, vars kommunikationsavdelning driver en egen lokaltidning, Vårt Malmö. Den trycks i en upplaga på 160 000 och saknar helt granskande element.

Instagram lanserar QR-koder runt om i världen
För många år sedan var QR-kod det hetaste man kunde använda sig av. De fanns överallt – i synnerhet i alla annonser. Men kodens riktiga genomslag kom aldrig. Kanske blir det ändring på det nu när Instagram globalt lanserar QR-koder i appen, med avsikt att hjälpa båda vanliga användare och företag. Syftet är att man enkelt ska kunna följa andra och uppmana andra att följa en genom QR-koden. Gesten riktar sig främst till små företag, vars följarskara växer trögare än de stora bolagen. Det skriver Adweek.

Kirk McDonald blir vd för Group M i Nordamerika
Kirk McDonald
har tidigare arbetat på Warner Medias adtech-bolag Xandr. Nu får han jobbet som vd för Group M i Nordamerika. Bolaget hanterar 17,6 miljarder dollar i medieinvesteringar årligen, vilket gör dem till en av de absolut största och mest inflytelserika i området. McDonald tillträder sin nya tjänst den 15:e september. Det skriver Variety.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.